De kale kroon

De kale kroon Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De kale kroon verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,70

RecensieEindelijk weer een leuk verhaal. Een leuk en mooi getekend sprookje.
Datumwoensdag 04 mei 2022 10:04

RecensieEen album dat een wat andere insteek heeft dan andere: Lambik is nu de verteller van een verhaal. Een verhaal dat erg veel op een Suske en Wiske verhaal lijkt (...en natuurlijk ook is...). Deze insteek werkt erg goed. De laatste tijd lijkt het vaak dat de schrijvers niet goed raad weten met Sidonia en Lambik. Deze aanpak van Lambik is dus goed. Dat wil niet zeggen dat hij voortaan de rol van verteller moet hebben maar de zelfspot en de dubbelrol staan hem goed. Het verhaal los hiervan, dat van Suske en Wiske ( ik noem ze gewoon zo.... klinkt beter) is ook een erg fijn verhaal. Twee concurrerende kinderen ( broedertwist) die aan de hand van opdrachten moeten bewijzen wie het recht op de troon heeft. Natuurlijk is de uitkomst al van mijlenver te zien maar de weg er naar toe is erg leuk gedaan. Hoewel het thema natuurlijk al veel ouder is en niet origineel. Het is wel zo dat alles in één album lijkt te zijn geperst en dat het geheel gebaat zou zijn bij meer bladzijden. Zoals gezegd doen Lambik, Suske en Wiske het goed. Hun gedrag doet nu meer aan de oudere albums denken. Sidonia heeft hier weer nauwelijks rol. Jerom komt verrassend te voorschijn als sneeuwkozak. Hij is wel raar getekend en een spierbundel met zulke iele armpjes? Zijn rol past hier goed en hij is hier niet iemand die onze helden uit de brand helpt. Ik moet als ex-autogek even de namen van de landen noemen die de naam van Oost-Europese automerken dragen. Het zit in dit album sowieso goed met de humor. Met deze insteek kun je de protagonisten een andere rol toebedelen. Het verhaal is zeker geslaagd. het niveau is kinderlijker dan de beroemde Vandersteen/ Geerts reeks maar verder van prima niveau.
Datumwoensdag 27 april 2022 20:06

NaamDirk
RecensieEen leuk album. Samen met de kinderen (8 en 10) gelezen en die waren dezelfde mening toegedaan. Het album werd de volgende dag nog na gelezen, dat is altijd een goed teken.
Het idee van een raamvertelling is leuk gevonden, leuk om de vertrouwde karakters in andere rollen te zien. Aantal te vervullen opdrachten voor de hoofdpersonen had iets minder gekund wellicht, dan was er meer ruimte per subplot over. Het einde was wat gehaast en de oplossing kan alleen met veel magie en toeval tot wasdom komen. De kinderen stoorden zich dat geenszins aan overigens. Al met al prima vermaak!
Datummaandag 18 april 2022 08:12

RecensieIk ben geen fan van het doorbreken van de barrière tussen lezer en verhaal, maar kiezen voor een verteller (in verband met de nodige achtergrondinformatie) is voor de verandering niet erg. Het verhaal had anders ook nooit gepast in 1 album. De 'grapjes' in de vorm van de dialoog met Tom is voor mij dan weer net teveel: het had het verhaal beter gedaan als in die plaats de rol van Baba Jaga wat ruimer was geweest. Nu hobbelt ze met haar huisje mee in plaats van dat ze een tegenspeler van formaat is. De opzet van het verhaal is leuk, hoewel het verre van origineel is. Het blijft toch een mix van het sprekende testament en de koning van Katoren. Wel boordevol afwisseling en actie.
Datummaandag 11 april 2022 10:54