De bonte bollen

De bonte bollen Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De bonte bollen verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 5,83

RecensieAls Sidonia en Wiske een stedentripje naar Bilbao maken, wordt Wis plotseling ontvoerd door een stel kleurige zwevende bollen. Sidonia racet erachteraan, maar rijdt haar autootje in de prak en zichzelf het ziekenhuis in. De thuisblijvers reizen vervolgens uiteraard naar Spanje af om een en ander op te helderen. Barabas heeft daarbij bovendien zijn teletijdmachine op een veertigtonner-vrachtwagen geladen want die zal volgens hem daar nog van pas komen.
Wat volgt is een vertelling met een merkwaardig traag tempo, in feite een soort roadmovie van de heren met de vrachtauto over smalle bergweggetjes. Nodeloos te zeggen dat ze uiteindelijk Wiske terugvinden, die (spoilers) blijkt te zijn meegevoerd door een volkje buitenaardse wezens. Voordat er goed en wel is kennisgemaakt, vergasten die onze vrienden op een soort diashow van de afgelopen en komende honderd jaar. Een soort 'Inconvenient truth' avant la lettre, maar dan tien keer zo heftig, met alle sores van voorbije oorlogen en komende klimaatveranderingen en kernrampen. Nuttig, relevant, absoluut, maar wat gebeurt er daarna? De wezentjes laten onze vrienden doodleuk weer vrij en vertrekken weer. Okee, maar Suske en Wiske hoef je volgens mij niet te bekeren. Waarom de boodschap niet wat verder uitgerold over de hele mensheid?
Een ander los eindje is die truck met de teletijdmachine. Die goeie ouwe teletijdmachine wordt (tromgeroffel...) uiteindelijk helemaal niet gebruikt! Waarom moest hij dan mee? Omdat Paul Geerts gewoon zin had om veel plaatjes van vrachtwagens te tekenen?
Het is een best onderhoudend album, de boodschap is sympathiek. Maar het blijft naar mijn smaak erg aan de oppervlakte. De nietszeggende en karakterloze ruimtewezens krijgen nauwelijks screentime, de goedbedoelde moraal neigt naar preken voor eigen parochie, er zijn teveel losse eindjes. Geerts heeft bovendien een mooie verhaallijn uit zijn handen laten glippen door niet te laten zien wat Wiske in de tussentijd aan het ontdekken was. Hoe was het voor haar om op die bollen te zweven? Hoe was het voor haar om die berg open te zien gaan, en de eerste glimp op te vangen van nog half in de schaduw zichtbare ruimtewezens? Ik bedoel maar...
Mooi tekenwerk, verder weinig op aan te merken, maar hier had een véél beter verhaal ingezeten. Ik wou een zeven geven, tot ik bedacht dat Paul Geerts zijn vertelling zo knullig heeft opgezet, dat hij de de ruimtewezens niet eens een naam heeft gegeven (!). Toch een zes dus.
Datummaandag 07 december 2020 19:12

RecensieHet verhaal met een wat eenvoudige alliterende titel is één van de meerdere verhalen die gaat over een buitenaardse kracht of volk dat de bewoners van de aarde toont hoe het anders zou moeten. Dergelijke boodschappen passen wel bij S&W maar het gevaar is, zoals eerder gezegd, dat het belerend, moraliserend en dikwijls betweterig wordt. Dat gebeurt dan ook in dit verhaal. Je kunt je afvragen waarom nu weer een dergelijk verhaal geschreven moet worden als er al zovelen zijn geweest. Dit verhaal heeft wel een originele insteek: de reis naar Bilbao van de dames ( en inderdaad nu een keer NIET de mannen). Het verhaal loopt vlot. De mystiek is lang voelbaar door de geheimzinnigheden die voorkomen: zoals de reuzen-Wiske. Tot het avontuur zich onder de bergen verplaatst doe ik mee: daarna krijgen we weer de bekende lezing over hoe slecht wij met z’n allen zijn. Dan ben ik het verhaal kwijt en is het niet interessant meer. Merkwaardigheden: Wat mij bevreemdt, is dat Wiske als toonbeeld van puurheid wordt gezien terwijl Suske een veel liever iemand is….en waarom alleen Wiske, merkt een andere recensent heel terecht op. Emotionele Suske is wel goed maar vroeger werd hij beter uitgewerkt. Het is wel een beetje vreemd dat Barabas de hele teletijdmachine naar elders verplaatst. Er wordt niet echt een goede reden gegeven. Verder, de kwaliteit van het tekenen wisselt. Al met al een aardig verhaal, minder slecht dan mij voor de geest stond, maar het einde verziekt een hele hoop.
Datummaandag 09 november 2020 21:28

RecensieWiske en Sidonia komen in Bilbao in contact met de bonte bollen die Wiske ontvoeren naar de Pyreneen en Sidonia in het ziekenhuis doen belanden. De anderen komen met spoed overgevlogen terwijl Barabas en Jerom om een zeer vage reden de teletijdmachine met de vrachtwagen naar Spanje brengen. Daar komen ze in contact met buitenaardsen die, zoals gebruikelijk in S&W albums, ons komen waarschuwen voor de toekomst.

Zoals anderen reeds hebben opgemerkt heeft dit album meer een boodschap met een verhaal dan een verhaal met een boodschap en feitelijk gebeurt er niet veel in dit album. Een beetje eigenaardig dat de aliens alleen Wiske uitzoeken om haar zo met haar naaste vrienden te waarschuwen terwijl het me logischer lijkt om dan alle aardbewoners daar bij te betrekken.

Suske wordt in het ziekenhuis van Pamplona na de vermissing van Wiske wanhopig en zelfs boos, iets wat ik niet echt bij zijn karakter vind passen en hij wordt daar ook niet mooi getekend. Ook bij de andere plaatjes is het duidelijk dat Marc Verhaegen heeft getekend, typerend is Sidonia in de eend in de achtervolging. Kortom een matig verhaal met redelijke tekeningen.

Datummaandag 07 december 2015 06:53

NaamVincent
RecensieMatig album met redelijk verhaal en weinig tot geen humor, maar wel mooie plaatjes. Verder wel leuk, ook al slaat het feit dat Wiske halverwege 7 meter wordt en later weer krimpt om de aandacht te trekken, helemaal nergens op slaat. Trouwens, waar heeft ze Schanulleke gelaten? Ook de kleren die Sidonia aanheeft slaan echt helemaal nergens op -wat moet dat voorstellen? Wel een goede boodschap (ook al kwam die al een paar keer eerder voor), volgens mij kan deze niet vaak genoeg genoemd blijven worden, totdat er niet meer zulke maniakken op de aarde rondlopen met ideeën als WWO 3 in hun hoofd! Zulke alien-mannetjes hebben we ook al vaak zat gezien, dus mogen ze ook wel eens iets nieuws verzinnen op dat gebied.
Datumzaterdag 8 mei 2010 15:18