Het betoverende boek

Het betoverende boek Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het betoverende boek verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,66

RecensieEen kortverhaal waaraan je duidelijk merkt dat het te kort is. Het verhaal is bets ingenieus opgebouwd en bestaat eigenlijk uit vier miniverhalen die naar de ontknoping leiden. Toch merk je dat deze doordachtheid niet in een kortverhaal past. De "miniverhalen"om ze zo maar even te noemen, zijn wat snel afgeraffeld en wat moeilijk te begrijoen: Suske die veel op zichzelf is, waardoor Tante aandacht te kort komt? wat is er mis met op jezelf zijn? Zo ontgaat mij vaak een en ander in de verhaallijnen. Dat alles terug komt naar een romance tussen Lambik en Sidonia vindt ik wel heel erg sterk. In de basis is dit verhaal ook een erg goed verhaal. Het idee van het boek zonder einde is een geraffineerd gegeven. Een fijn verhaal dat, zoals het meer kortverhalen betaamt, te veel om het lijf heeft om in een kortverhaal te stoppen.
Datumdonderdag 27 oktober 2022 12:17

RecensieHet is best leuk dat er weer een stickeralbum uitkwam, ter gelegenheid van 100 jaar Standaard Boekhandel, maar het is minder leuk (voor spaarders van de stickers) dat het later als een normaal album wordt uitgegeven
Het verhaal is goed, maar de drie verhalen waarin Wiske, Suske en Jerom andere figuren zijn, komen wel een beetje vreemd over. Maar er zijn wel leuke vondsten te vinden
In het verhaal van Wiske is even haar broer Rikki te zien en ze draagt haar Blauwe Reeks kapsel weer
In het verhaal van Suske komt Amoras weer aan bod. Dat is later in het echt te zien als het spookkasteel in een pretpark. De tovenaar doet verdacht veel denken aan Gandalf uit LORD OF THE RINGS
In het verhaal van Jerom worden we er weer aan herinnert dat hij uit de oertijd komt
In het pretpark Willy's World verwijst vrijwel alles naar Willy Vandersteen. Vooral naar z'n vroegste werk, maar ook naar andere meer bekende reeksen
Datumvrijdag 22 mei 2020 18:26

RecensieToen dit album geïntroduceerd werd was ik laaiend enthousiast. De cover maakte me erg nieuwsgierig en dus kon ik niet wachten om dit album zien te bemachtigen. Laatst is me dit gelukt en het album eindelijk gelezen, naar het was niet wat ik verwachtte. Al met al wel een typisch Suske en Wiske verhaal met mooie tekeningen, maar een beetje té voorspelbaar
Datumzondag 13 oktober 2019 10:12

RecensieIk vond het verhaal heel goed en zeker ook passen bij het thema: de viering van de Standaard Boekhandel. Ook goed om kinderen op het mooie en belang van het lezen van boeken te wijzen. En het wordt niet moraliserend erop gelegd dus is goed. Ook weer een nieuw inzicht in relatie Lambik en Sidonia. Ook de achtergronden in de tekeningen zijn mooi afgewerkt en gedetailleerd en de andere kleur wanneer een verhaal wordt verteld geeft ook een mooi effect.

Waarom toch niet hoger dan een 7? Ondanks dat de achtergrond tekeningen mooi zijn, komen de tekeningen van de hoofdfiguren wat vreemd voor nog. Net alsof de tekenaar de figuren nog niet in de vingers had. Ook lijkt de stijl steeds meer af te drijven van de Suske en Wiske stijl. Waar ik nog het meeste moeite heb, is Adonis die een hele andere karakter geworden is (qua uiterlijk) en Lambik is karakterloos. De tekeningen waarin hij zijn spijt betuigd tov Sidonnia zijn zeer emotieloos en lijkt of hij een verhaaltje vertelt. Ook bij het laatste album de Wrede Wensput heb ik het idee dat het voor de tekenaar moeilijk is om de nieuwe stijl Lambik echt emoties van spijt te kunnen tonen. Hij komt dan bij mij over als een onnozel figuur en geen grappig onnozel figuur maar een beetje als een ietwat arrogant figuur die denkt leuk te zijn maar het niet is. Ook de plaats van het spookhuis in het verhaal begrijp ik niet echt.

Maar in totaal dus een ruime 7 mede door het sterke verhaal en de hele mooie en gedetailleerde tekeningen van de achtergronden.

Wel vind ik dat de Standaard Uitgeverij dit verhaal commercieel uitgebuit heeft door dit album als stickerboek te laten verschijnen en dit in een soort Panini-achtig systeem te doen om via de standaard boekhandel zoveel mogelijk mensen strips te laten kopen. En je moet er dus heel wat kopen wil je het album vol krijgen zeker omdat je dubbele kan hebben etc. En dan wordt het boek als een kado gepresenteerd door de Standaard boekhandel.

Uiteindelijk is het boek gewoon verkrijgbaar voor 9,99 euro en dat is eigenlijk enigzins balen voor de mensen die al die stickers kochten om het album vol te.krijgen en anderzijds is het wel weer duur voor zo'n kort verhaal. Kortom een kado voor de lezers was het volgens mij echt niet, eerder een heel dure grap maar wel een mooi verhaal..

Datumzondag 23 juni 2019 23:27