De gramme huurling

De gramme huurling Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De gramme huurling verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,21

RecensieLambik wordt huurling om dat zijn goedheid te lang werd getart door jan en alleman waaronder zijn vrienden. Lambik vertrekt naar Afrika waar een simpel volk ( de Blippies) woont. Later gaan onze vrienden toevallig naar het zelfde gebied om dat eenvoudige volkje te helpen. Deze toevalligheid is wel heel frappant. Het is vreemd dat een vredelievend, wereldwijs ( WV) burger een album schrijft waarin grof geweld niet geschuwd wordt en alle clichés over allochtonen uit de kast worden getrokken. Wellicht parodieus gedacht of spelen er toch andere gedachten mee. Ik heb WV eerder op dergelijke agressie betrapt. Afgezien van dit thema, is dit een verhaal dat van toevalligheden aan elkaar hangt. Het surplus aan humor verbindt alles. Het zijn wel erg veel grappen en grollen dit keer; er kan bijna geen gewone opmerking af. Toch zijn deze hilariteiten beter te pruimen dan die van Verhaegen ,Morjeau en Gught later. Hier is de humor te veel van het goede. Ik heb niet zoveel met dit album merk ik. Het leukste is wellicht het woord "gram".
Datumdinsdag 14 december 2021 22:17

RecensieHet verhaal vangt aan met een goed gemutste Lambik die een aantal goede daden wil verrichten, maar enkel stank voor dank krijgt. Verbitterd besluit hij zich maar als huurling te gaan verhuren. Een begin dat sterk aan De koddige kater doet denken, en ook deze keer wordt hij door een geheimzinnig figuur ingehuurd en verdwijnt hij van het toneel. Jerom en de rest worden inmiddels door de Internationale Bouworde gevraagd om ontwikkelingshulp te gaan verlenen op een eiland voor de Afrikaanse kust. Tot niemands verbazing blijkt Lambik hier ook gestationeerd. De grap is echter dat hij net zo goed door de bouworde is ingeschakeld, omdat de kwaadwillende tovenaar Makako het hoofd moet worden geboden.
Op zich heel verstandig van Vandersteen dat hij een denkbeeldig volkje uit zijn duim zuigt, de blauwhuidige Blippies. Verder trekt hij echter enkel een blik met alle vaste clichés over de onderontwikkelde Afrikaan en Aziaat open. De Blippies zijn lui, dom en houden ervan westerlingen in kookpotten (of snelkookpannen) te koken. Op geen enkel moment is er sprake van sympathie tussen de Blippies en Sus en wis en co. De Blippies zitten kennelijk niet op vooruitgang te wachten, en de westerlingen ergeren zich enkel maar aan hen. In de strijd tegen de boosaardige houten beelden worden de Blippies ook al voorgesteld als waardeloos. Bij tijd en wijlen vraag je je af of Vandersteen nou een parodie op dit soort vooroordelen brengt, of ze juist bevestigt.
Hoe het ook zij, verder zijn de grappen in dit album wel erg flauw, en het tekenwerk is ook maar zo-zo. Een van mijn minst favoriete Vandersteen-albums.
Datumzondag 13 december 2020 14:18

RecensieOnze vrienden kunnen weer eens achter Lambik aan.
Hij wil zich hard opstellen tegenover een cynische maatschappij en biedt zich aan als huursoldaat. Zo komen ze uiteindelijk terecht bij een blauw, onderontwikkeld volkje waarbij ze zich hun diensten aanbieden voor aanbouw en onderwijs en ze ontdekken dat Lambik niets kwaads in de zin heeft. Daar hebben we de tovenaar Makako immers voor die zich door de nieuwe situatie bedreigd voelt in z’n heerschappij en een houten leger op het dorpje afstuurt. Na een hoop ellende veroorzaakt te hebben is het uiteindelijk een beetje sorry zeggen voordat onze vrienden terug naar huis gaan, niet nadat hij z’n leger vernietigt en belooft het dorpje te ver-‘westeren’.
Het is een lekker, vlot lopend verhaal met ook hier weer die wat donkere inkleuring die zo typerend is voor de ‘late-jaren-‘60’-deeltjes.
Datumzaterdag 08 augustus 2020 07:50

NaamHans Donckerwolke
Leeftijd1963
RecensieLambik gedraagt zich niet als stripfiguur maar als echte mens : hij voelt zich bedrogen en tekortgedaan en gaat voortaan als keiharde bikkel verder leven - doch zijn peperkoeken hart belet hem dat. De vrienden zijn onthutst over de streken die hij zal uithalen en ook de lezers denken dat het fout zal gaan. Maar nee, Lambik blijkt alweer een nobel mens te zijn.
Prachtig getekend - doet denken aan jungle-oorlog Vietnam.en ook aan Congo (Afrika wordt duidelijk vermeld)...ook de "kolonisatie" van de Blippies : de blanke wil vrede stichten tussen de 2 stammen.
Bij deze strip past een geschiedenisboek : om nog meer inzicht te verwerven over de periode wanneer ie gepubliceerd werd en om te vatten hoe goed Willy Vandersteen zich (alweer) gedocumenteerd heeft.
Datumdinsdag 07 juni 2016 17:16

NaamJeroen
RecensieHet album is een van de beste uit de reeks.
Lambik is gewoon geweldig.
Veel humor de personages zijn geweldig.
Datumvrijdag 24 februari 2012 18:51

RecensieIn dit verhaal verbittert Lambik wederom en besluit zich als keiharde huursoldaat te laten inhuren. Hij komt zijn vrienden weer tegen op een Afrikaans eiland waar S&W een liefdadigheidsproject uitvoeren. Het wordt echter al snel duidelijk dat Lambik nobele doelen nastreeft en niets slechts van plan is, maar dan komt een onverwachte tegenstander tevoorschijn. Dit is een album met veel humor, vooral van de Blippies volksstam, hoewel dit soms wat simpel is. De tekeningen zijn goed alleen ontbreekt, net als bij omliggende albums, de inkting van het decor op de covertekening.
Datumzaterdag 20 december 2014 08:00

NaamLennart
RecensieSuske en Wiske vertrekken naar een eilandje voor de kust van Afrika om een pas ontdekte, luie, achterlijke, onderontwikkelde volkstam te helpen. Vandersteen hield het allemaal politiek correct door de volkstam – de Blippies genaamd – een blauwe huid te geven. Lambik is verbitterd en gaat het slechte pad op. Zo lijkt het in het begin teminste, zoals dat ook zo geniaal gebeurde in ?De poenschepper en ?De bezeten bezitter . Uiteindelijk valt het allemaal wat tegen. De plot heeft niet veel om het lijf. Onze helden proberen als paternalist?n de oerdomme blippie? nog wat bij te brengen. Er is een strijd tegen een door een boze tovenaar tot leven gewekt stel houtsnijwerken (een slap aftreksel van hetzelfde thema uit het veel betere album ?De geverniste zeerovers) . Dit is geen album dat bij mij een grote indruk achterliet.
Datumdonderdag 29 december 2011 21:26