RecensieDe grot van Gregorius is een tof avonturenverhaal met mooie tekeningen.

Tekeningen: heel mooi, Morjaeu 's beste kaders zijn hier: strook 53, strook 159 en strook 160.
Dat zijn hele mooie sfeerkaders. Een 8,5
Cover: leuk, maar ik had misschien meer voor een andere scène gekozen, bijvoordbeeld
Wiske en Marek bij de grot (, strook 164). Een 8

Dat komt uit op een 8/10.

Datumvrijdag 07 oktober 2022 06:03

Recensie"De Grot van Gregorius" is een ouderwets leuk Suske en Wiske album. De simpele, al heel vaak gebruikte premisse - Suske en Wiske zijn op vakantie, lopen een bos naast de kampeerplaats in en beleven daar een avontuur - is verre van origineel te noemen, maar wordt op bevredigende manier hier ingezet.

Het script is vrij simpel, maar wel doeltreffend. Tegen het einde zijn er echter een paar bladzijdes waar een journalist Sidonia en Lambik uitlegt hoe de vork echt in de steel zit en dit voelt een beetje als lui schrijverschap. Met een klein beetje meer moeite had Van Gucht echt wel een andere manier gevonden om onze helden op de hoogte te brengen van de ware toedracht. Deze journalist heeft verder ook geen enkele verdere functie meer in het verhaal, wat het gevoel van de makkelijke weg kiezen alleen nog maar versterkt.

Iets anders wat mij buitengewoon verbaasde was het zien van bloed bij een gewond karakter. Ik ben pas recent begonnen aan het kopen van de nieuwe albums bij uitkomen, dus het kan zijn dat dit tegenwoordig vaker gebeurt in de Rode Reeks, maar het verraste me enigszins. Vooral ook omdat het wat mij betreft niet per definitie nodig was om voor de lezer duidelijk te krijgen dat deze dame inderdaad zo gewond is dat ze verder uitgeschakeld is voor de rest van het verhaal.

En nog iets anders: waar is Jerom? Hij doet niet mee en wordt niet eens genoemd. Ik snap dat Vandersteen zijn eigen graf groef toen hij deus ex machina Jerom verzon, maar toch, Van Gucht is de lezer minimaal een verklaring schuldig over waar Jerom is. Misschien was hij zo enthousiast over het werken voor Mercy Ships (zie vorig album), dat hij besloten had om daar nog even te langer te blijven? Dit was al een prima oplossing geweest en had de beide albums aan elkaar gelinkt. Nu blijft het een beetje in het ongewisse.

Dit alles zijn echter maar kleine kritiekpuntjes. Al met al loopt het verhaal vlot door, zit er weinig opvulling in en worden de karakters op een goeie manier ingezet.

Het tekenwerk is gewoon solide. De achtergronden zijn vooral bos en nog meer bos, maar Morjaeu weet dit toch boeiend te houden door toch genoeg afwisseling er in te krijgen. In het bijzonder wil ik nog de tekening op de achterkant van het album benoemen. Morjaeu speelt hier op een briljante manier met het ronde format en het levert echt een heel sfeervolle tekening op die doet denken aan Le Petit Prince en Mario Galaxy...

Al met al een lekker half uurtje lezen. Dit gaat nooit een klassieker worden, maar van alle moderne albums uit de Rode Reeks hoort dit bij de betere. Volgende keer graag wel weer mét Jerom...

Datumdonderdag 02 juni 2022 15:59

RecensieLeuk dat Wiske weer haar 'oude' uiterlijk heeft, al is het dan wel met haar 'Blauwe Reeks' krullen
Geen gek verhaal, maar op het gebied van actie een beetje saai te noemen. Toch is er voldoende geheimzinnigheid om het boeiend te maken en je af te vragen wat er allemaal aan de hand is
Marek die geheimzinnig doet. Het is een poosje niet duidelijk wie de opdrachtgever van de huurling is. De... nou ja... sabotage van de reddingsmissie en de ontmoeting met de beer
Elke dag heeft een prima cliffhanger die eigenlijk meer vragen oproept dan hij beantwoordt
Datumwoensdag 11 mei 2022 07:04

NaamRamon
RecensiePersoonlijk vind ik dit een erg saai verhaal en dat verandert ook echt nergens.
Het is zo simpel dat de uitleg kan worden omschreven als: "Suske & Wiske verdwalen in een bos."
Hoop dat het volgende album wel weer goed is.
Datumdonderdag 28 april 2022 13:43

RecensieEen rustig voortkabbelend en ontspannend verhaal, maar dan wel in de goede traditie van Suske en Wiske !
Datumdonderdag 10 maart 2022 16:18

NaamErik-Jan van den Berg
RecensieErg leuk verhaal. Niet zo voorspelbaar. Leuke humor. Prima album! Op naar de volgende!
Datumzondag 20 februari 2022 15:15

RecensieDe grot van Gregorius is in de kern geen slecht verhaal, maar het is allemaal wel erg slap. Het is nooit spannend, verrassend of echt nieuw. Het is een mengeling van dingen die we eerder (en beter) hebben gezien. Wat we sowieso beter hebben meegemaakt zijn de karakters van Sidonia en Lambik. Eerlijk gezegd is er van een avontuur ook geen sprake. Eerder van verdwalen in een bos en vervolgens een scouting tochtje. Ter check mijn dochters even laten lezen, maar die lazen het niet eens uit zo saai vonden ze het... en dat is (in tegenstelling tot deze 40+ verstokte fan) toch de doelgroep.
Datumdonderdag 17 februari 2022 08:57

RecensieNa een aantal goede verhalen die het cijfer van de vorige albums omhoogschroefde, vond ik dit helaas een middelmatig verhaal. Het lezen van dit album vond ik even vermoeiend als de tocht die Suske en Wiske met Marek door het bos deed. Het achtergrondverhaal komt ook ongeloofwaardig over (waarom Marek was weggelopen etc) en de humor is flauw (behalve die om Sidonia een wandelende take te noemen). En die uitbarsting van Sidonia tegen een journalist die hen juist wilde helpen en ook gewoon zijn werk doet, vond ik ook ongepast. Ook die sneer naar gezinspartijen waarbij de leider juist dat niet zo zou zijn, vond ik ook flauw.
De achtergronden zijn weer goed verzorgd, maar wat monotoom soms doordat ze de hele tijd door het bos lopen. De figuren vond ik weer karakterloos en soms zijn er weer die vreselijke zijaangezichten die niet kloppend en waarin ik me meer aan kan irriteren, zoals de plaatjes op strook 161 (vooral de laatste kader met Marek) en van Wiske klopt in strook 145 ook niet veel en op de voorkant (Suske) en zo zijn er meer. Kunnen de tekenaars die figuurtjes niet wat meer kloppend tekenen? Of is het tijdsdruk? Het komt slordig en makkelijk over.
Nee, na wat hogere cijfers van de voorgaande albums, kom ik niet verder dan een 5 en dat komt dan met name door toch die achtergronden en perspectieven op sommige plaatjes. Maar het is niet voldoende om het verhaal en de figuren naar een hoger voldoende te krijgen. Jammer.
Datumzondag 13 februari 2022 16:17