De kleppende klipper

De kleppende klipper Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De kleppende klipper verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,56

RecensieDe Kleppende Klipper, een echt spookachtig piratenverhaal in Koude Oorlogssferen. Onze vrienden worden door toedoen van Knul, een typische nozem, naar het jaar 1717 geflitst met de teletijdmachine. Wat volgt is een verhaal dat zich vooral op het water rondom kreukeleiland afspeelt. Dit eiland wordt geteisterd door een spookschip, de Kleppende Klipper. Uiteindelijk blijkt dit helemaal gaan spookschip te zijn, maar een slimme truc van de gouverneur om de kolonisten van kreukeleiland bang te maken en weg te jagen. Op Kreukeleiland waren namelijk diamanten gevonden, en door het wegdrijven van de kolonisten zouden de gouverneur en hun soldaten de opbrengst van deze diamanten voor zichzelf kunnen houden. De soldaten verborgen zich in een verborgen compartiment, onder het scheepsruim, van waaruit zij het schip ongezien konden besturen.
Net als de Speelgoedzaaier en de IJzeren Schelvis is de Kleppende Klipper in mijn ogen een leuk album, maar ook niet meer dan dat. Het verhaal is af en toe wat langdradig en het leest niet zo lekker weg als toppers uit deze periode zoals de Tamtamklopper of de Circusbaron. Het personage van Knul is wel grappig gevonden, het stereotiep van de egoïstische jeugd volgens Vandersteen. Als Vandersteen de jeugd in de jaren 50 al zelfzuchtig vond, dan zou hij zich anno 2021 helemaal een hoedje geschrokken zijn. Knul zegt op pagina 36: ‘Wij swingen uit schrik voor de toekomst, als het spookschip ons te pakken krijgt zijn we eraan! Waarom dan werken?’ Een duidelijke metafoor naar de instelling die de jeugd in de tweede helft van de jaren 50 had. De angst voor een Atoomoorlog tussen de VS enerzijds en de Sovjet-Unie anderzijds groeide en deze vrees werd ook door de jeugd gevoeld.
Om onverklaarbare redenen hebben ze dit verhaal in de kleurenversie compleet hertekend. Echt zonde want hoewel de originele tekeningen lang niet zo mooi en gedetailleerd zijn als in bijvoorbeeld de Tartaarse Helm of het Bevroren Vuur, zijn ze nog steeds vele malen beter dan de hertekende gedrochten die in de kleurenversie staan. Al met al is de Kleppende Klipper een prima album ,maar absoluut geen hoogvlieger voor mij. Als het kon zou ik het een 6,5 geven, maar aangezien er alleen hele getallen gegeven kunnen worden rond ik het af naar een 7.
Datumzaterdag 17 juli 2021 18:13

RecensieDit album heeft een sterk verhaal en plot en het geheim van de Kleppende Klipper blijft men bezighouden.
Ik vind alleen het ontdekken van het geheim op het einde erg afgeraffeld. Het was mooier geweest als onze helden dat op het schip.zelf hadden kunnen ontdekken.
Desalniettemin een mooi verhaal die door het mysterieuze schip, de piraten etc ook de jeugdige lezers in de smaak valt. Kortom een Suske en Wisk zoals deze bedoeld is.
Datumdonderdag 13 mei 2021 10:59

RecensieVolgens Wikipedia zou dit verhaal de aarzelende start zijn van de traditie om de titels te laten allitereren. En daar zitten vaak mooie vondsten tussen
Het avontuur is een zeeroversverhaal, waarin een spookschip zonder bemanning (of in elk geval onzichtbare spoken) voor de nodige spannende momenten zorgt
In het begin van het verhaal staat de televisie aan. De "Klipper" dateert uit 1955. De Belgische omroep was toen net een jaar of twee bezig. De tv-serie waar Lambik geboeid naar kijkt, heet "Bazar van de jungle". Dit is een verwijzing naar "Ramar of the Jungle" een serie uit 1952-1953. De omroepster is een karikatuur van Paula Semer. In de hertekende versie van 1969 is dit Niki Bovendaerde geworden
Knul is een prima personage. Hij blijft vrijwel de hele tijd nukkig, maar tegen het eind van het verhaal komt hij tot inkeer. Wel jammer dat hij na dit avontuur niet meer meedoet
De teletijdmachine heeft een beeldscherm gekregen waarop gevolgd kan worden wat er in het verleden gebeurt. Dit is handig om in noodsituaties iedereen terug te flitsen. Als er tenminste niets aan het toestel mankeert
Op de achtersteven van Het Zeepaard is het jaartal 1717 te lezen. Maar dat kan alleen maar slaan op het bouwjaar van het schip en niet de tijd waarin het zich afspeelt
Datumwoensdag 11 november 2020 07:12

