NaamAxl
RecensieTop verhaal. Leuke insteek en met voldoende diepgang. Ook weer een album met wat meer tekst dan gebruikelijk.
Datumzondag 10 maart 2024 17:38

RecensieDit doet qua plot heel erg denken aan PRACHTIGE PJOTR. Daar werd ook een Russisch sprookje als basis gebruikt en moesten ook een aantal opdrachten uitgevoerd worden
Helemaal niet gek om sprookjes in een Suske en Wiske jasje te steken. Dit is zeker voor herhaling vatbaar, maar dan wel als een nevenreeks, NIET in de gewone Rode Reeks!!
Leuk idee om verschillende sprookjes te gebruiken, maar er had hier en daar wel iets meer info gegeven kunnen worden bij sommige uitdrukkingen.
Het heksenhuis dat kan lopen op kippenpoten lijkt misschien vergezocht, maar dit komt wel degelijk voor in het sprookje over de heks Baba Jaga. Zij is trouwens een prima tegenstander die een dubbelrol vertolkt als raadsheer van de tsaar
Het wezentje Kikimora is een soort Russische huisgeest die echt zo heet. En sommigen woonden inderdaad in het bos
De zwaan die het Zwanenmeer wil dansen is nogal flauw te noemen. Het was misschien beter geweest om het verhaal van het ballet te volgen, of anders kon de proef inhouden dat tussen een hoop zwanen de betoverde prinses gezocht moest worden
Misschien een klein foutje, als zonder toestemming van de kaviaar gegeten wordt, verandert de eter in een steur, maar behoudt kenmerken van z'n vroegere zelf. Wiske heeft haar krullen, strikje en bontmuts nog en de ezel nog steeds z'n ezelsoren. Vreemd genoeg viel er niets bijzonders te merken aan de originele steur
Datumzaterdag 23 september 2023 14:41

RecensieEcht een grote verbetering op de vorige albums! Leuk dat Lambik eens een verhaal voorleest. Het idee hiervan is echt goed bedacht. Een van de beste albums van de 300. Ik dacht in het begin al dat ik dit een 9 ging kunnen geven, maar ja, een 9 is geen 10. Dat kwam omdat ik eerst dacht dat Jerom niet ging meedoen. Uiteindelijk is hij nog op een fantastische manier het verhaal ingestapt, waardoor dit album voor mij eigenlijk zelfs een 11 verdient. Allemaal heel leuk bedacht, dat met die opdrachten en zo,allemaal heel goede fantasie., zeker al die leuke figuren ( het enigste dat ik goed kan tekenen zijn zo een fantasiefiguren) qau tekeningen heel goed en de cover en de humor ook allebei een 10! Zeker een aanrader!
Datumwoensdag 05 juli 2023 17:30

RecensieLambik als verteller is weer eens wat anders dan de teletijdmachine of een verhaal dat vanaf het eerste plaatje in het verleden begint. Ik vond het wel werken en het verhaal zelf met de verschillende proeven ook. Natuurlijk zit er wat onnodige flauwekul in (de verbasteringen van de namen, de opmerkingen van en naar Tom) maar toch niet slecht. Enige minpunt vind ik dat er in de fantasiewereld/het verleden weinig gebruik is gemaakt van echt mooie tekeningen, bijv een halve pagina met een mooie sfeertekening zoals we die wel eens hebben gehad in de reeks. En het lopende kasteel en de Schanoesjka's deden me iets te veel aan Studio Ghibli denken. Maar toch een 8 in mijn ogen (een 7,5 kan ik niet geven).
Datumzondag 12 juni 2022 13:57

RecensieMet "De Kale Kroon" leveren Van Gucht en Morjaeu wederom een mooi verzorgd album af dat de sfeer van klassieke Vandersteen-albums steeds beter weet te benaderen.

Het script - met als kapstok zes opdrachten die onze helden "Suzko en Wizka" moeten vervullen - is goed in balans en heeft een natuurlijk verloop met duidelijke aktes. De voor dit album nieuwe karakters werken prima, vooral ook omdat ze gebaseerd zijn op klassieke archetypes en figuren uit de Slavische (en specifieker, Russische) geschiedenis en mythologie. Daardoor hebben ze al een (onbewuste) voorgeschiedenis in het hoofd van - in ieder geval de volwassene - lezer.

