Het lederen monster

Het lederen monster Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het lederen monster verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,78

Reactie no. X
RecensieIk als voetbalhater heb eerder een recensie uit de pen gekregen over een voetbalalbum dus dan zal het bij deze ook wel lukken. En ja, ook dit keer is het gelukt. De insteek van dit album is best gelukt: Sidonia neemt de leiding over van het Centrum voor Psychotherapie van Annemarie van Zwollem ( misschien een idee voor meer verhalen?). Zij ontvangt als nieuwe gast topvoetballer Cédric Catanaccio ( Italiaans voor klem, een scheldwoord, een bepaalde voetbalstijl) die door omstandigheden depressies heeft en niet meer kan voetballen. In het oord moet hij herstellen en komen we achter de werkelijke reden van zijn teneergeslagenheid. Hij moet om zijn balfobie het hoofd te bieden, een aantal merkwaardige proeven volbrengen: alle in een gesimuleerd verleden en alle oude balsporten die echt bestaan hebben. Wel mooi gedaan. Het verhaal is een emotioneel relaas en goed te volgen, de gebeurtenissen rond Cedric en onze helden werkt heel sterk. Het geheim van Cédric wordt lang bewaard. Als het dan uitkomt, volgen er wel heel snelle oplossingen. Bijvoorbeeld het zoeken van de vrouw van Cédric. Daarnaast vraag ik mij af of een vrouw die het kind zijn vader ontneemt, plots de vader wel weer toe laat. Je mag een kind nooit zijn vader ontzeggen maar dat is een andere kwestie. Alles in één keer weer koek en ei? Er zitten dus wel wat haken en ogen in de logica. Jerom wordt wel heel toevallig weggeroepen hoewel de grap over J-Rom erg sterk is. De hoofdfiguren doen het goed, de bijfiguren ook, hoewel de meiden aan de poort en de rauwdouwers minder geslaagd zijn. Zij vervullen hun symbolische waarde zeker. Ben de Leyder gaat, Jaap klinker is sterk als journalist en Ping Ping Foo chi is ook nog wel te pruimen. Ik ben nooit van van van Zwollem. Sidonia als voetbalvrouw is een beetje vreemd. Wafke is onnodig. Cédric is wel heel breed gebouwd: is voor een voetballer een slanke, atletische bouw niet beter? Hoe zwaarder gebouwd, hoe minder snel en wendbaar je bent ( behalve als je Jerom heet) en dat is wel nodig bij voetbal. Een prettig, gedegen verhaal dat ik de waardering geef dat ik het waard vind. Ongeacht wat andere recensenten ervan vinden ( zo geef ik tienen wanneer ik dat nodig acht).
Datumvrijdag 25 december 2020 15:14

NaamWietse Swierstra
RecensieIn mijn ogen mist het diepgang, de echte actie en word het verhaal ook maar snel afgeraffeld. Laten we Jerom maar snel weer terug halen uit hollywood en boem klaar de mensen zijn weer gered.Idee is aardig, maar er had veel meer uitgehaald kunnen worden. Jammer.
Datummaandag 20 augustus 2018 20:58

RecensieWat mij betreft geen goed album. Door de EK waarschijnlijk een verplichte must geweest om er een verhaal omheen te verzinnen en dat merk je wel aan het gebrek aan originaliteit. had dan op zijn minst de voetbalster van de "Goalgetter" terug laten komen. Vond Cedric ook meer iets weg hebben van een forse vrouw dan een echte kerel. jammer
Datumdinsdag 13 september 2016 18:53

RecensieEen inkoppertje voor het EK. Weinig verheffend qua verhaal, incidenteel nog wel met een enkele leuke grap. Gelukkig wordt de volgende beter.
Datummaandag 18 juli 2016 11:12

RecensieIk heb een hekel aan voetbal en houd ook niet van S&W-albums die de actualiteit behandelen. De covertekening is ook vreselijk, dus ik verwachtte in het geheel niets van dit album, Goalgetter deel 2 zeg maar. Toch viel het album mij alleszins mee. Geen hoogvlieger, het verhaal is zelfs flinterdun, maar de reeks kent veel slechtere albums. Als het een ander thema had gehad, was het wellicht zelfs een 7 geworden. Het wordt wel weer tijd voor een echt goed album, waarvan we er de laatste paar jaar toch enkele gezien hebben.
Datumzondag 26 juni 2016 15:39