RecensieWederom een ingenieus opgebouwd verhaal. Wederom met een schip dat rare dingen doet maar weer zeer spannend en een moralitisch tintje in de vorm van Knul. Knul maakt Suske wel een beetje minder braaf, gelukkig. wederom de scherpe humor, elk personage is erg goed en heeft duidelijk een eigen rol. Later wordt dat anders wat vaak ten koste zal gaan van Met name Sidonia. Erg jammer. Hier niet. De plot is ook erg goed te volgen. Goede tekeningen, scherp, en de alom bekende vlammende humor.
Datumdonderdag 19 maart 2020 22:10

RecensieMooi opgebouwd album, waarin langzaamerhand het mysterie van een spookschip wordt opgelost. S&W komen in contact met deze kleppende klipper door hun buurjongen Knul, een nietsnut, die zichzelf door prutsen aan de teletijdmachine naar begin 1700 flitst.

Door dreiging van de klipper moet een kolonisten eiland worden ontruimd en onze vrienden nemen deze taak op zich en komen er achter dat er dingen aan het verhaal van de klipper niet kloppen. Jerom weet in dit verhaal op orginele wijze zijn tegenstanders uit te schakelen. En de tekeningen zijn weer typisch voor midden jaren 50, door de Blauwe reeks, opgestuwd tot zeer gedetailleerde plaatjes.

Datumwoensdag 31 december 2014 06:48

NaamFlilix
RecensieHet beste S&W-verhaal dat ik al heb gelezen.
Vroeger vond ik het altijd zo eng met dat spookschip...
Datumdonderdag 24 januari 2013 16:25

Recensiehet mooiste van dit boek vind ik de sfeer op het schip. eindelijk ook weer een verhaal waarin sidonia actief meespeelt. jerom redt in tegenstelling tot bijvoorbeeld de komieke coco hier de boel niet meteen, omdat hij een slaapmiddel krijgt. geniaal gevonden trouwens. ook wordt de goedheid van suske en wiske in dit verhaal maar weer eens onderstreept, door tegenhanger knul. ik heb me tot het eind toe af zitten vragen wat het geheim van het spookschip was. echt onvoorspelbaar. de rol van lambik is erg strek dit keer. dat knul later ook goed wordt is natuurlijk een kwestie van "eind goed, al goed.' ik vond de manier waarop het verhaal begon het enige minpunt van het verhaal, nogal bizar. maar omdat de rest van het verhaal echt formidabel is toch maar een 10.
Datummaandag 27 juni 2011 15:37

RecensieHet verhaal over de Kleppende Klipper is fantastisch! Dat alles begon door middel van de tijdmachine van professor Barabas en met hulp van Jerom zou je niet verwachten. De brutale straatjongen Knul wordt ongewild in dit verhaal meegesleept en komt tot inkeer als hij zelf belaagd wordt door de vijand. Dat de gouveneur van het Kreukeleiland misbruik maakt van het heersende bijgeloof en met de Klipper de kolonisten verjaagd uit hebzucht komt hem zwaar duur te staan! Toch is het vooral Jerom die de piraten en de soldaten van het fort verslaat en zowel het piratenschip als de Kleppende Klipper uitschakeld. Dat alleen de "verongelukte" koets met Suske & Wiske erin blijft drijven klopt niet echt maar Lambik lost onbedoeld het geheim van de Klipper op met de plattegond in de gouveneurshoed.
Datumdonderdag 15 juli 2010 23:01

RecensieDe toevoeging van de figuur Knulleke is erg geslaagd. Op het eerste zicht lijkt het een verwend waardeloos ventje, maar gaandeweg toont hij ook zijn goede kant. De spanning en mysterie draait volledig om de spookboot. De lezer merkt echter al vlug dat de gouverneur een vinger in de pap heeft. Dit brengt met zich mee dat vanaf de gouverneur opduikt het verhaal volgens mij toch een beetje uitverteld is. Niettemin is het toch een leuk verhaal met de nodige humor (bv Lambik die slachtoffer moet spelen voor de kleuters), maar andere albums uit deze periode, zoals de circusbaron en de straatridder vind ik toch beter. Daarom een 7.
Datumzaterdag 22 november 2008 15:50

RecensiePrima verhaal, goed opgebouwd en uitgewerkt. (Piraten)boten een leuk gekozen setting. Verhaal bevat veel spanning en de ontknoping volgt pas echt op het einde, waardoor je graag door blijft lezen. Zelfs de moralistische inslag met knul pakt goed uit. Uitstekend album.
Datumwoensdag 13 augustus 2008 23:04