De scheve Schot

De scheve Schot Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De scheve Schot verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,00

NaamWouter
RecensieWat een leuke afsluiter van 2020! Echt een fijn verhaal. Ik was eerst nog een beetje bang dat het te grappig zou worden met Lambik. Maar nee! Zijn verhaallijn met tante Sidonia is ontzettend goed gevonden.
Het is een modern verhaal die toch de sfeer van de rode reeks ademt. Zelf ben ik erg blij dat Sidonia een grotere rol had, dat mis ik af en toe.
Ben erg benieuwd naar de volgende albums!
Datumvrijdag 15 januari 2021 09:22

RecensieNa de zwijgende Zwollen had ik hoge verwachtingen voor dit verhaal, maar die kwamen helaas niet uit. Misschien moet ik dit verhaal ook maar eens een tweede keer herlezen, maar na lekker een half uurtje lezen vond ik het verhaal steeds onduidelijker worden en heb ik geen een keer het échte Suske en Wiske avontuur gevoelt. Toch een 6 voor de keuze van het thema en de tekeningen...
Datumzaterdag 26 december 2020 19:31

RecensieToch nog een leuk verhaal in de reguliere reeks aan het einde van het jaar. Leuk verhaal, mooi getekend en ook best grappig (herr Krab is eigenlijk een patserige duitse versie van Jerom).
Datumzaterdag 12 december 2020 17:45

RecensieOndanks het enorme aantal verhalen dat dit jaar verscheen, is de creativiteit groot. Dit verhaal is mooi getekend en de karakters komen goed naarvoren.

Het enige nadeel is dat ook in dit album door de nieuwe stijl ik nog steeds niet Suske en Wiske erin herkent. Het zijn meer andere figuren. Vooral Wiske die niet echt meer het kind was dat ze altijd was maar nu meer een puber is. Lambik komt wel iets beter uit de verf.

Datumdinsdag 08 december 2020 12:31

RecensieAlleszins redelijk verhaal, maar zeker niet de hoge waarderingen waardig. De verhaallijn rond Lambik is er alleen voor de comic-relief bij gehaald: het voegt niets toe aan de lijn van het verhaal. Grappig is het ook niet. De eigenlijke verhaallijn is doorzichtig en voorspelbaar. Een 'wie-is-de-dader' voor de jongere lezers. Mijn dochter avond het wel leuk. Ik zie vooral iets wat ik al veel vaker (en beter) heb gezien. De Schotse thematiek wordt wel goed aangezet door de wedstrijd van Lambik; dat doet het album goed. Suske en Wiske zijn ook als karakters herkenbaar. Dat maakt het zeker geen slecht album, maar een stabiel zesje.
Datumdinsdag 08 december 2020 08:41

NaamRichard
RecensieNet als het vorige album ook nu twee korte verhaallijnen die elkaar afwisselen. Het ene deel vol met flauwe grappen en de ander een mager verhaal over het hotel en het monster. Het lukt blijkbaar niet om een volwaardig verhaal te schrijven waarin alle hoofdpersonen meedoen. Had ook uitgegeven kunnen worden als de Grappen van Lambik 18 en het S&W kortverhaal Het Monster van Moron.
De tekeningen zien er wel goed en verzorgd uit dus daar krijgt het album dan wel wat punten voor maar het liefst zag ik het toch omgekeerd. Eens een sterk verhaal en wat mindere tekeningen.
Datumvrijdag 04 december 2020 23:11

RecensieEen buitengewoon slap verhaal. De humor is vreselijk geforceerd en flauw. Wat mij betreft een slecht album.
Datumvrijdag 04 december 2020 04:38

RecensieToen ik de aankondiging van dit album las, dacht ik dat het een kloon van de “Knokkersburcht” zou worden. De synopsis kwam zo overbekend voor dat mijn verwachtingen zeer laag waren. Zeker gezien de zeer matige voorgangers. Hoe blij verrast was ik toen ik het las: ik moest het uitlezen. Dat gevoel is mij lang niet meer overkomen. Dit keer kreeg ik dat gevoel wel: op bladzijde één denk je wat komt Lambik nou weer doen met zijn zogenaamde Schotse accent maar als de groep al snel zich naar Schotland begeeft begint een waarlijk spannend maar ook leuk avontuur. De scheiding tussen Suske en Wiske enerzijds en Lambik met Sidonia anderzijds werkt heel goed. Het is een zegen dat Jerom in dit verhaal niet voorkomt. Lambik en Sidonia zijn bezig met het winnen van een wedstrijd om een kasteel te bemachtigen en de adolescenten ontdekken al doende allerlei geheimzinnige voorvallen die uiteindelijk leiden tot een complot met betrekking tot de bouw van een complex dat toeristen moet trekken. Het idee monster van Loch Ness is op een zeer aangename manier verwerkt in dit verhaal. Er zijn zeker paralellen te trekken met het kortverhaal “Het monster van Loch Ness”. Ik denk ook dat dat zeker als inspiratiebron heeft gediend, niet iedereen zal dat verhaal kennen dus wellicht valt het minder op. De bijfiguren in dit verhaal zijn goed getroffen: niemand te veel en iedereen heeft functie. Bijzonder noemenswaardig zijn Kristy mc Big en Granda ook. De humor is op acceptabel niveau, Lambik doet dom maar niet tè en Sidonia houdt hem in het gareel en zij loopt er niet overbodig bij. Door hun acties worden we mooi getrakteerd op de Schotse cultuur. Suske en Wiske zijn behoorlijk op dreef en elk van hen heeft het moment om te schitteren. De speurtocht van beiden is echt spannend en de ontknoping is onverwacht, Suske en Wiske lijken af en toe echt in gevaar. Wat ook werkt is het Schots ( hele zinnen) en geen onnodige vertaling er bij. Dit keer pakt het gebruik van een buitenlands taal wel goed uit. Als het verhaal af is ( met het nodige berouw à la Vandersteen/ Geerts ) komt er onverwacht nog een staartje….een heel interessant staartje. Een onverwacht goed album dat veel verzorgder in elkaar steekt dan zijn vele voorgangers.
Datumdonderdag 03 december 2020 18:51