De straatridder

De straatridder Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De straatridder verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,67

RecensieDit is opnieuw weer een prachtige klassieker! Lambik en Jerom zijn een heerlijk dynamisch duo in dit verhaal! Geen superingewikkeld plot, magische krachten of wat dan ook. Dit verhaal is mooi down to earth. Als moderne Don Quichot en Sancho Panza maken Lambik en Jerom de buurt onveilig. Vandaar ook de titel van dit verhaal: de straatridder. Ik vind dit altijd een van Vandersteens betere werken uit deze periode (rond de jaren 1955). De kwaliteit van de verhalen schommelt sinds de introductie van Jerom wel meer dan in de gouden periode eind jaren 40 en begin 50, maar de straatridder is daarvan uitgezonderd. Grappig dat sinds de introductie van Jerom het huis waar Lambik woont weer terug begint te komen. Oorspronkelijk geïntroduceerd in de bokkerijder, lijkt het daarna heel lang of Lambik bij Sidonie inwoont. Vanaf de Circusbaron heeft hij dan toch weer een eigen huis, wat we in het vorige album, de kleppende klipper, ook al zagen. De tekeningen zijn weer van een hoog niveau, al zijn zowel Suske en Wiske als Lambik en Sidonie bijna naar hun hedendaagse uiterlijk getransformeerd. Ik ben zelf groot voorstander van de tekenstijl zoals deze bijvoorbeeld in het bevroren vuur (mijn favoriet) wordt gehanteerd. Omdat het zon leuk herleesbaar album is, krijgt het een 9 van mij.
Datummaandag 11 december 2023 00:14

NaamElias
RecensieGeweldig verhaal, goede plot.
Kortom: alles wat een goede S&W moet hebben!
Datumvrijdag 04 november 2022 08:31

