Krimsonia

Krimsonia Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Krimsonia verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,57

NaamElias
RecensieKrimsonia is een goed verhaal met goede humor. Ik vind het verhaal origineel, maar het is een beetje raar hoe Krimson pillen aan Sidonia geeft om haar misdadig te maken. Om strook 30, laatste kader zien we wel een rare tekstballon. Dit zijn maar kleine minpuntjes.
Datumdonderdag 06 oktober 2022 17:32

RecensieZo...nu dit album uit de kast getrokken. Een ruime voldoende. Het verhaal is best origineel. Sidonia heeft de hoofdrol en dat vind ik dikwijls een goed plan. De strijd Krimson Sidonia is goed uitgewerkt. Sidonia in opleiding bij Krismon is leuk. De titel is goed gevonden. Uiteraard kun je een vraagteken bij de geloofwaardigheid zetten....Sidonia die Krismon overspeelt.
Toch blijft de tekenstijl een minpunt en de humor te simpel. Wiske met krulletjes snap ik niet.: zij moet een eierkop met strik. Er zit een taalfout in ( drijft..over I.p.v. overdrijft; dat terwijl Vlamingen altijd op de Nederlanders vitten over het taalgebruik) en het gebruik van Engels is onnodig. De vrienden staan wel erg makkelijk aan de kant van Krimson. De functie van de dansschool snap ik niet. Wel leuk dat Suske naar vrouwen tuurt...dat zou veel meer uitgewerkt kunnen worden...zo wordt hij minder saai en meer jongen.
Het einde is wel wat flauw.
Datumwoensdag 25 december 2019 13:24

NaamLiza Hokoko
RecensieEcht super!
Het is superspannend en goed verzonnen!
Datumvrijdag 06 november 2015 16:38

RecensieGebeurt niet vaak, maar dit album verdient een 10.
Goed verhaal, erg origineel en goed uitgewerkt.
Goed tekenwerk.
Voldoende humor zonder irritant te worden.

Ik kan eigenlijk geen minpunten bedenken

Datumvrijdag 10 juli 2015 11:47

RecensieIk had me zo erg verheugd op de terugkeer van Krimson sinds 2008 in het niet echt geslaagde album Het Machtige Monument en dan worden er zo'n fouten gemaakt...
Het verhaal zelf is op zich goed bedacht : Sidonia word van allerlei delicten beschuldigd waar zij helemaal niks mee te maken heeft en slaat op de vlucht, maar dit blijkt het plan te zijn van Krimson die Sidonia wilt trainen om uiteindelijk Suske, Wiske, Lambik en Jerom uit de weg te ruimen, maar als Sidonia een uitstekende leerling blijkt te zijn die langzamerhand de controle over haar zelf verliest keert ze zich tegen Krimson die nu hulp moet zoeken bij Suske en Wiske om Sidonia tegen te houden.
Het had me erg verheugd op de terugkeer van Krimson zoals ik al zij, maar dit boek maakt het gewoon absoluut niet waar...
Een aantal grote minpunten aan dit album zijn dat op sommige momenten de tekeningen erg slordig zijn, de voorcover erg slecht is ook al is de schaduw van Sidonia / Krimsonia wel leuk is, de handlangers van Krimson weer ontzettend dom en vervelende zijn en dat er voor de zoveelste keer weer wat is met het huis van Sidonia wat bijvoorbeeld ook het geval is in Het Sprekende Testament en Big Mother. Erg jammer allemaal, want het had zo'n goed album kunnen zijn...
Datummaandag 18 november 2013 21:16

NaamM Balje
RecensieIn 2x uitgelezen met nog geen duur van 15 minuten. Dit begon al bij 1ste dag zelf besloot bij strook 108 te stoppen, anders had ik het in 1x uitgelezen. Een album dat op het 1ste gezicht potentie lijkt te hebben, maar weer re-introductie van de sneltrein. Dit was vooral te merken toen even een paar stroken terug ging voordat ik verder las. Hoge voorspelbaarheid, verhaal is gewoon te dun met ook weer wat flauwe humor en wat onduidelijkheden. Als Barabas niks te doen heeft met het album laat hem dan ook weg. Jerom die weer veel te snel alles oplost. Op de tekeningen heb ik niks aan te merken, behalve dat ik Krimson niks vond en die cover voor deel ook verschrikkelijk vind. Suske en Wiske blijken in het album zelf beter uit te zien dan op de cover.

Dit album lijkt te zijn gemaakt door de persoon of personen die ook aan album 305 & 306 & 308 hebben gewerkt, waar bij dit album kleine verbeteren zijn. Bij 306 was mijn klacht dat er bij figuren bij werden gehaald en amper mee werd gedaan en dat lijkt bij dit album ietsje te zijn verbeterd , het is niet helemaal. Klacht bij 308 was dat bij figuren Jerom en Lambik niet genoeg bij het verhaal werd betrokken, dat vind ik opzich voldoende. Die sneltrein was bij 304 & 308 nog sneller. Bij 305 zacht ik ook potentie in het verhaal.

308 kreeg van mij 5.5 en 305 kreeg een 6.5. Ik twijfelde over een 6/10 maar het hou maar bij een 5-5.5/10. We zijn een paar jaar en 11 albums verder, nog niet warm heb gelopen om 305 te herlezen waarbij mogelijk een lager cijfer uit zou kunnen komen. De originelen prijs € 5,95 is ook veel te hoog. Het is dat ik 315 nog niet heb (gelezen), maar als dat album ook een tegenvaller is, dan betekent dat weer een flinke terugfall.