Het tekenwerk van Morjaeu is wederom van een grote klasse en het gekozen kleurenpalet met veel groentinten draagt bij aan de sfeer van het album.

Toch een kritiekpuntje: gekozen hier is voor Lambik als verteller als "framing device". Dit werkt en in de basis is hier niets mis mee, maar dit is wel een gevaarlijke keuze wat mij betreft, een hellend vlak. Deze structuur opent uiteraard eindeloos veel deuren voor vertellingen in alle denkbare genres, maar het is ook een bepaalde manier lui schrijverschap. Hebben we niet al de teletijdmachine die dit soort verhalen mogelijk maakt? Met een klein beetje meer moeite had dit prima kunnen starten in het lab van Professor Barabas...

Dit voelt een beetje als het alternatieve universum in Amerikaanse comics. Ineens kan alles, want het is immers een alternatief universum. Daar kun je mooie dingen mee doen (Superman: Red Son; Superman groeit op in de Sovjet-Unie i.p.v. in de USA), maar ook echt stupide dingen (The Superman Monster; Superman als het monster van Frankenstein). Het gaat erom hoe je het gegeven inzet. En eerlijk is eerlijk, hier is het prima ingezet. v Om dan toch in Amerikaanse comics termen te blijven: "With great power comes great responsibility"; als Van Gucht deze verstelstijl spaarzaam gebruikt in de toekomst dan kan dit prima werken. Als in het vervolg bijna ieder album op deze manier ingekaderd wordt dan gaan dit soort vertellingen snel vervelen en gaat de nieuwigheid van vertrouwde karakters zien in een nieuwe setting er snel vanaf. v Ik begrijp ook wel dat het steeds moeilijker wordt om iets nieuws te verzinnen na 362 albums en misschien is mijn kritiek dan ook niet helemaal eerlijk, gezien het eigenlijk vooral slaat een hypothetische toekomst die ik zelf schets... Sec naar dit album gekeken is dit gewoon heerlijk ontspannen leesvoer voor een mooie lentedag als vandaag.

Datumvrijdag 03 juni 2022 08:24

RecensieHet verhaal is heel leuk en weer echt Suske en Wiske. Hoewel het concept niet helemaal origineel is (opdrachten doen) en de uitslag niet verrassend was, vond ik het een heel leuk verhaal! Ook de rollen die Jerom en Sidonia spelen. En Lambik als verteller werkt ook wel.
De figuren vind ik weer afgeraffeld. Dezelfde rennende positie verschillende keren (die anatomisch ook niet echt klopt) en die constante zijaanzichten waar de mond ergens onderin de linker- of rechterkant zitten, beginnen erachter te irriteren en het valt me op dat de helden niet echte gezichtsuitdrukkingen hebben waaruit echt emotie straalt. Dat had de vroegere Suske en Wiske (vooral Wiske) beter.
Ik blijf het jammer vinden dat de Suske en Wiske verhalen best wel goed zijn, achtergronden mooi uitgewerkt, kleuren goed verzorgd maar dat de figuren zelf erg slordig zijn. We moeten wel bedenken dat Suske en Wiske tot een eigen klare lijn was ontwikkeld waardoor het meer moet kloppen dan cartoonachtige strips, maar dan draagt het bij aam de humor (zoals bijvoorbeeld die allereerste Suske en Wiskes). Hier leveren die slordigheden bij mij meer irritaties op omdat je er steeds meer op gaat letten. En kom op zeg, is er niets anders te verzinnen dan om onze helden constant van de zijkanten te bekijken.
Mijn advies is dan ook: kijk naar hoe oudere tekenaars zoals Paul Geerts, Marc Verhaegen omgingen met bepaalde zijaanzichten omgingen, de bewegingen en de anatomie. In plaats van steeds weer dezelfde rennen, veel zijaanzichten.
Een zeven dus en dat is gewoon puur omdat ik het verhaal heel goed vond, de sfeer en de getekende achtergronden. Als de figuren nauwkeuriger waren geweest dan had het een acht geweest.
Datumvrijdag 20 mei 2022 00:33