RecensieDe straatridder is een parel van een strip.... in de oorspronkelijke klassieke versie! Samen met de ringelingschat is dit waarschijnlijk het meest mismeesterde album door de vreselijke hertekening van ons vijftal. Verschrikkelijk als je dit naast elkaar legt. Kijk maar eens naar Sidonie in het prentje waar ze aan het metsen is (p 24) en waar Suske vraagt of ze nog iets gehoord heeft van Lambik en Jerom. Wie heeft dat ooit goedgekeurd? Verder is het ook duidelijk knip en plakwerk, waarbij soms ook een volledig prentje hertekend werd (meestal zijn ze dan dichterbij getekend, echt niet beter...) De inkleuring is ook barslecht naar mijn mening, en wie op het idee gekomen is om ze een blos op de wangen te geven, mogen ze ook de laan uit sturen. Verder is er bij het kleuren dikwijls uit de lijntjes gegaan. Laat me duidelijk zijn dat ik mijn hoge score voor dit album aan de klassieke versie geef. De cover is bijna hetzelfde (alleen beetje gespiegeld). Op de nieuwe cover zien we weer een geschilderde achtergrond, iets waar ik nooit een fan ben van geweest en waar ze weldra gelukkig mee ophielden. Jerom werd zoals gewoonlijk in deze periode volledig hertekend naar de Jerom zoals we hem later zouden kennen. Verder verdwenen alle referenties naar een film waar ik nog nooit van gehoord heb ("Meeuwen sterven in de haven"), en werd er zelf een prentje bijgetekend, omdat de onderbreking van de tekenaar die een lezersbrief beantwoordt op het niet kunnen leggen van eieren door een hen, er uit is gelaten. In de klassieke versie van De Straatridder is er ook een strook die verwijst naar het personeel van de ASLK. Waarom hij dit deed, geen idee, en ik kan er ook nergens iets over vinden.
In dit album is de vijandigheid van Lambik tegenover Jerom nu definitief weg. Zelfs in de aankondiging staat er al " Lambik en Jerom als dikke vrienden". Ze lijken ook vanaf dit album trouwens samen te wonen, terwijl hij vroeger eerder bij Sidonie zat en Lambik alleen was. Vandersteen gaat hierin voor de eerste keer helemaal voluit en ontdekt hierbij een chemie en mogelijkheden die hij later nog dikwijls zou gebruiken. De band die Lambik en Wiske hadden in eerdere albums verdwijnt hierdoor wel een beetje. En alhoewel Lambik de straatridder is, en je zou denken dat de focus weer op hem zou liggen, is mis : dit voelt aan als een echt Suske en Wiske album, waarbij Sidonie ook terug een grotere rol heeft. We beleven het eigenlijk grotendeels uit hun perspectief, de stroken waarbij we enkel bij Jerom en Lambik zijn, zijn minimaal. Ik vind dat het bijdraagt tot het mysterie of Lamik nu goede of slechte bedoelingen heeft, want ook zij twijfelen daar aan. Suske en Wiske staan echt centraal : het zijn zij die Barend (Seppe in de originele versie) stiekem helpen, het is Wiske die de dieren ontdekt in Lambiks huis, enz en eerlijk gezegd is het och nog eens een verademing : hoe lang is dat niet geleden? Lambik is ook voor de eerste keer een meer "onnozele" Lambik in dit album, iets waar hij in opgaat en zichzelf daardoor verliest. Het wordt wel verklaard door een boek dat op zijn hoofd viel, dus het is niet gewoon zijn zot gedoe dat later meer op de voorgrond treedt. Ook wordt het in het tweede deel terug rechtgezet, als hij zijn fouten wil goed maken (als hij terug normaal geworden is). De evolutie van Jerom gaat verder in dit album. Hij draagt nog altijd zijn dierenvelleke als broek, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de scene in de haven, dan lijkt hij toch weer wat gegroeid als je hem vergelijkt met Lambik. Hij wordt ook struiser qua borstkas, meer zoals we het later kennen. Kijk maar eens naar diezelfde scene als hij zijn truitje uittrekt. In het stadium dat hij nu is, kan je ook beter snappen dat hij zomaar meedoet met Lambik. De Jerom zoals we hem nu kennen en zoals hij hertekend werd, is niet logisch en die gedachte had ik als kind al. Maar nu, nog altijd lerend om in onze wereld te passen en dus ook meer beinvloedbaar, is dat wel aanvaardbaar. Jerom zijn krachten zijn ook geen spelbreker in dit album, en ze worden ook niet echt gebruikt zoals in de kleppende klipper, waar het op het einde toch wat storend werd. Het is daardoor een vrij realistisch album geworden. Er komen geen wezens in die niet bestaan. Verder vind ik het ook zalig om eens een verhaal te lezen dat zich gewoon hier afspeelt. Vandersteen wou echter verschillende verhalen vertellen, en daar kan je hem ook maar enkel voor prijzen. Van Sidonie kunnen we zeggen dat ook zij een hoofdrol heeft in dit album maar dat zij ook voor het eerst een zenuwaanval krijgt, iets wat een acute ziekte bij haar zal blijken te worden. De opbouw van dit album is zeer goed, de mysterie rond de straatridder en de huisbaas zijn intrigerend, en het einde in de haven is best origineel. Je zou kunnen zeggen dat de allerlaatste pagina, waarin alles verklaard wordt in een gekunsteld "laat ons in een kringetje gaan zitten", maar als je albums van die tijd bekijkt, komt dat wel meer voor. De notaris wordt ook gevat buiten beeld door de politie.
Een van de beste grappen in dit album zit al in de eerste strook, als Sidonie tegen een agent opbotst en met haar droom gaat lopen. Jerom die aan de telefoondraad trekt en zo Sidonie over de kast trekt, is ook best grappig. Voor de rest zit er verrassend weinig humor in en wordt het nergens wat onnozel.
Dit is zo'n goed album, dat ik nu nog veel meer apprecier, dan toen ik het las als kind. Mag ik dit een meer volwassen album noemen van Vandersteen? Het is in elk geval een prima album, beter getekend ook dan de kleppende klipper, waarbij ik soms wat zie doorschemeren van wat hij later zou doen in Robert en Bertrand. Een hoogtepunt!
Datumvrijdag 11 februari 2022 18:23