Datummaandag 02 september 2013 12:00

NaamZappa
RecensiePrachtig album....
In het begin krijg je medelijden met Sidonia omdat ze overal de schuld van krijgt...terwijl ze onschuldig is. Zeer goed in beeld gebracht.
Tekeningen zijn ook goed....en zeker ook de inkleuringen.
Krimson die door zijn handlangers in de steek wordt gelaten voor Krimsonia...verzin het maar eens!
Gelukkig is Sidonia onschuldig....alhoewel :-)
Datumwoensdag 22 mei 2013 16:43

RecensieLeuk om krimson weer eens te zien ik wil hem veel meer zien in de boeken van Suske en wiske!
Datumwoensdag 2 mei 2012 09:31

Naamjan
RecensieIk vind dit een goed album qua tekenen en de verhaallijn.
Datumzondag 22 april 2012 15:29

Naampitteman
RecensieTegen beter weten in toch nog maar eens een album gekocht. Het werd dit gedrocht. Geen hart en geen ziel. De nalatenschap van Vandersteen te grabbel gegooid.
Strips maken is een vak.
Datumzaterdag 14 april 2012 12:08

RecensieEr zijn de laatste tijd een aantal zeer aanvaardbare albums verschenen (De kwakende Queen & Het lijdende Leiden) Maar met de Bananenzangers en Krimsonia heeft het team schrijvers de plank opnieuw volledig misgeslagen. Het basisverhaal van Krimsonia is op zich prima bedacht in dit verhaal, maar de uitwerking laat te wensen over. Het is veel te voorspelbaar en uiteindelijk gewoon te saai. Nog kritischer bekeken: er gebeurt nauwelijks iets in het verhaal. Nee, toen ik het verhaal uit had gelezen was ik hetgeen gebeurde allemaal alweer kwijt. Tekenwerk is ook te pover. Jammer dit, want gezien het thema had dit een zeer degelijk Suske en Wiske verhaal kunnen worden. Conclusie na het lezen van dit verhaal is dan ook dat de gang naar beneden wéér is ingezet. Ik zit de laatste jaren te vaak te twijfelen of ik zal doorgaan met het uitbreiden van mij immense Suske en Wiske collectie. Ik eis dan ook van het team dat het volgende verhaal weer een glimlach op het gezicht toont!
Datumzondag 8 april 2012 01:12

NaamMarc Ulemie
RecensieDit is toch een bepaalde humor die niet zal misstaan in de krant. Het verhaal is veel te vet om achter elkaar doorgelezen te worden, maar door het filter van elke ochtendgazet gehaald lijkt het me van kaliber. Vooral als tante haar imago oppoetst en haar haar verft. Lijkt me om buikpijn van te krijgen als dit in de krant staat. Lambik doet 't anders niet meer dan matig (meer visueel gezien) alhoewel het dan deze keer wel gaat met de poses. Het verhaal is gemiddeld maar wel erg goed uitgekiend, je vraagt je af hoe men dit sluitend krijgt. Pluim deze keer wel voor de leuke autootjes, kantoortjes, werkplaatsen en de sluislokatie, heel goed weergegeven allemaal. Tranen in de ogen krijg je wel, als je het thema beleeft, hetwelk ertoe gaat leiden, dat men halverwege verdrietig het boek aan de kant schuift. Die arme Sidonia is maar steeds het slachtoffer en ze speelt een gemene, zieltogende rol als Krimsonia. Afrader dus om mee te nemen op vakantie, maar in de krant staat dit krakende stuk natuurlijk nog steeds prima. Voor degenen die de hoop niet al hebben opgegeven op verbeteringen in de echtheid, Krimsonia is een opstapje, bedoeld om de sferen van de wetenschappelijke en sociale sfeer van Suske en Wiske in de 70er jaren-albums alvast te oefenen en deze sfeer voor te schrijven aan de opvolger het bizarre blok. Het zal toch nog meer dan eens oefening vergen, om dit onder de knie te krijgen.
Datummaandag 19 maart 2012 20:18

NaamWilco
RecensieHoewel ik wel nooit een liefhebber zal worden van dit team, vind ik het een aardig verhaal. Sinds lange tijd moest ik zelfs even glimlachen om Lambik die in het afgebrande huis op de verkoolde deur klopt, wat nog als enige overeind staat. Ik zou het wel jammer vinden als het huis van Sidonia zou verdwijnen. (Enige wat nog herinnerd aan de tijd dat de strips nog kwaliteit hadden; de Tamme Tumi) Zoals gezegd het verhaal viel niet tegen al had het epo-verhaal iets minder lang gekund en het einde, vooral de redding van Suske en Wiske misschien iets uitgebreider. Ook de tijd die Krimson spendeerde om Sidonia over te halen om voor hem te werken duurde erg lang, maar Sidonia was nog niet binnenboord of ze deed al een greep naar de macht. Daar waar het verhaal prima is, blijven de tekeningen voor mij een bron van ergenis. Ik vind ze slordig en kinderlijk. De achtergronden, auto's etc, zien er niet meer uit. De personages lopen meer krom dan gewoon rechtop. Daar waar Suske en Wiske vroeger nog gezonde kinderen waren, schijnen ze nu afgetrainde afvalfreaks te zijn. Ik zou het anders niet kunnen verklaren waarom steeds die jukbeenderen moeten worden getekend. Misschien moeten de tekenaars nog eens goed kijken hoe Paul Geerts dat eerder deed. Ik zal wel altijd een verzamelaar van de albums blijven, maar word bij elke uitgave toch weer teleurgesteld.
Datumzaterdag 10 maart 2012 09:09