RecensiePersoonlijk vind ik dit een erg saai verhaal en dat verandert ook echt nergens.
Datumdonderdag 28 april 2022 13:43

RecensieEen rustig voortkabbelend en ontspannend verhaal, maar dan wel in de goede traditie van Suske en Wiske !
Datumdonderdag 10 maart 2022 16:18

NaamErik-Jan van den Berg
RecensieErg leuk verhaal. Niet zo voorspelbaar. Leuke humor. Prima album! Op naar de volgende!
Datumzondag 20 februari 2022 15:15

RecensieDe grot van Gregorius is in de kern geen slecht verhaal, maar het is allemaal wel erg slap. Het is nooit spannend, verrassend of echt nieuw. Het is een mengeling van dingen die we eerder (en beter) hebben gezien. Wat we sowieso beter hebben meegemaakt zijn de karakters van Sidonia en Lambik. Eerlijk gezegd is er van een avontuur ook geen sprake. Eerder van verdwalen in een bos en vervolgens een scouting tochtje. Ter check mijn dochters even laten lezen, maar die lazen het niet eens uit zo saai vonden ze het... en dat is (in tegenstelling tot deze 40+ verstokte fan) toch de doelgroep.
Datumdonderdag 17 februari 2022 08:57

RecensieNa een aantal goede verhalen die het cijfer van de vorige albums omhoogschroefde, vond ik dit helaas een middelmatig verhaal. Het lezen van dit album vond ik even vermoeiend als de tocht die Suske en Wiske met Marek door het bos deed. Het achtergrondverhaal komt ook ongeloofwaardig over (waarom Marek was weggelopen etc) en de humor is flauw (behalve die om Sidonia een wandelende take te noemen). En die uitbarsting van Sidonia tegen een journalist die hen juist wilde helpen en ook gewoon zijn werk doet, vond ik ook ongepast. Ook die sneer naar gezinspartijen waarbij de leider juist dat niet zo zou zijn, vond ik ook flauw.
De achtergronden zijn weer goed verzorgd, maar wat monotoom soms doordat ze de hele tijd door het bos lopen. De figuren vond ik weer karakterloos en soms zijn er weer die vreselijke zijaangezichten die niet kloppend en waarin ik me meer aan kan irriteren, zoals de plaatjes op strook 161 (vooral de laatste kader met Marek) en van Wiske klopt in strook 145 ook niet veel en op de voorkant (Suske) en zo zijn er meer. Kunnen de tekenaars die figuurtjes niet wat meer kloppend tekenen? Of is het tijdsdruk? Het komt slordig en makkelijk over.
Nee, na wat hogere cijfers van de voorgaande albums, kom ik niet verder dan een 5 en dat komt dan met name door toch die achtergronden en perspectieven op sommige plaatjes. Maar het is niet voldoende om het verhaal en de figuren naar een hoger voldoende te krijgen. Jammer.
Datumzondag 13 februari 2022 16:17

RecensieHet zal wel aan mij liggen, maar ik vondt deze ook weer behoorlijk saai. Niet zo slecht als de vorige, maar toch.
Datumzondag 13 februari 2022 12:33

RecensieHet eerste verhaal van 2022 is een vrij rechttoe-rechtaan verhaal. Het idee dat Suske en Wiske een omheind terrein in gaan en daar een avontuur beleven, is al vele malen eerder vertoond. Dit aspect is niet bijster origineel. We volgen de jongeren in hun tocht met Marek, de rollen van Sidonia en Lambik zijn tot een minimum beperkt. De tocht door het bos is doorspekt met allerlei padvinder wetenswaardigheden die met name door Suske en Marek worden gedeclameerd. Dit hebben we ook vaker gezien en toen werd dat afgestraft: het Grote Gat bijvoorbeeld. Ook hier is het oplepelen van het scout handboek irritant. De plot van het verhaal is best aardig hoewel de aanloop daartoe wel erg lang duurt: we lopen wel heel lang door het blijkbaar onmetelijke bos. Doordat alle zo lang duurt, verslapt de aandacht en ontbeert het album spanning. Suske, Wiske ,Marek en de andere bijfiguren zijn aardig op dreef ( hoewel de gevatte opmerkingen van Wiske storen) maar Sidonia en Lambik hebben werkelijk alles glans van weleer verloren. Vooral Sidonia is een vervelend oud mens geworden. Jammer, wij weten allemaal waar zij toe in staat is. Daarbij is ook Lambik een schim van zichzelf maar gelukkig is hij niet meer de seniel idioot van een poosje terug. Toch leest het album wel redelijk door, is de plot aardig en zit er ook nog een groen tintje aan. Vermakelijk maar wel met de nodige kritiekpunten.
Datumzaterdag 12 februari 2022 22:39