RecensieEen zeer ingenieus in elkaar gezet album. Het plot kent zeer veel wendingen die er voor zorgen dat we met een zeer spannend verhaal te maken dat niet snel verveelt. Het huisjesmelkerprobleem wordt geflankeerd door de fratsen van Lambik en Jerom; het past goed dat deze twee met elkaar optrekken als Don Quijote en Sancho Panza. De nobele natuur van deze twee komt mooi naar voren . De realistische Sidonia gaat hier tegen in en laat zo heel duidelijk zien hoe de echte rolverdeling van onze protagonisten is, ook buiten dit verhaal. Suske en Wiske verbinden deze drie personen en zij zijn verantwoordelijk voor het ontrafelen van het kunstig ineengevlochten mysterie. Zij slingeren het mysterie ook aan, dus zij lossen niet alles alleen maar op. Dat geeft hen ook meer diepgang. Onze vrienden worden uit elkaar gespeeld en komen toch ondanks de moeilijkheden bij elkaar, ze worden niet begrepen en ook dit komt tot een goed eind. Dit spel tussen de hoofdrolspelers geeft meer betekenis aan allen. De bijfiguren Barend en de notaris in het bijzonder zijn ook zeer goed uitgewerkt. Vooral de dubbelhartigheid van de notaris voegt wat toe. Spitsvondigheden in de tekst ( voordeur/ achterdeur) laten de listigheid van het plot zien. De tekenstijl is natuurlijk des jaren vijftig maar dat mag niet storen. Dit geheimzinnige verhaal is tevens doorspekt met een krachtige, scherpe vorm van humor. Je merkt dat Vandersteen hier op dreef is. Dit album is een subliem geheel van spanning, mystiek en humor en hoort tot één van de beste van de reeks.
Datumdonderdag 02 december 2021 18:53

RecensieDe Straatridder, een album dat zich eindelijk weer eens afspeelt bij onze vrienden in de achtertuin. Geen verre reizen, maar gewoon lekker op de Kempen! Hoewel ik de persiflage van de drie musketiers in ‘de Dolle Musketiers’ niet zo geslaagd vond, vindt ik Vandersteens gebruik van Don Quichot en Sancho Panza perfect voor Lambik en Jerom.
Suske en Wiske lopen elke nacht vuil over straat en Sidonie wil graag weten hoe dit komt. Het blijkt dat ze het bouwvallige huisje van Seppe, een straatmuzikant, aan het renoveren zijn. Sidonie, Lambik en Jerom besluiten ook mee te helpen, maar na enkele dagen willen Jerom en Lambik plots niet meer meedoen. Als parodie op Don Quichot besluiten Lambik en Jerom geheel in eigen stijl om straatridders te worden en zo allerlei zotte kuren uit te halen, zoals het vrijlaten van de dieren uit de dierentuin of het aanvallen van een veemarkt. Ondertussen blaast een onbekende het huisje van Seppe op en krijgen Lambik en Jerom hiervan de schuld. De uiteindelijke dader blijkt de ‘advocaat’ Ach. Terpoort te zijn, die ook de huisjesmelker was waar Seppe zoveel last van had.
Dit album heeft eigenlijk alles, een goede spanningsboog omtrent het huisje van Seppe en de gehandschoende man, en ongelofelijke zotte kuren van Lambik en Jerom. Dit album zet echter wel de toon voor latere albums, want hoewel we Lambik altijd al wel een beetje kenden als een ijdeltuit die lijdt aan zelfoverschatting, zou deze karaktertrek eind jaren 50 en vooral in de verhalen uit de jaren 60 een steeds grotere rol spelen. Hoewel Lambik ook kuren had in de Bokkerijder of in het Bevroren Vuur, is de Straatridder toch wel het toppunt voor mij. In latere verhalen zoals de Geverniste Zeerovers is Lambik inmiddels zo arrogant geworden dat hij bijna niet meer terug te herkennen is als het karakter dat in de Sprietatoom geïntroduceerd werd! De Straatridder is echter nog een heel aardig album, wat altijd met veel plezier herlezen wordt. Een 8 is dan ook een terecht cijfer.
Datumzondag 18 juli 2021 11:13