De straatridder

De straatridder Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De straatridder verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,54

RecensieDe Straatridder, een album dat zich eindelijk weer eens afspeelt bij onze vrienden in de achtertuin. Geen verre reizen, maar gewoon lekker op de Kempen! Hoewel ik de persiflage van de drie musketiers in ‘de Dolle Musketiers’ niet zo geslaagd vond, vindt ik Vandersteens gebruik van Don Quichot en Sancho Panza perfect voor Lambik en Jerom.
Suske en Wiske lopen elke nacht vuil over straat en Sidonie wil graag weten hoe dit komt. Het blijkt dat ze het bouwvallige huisje van Seppe, een straatmuzikant, aan het renoveren zijn. Sidonie, Lambik en Jerom besluiten ook mee te helpen, maar na enkele dagen willen Jerom en Lambik plots niet meer meedoen. Als parodie op Don Quichot besluiten Lambik en Jerom geheel in eigen stijl om straatridders te worden en zo allerlei zotte kuren uit te halen, zoals het vrijlaten van de dieren uit de dierentuin of het aanvallen van een veemarkt. Ondertussen blaast een onbekende het huisje van Seppe op en krijgen Lambik en Jerom hiervan de schuld. De uiteindelijke dader blijkt de ‘advocaat’ Ach. Terpoort te zijn, die ook de huisjesmelker was waar Seppe zoveel last van had.
Dit album heeft eigenlijk alles, een goede spanningsboog omtrent het huisje van Seppe en de gehandschoende man, en ongelofelijke zotte kuren van Lambik en Jerom. Dit album zet echter wel de toon voor latere albums, want hoewel we Lambik altijd al wel een beetje kenden als een ijdeltuit die lijdt aan zelfoverschatting, zou deze karaktertrek eind jaren 50 en vooral in de verhalen uit de jaren 60 een steeds grotere rol spelen. Hoewel Lambik ook kuren had in de Bokkerijder of in het Bevroren Vuur, is de Straatridder toch wel het toppunt voor mij. In latere verhalen zoals de Geverniste Zeerovers is Lambik inmiddels zo arrogant geworden dat hij bijna niet meer terug te herkennen is als het karakter dat in de Sprietatoom geïntroduceerd werd! De Straatridder is echter nog een heel aardig album, wat altijd met veel plezier herlezen wordt. Een 8 is dan ook een terecht cijfer.
Datumzondag 18 juli 2021 11:13

RecensieIn dit verhaal zit veel geheimzinnigheid en nogal wat geweld. Er vinden een paar bomaanslagen plaats en die veldslag op die veemarkt is ook behoorlijk heftig
Er zijn tekstueel nogal wat verschillen tussen de krantenversie en het Rode Reeks album. Zo werd in de krant geregeld een woordje dialect gesproken en heette de zwerver Seppe, terwijl dat in de Rode Reeks Barend is geworden. Ook werden sommige personages (vooral Jerom) aangepast
Dit is het eerste verhaal waarin Sidonia haar beroemde zenuwcrisis krijgt
Leuke grap: de naam van advocaat Ach. Terpoort verwijst naar "achterpoort", terwijl net z'n voordeur gestolen werd
De gekke kuren van Lambik als Straatridder blijken te komen doordat het boek DON QUICHOT op z'n hoofd viel. Hij wordt weer normaal als dat nog een keer gebeurt. Dat boek wordt hier wel heel dik voorgesteld. Lambik gedraagt zich wel iets anders dan de gekke ridder. Don Quichot wilde mensen in nood helpen, maar zag in z'n waanzin alles anders. Lambik wil alleen maar dieren bevrijden
Recensie 5 haalt een paar zaken door elkaar. De schrijver van DON QUICHOT is Miguel de Cervantes. Don Diego is de echte naam van Zorro
In de haven wordt een paar keer verwezen naar de film "Meeuwen sterven in de haven". Omdat een Vlaamse film in Nederland volslagen onbekend zou zijn en trouwens ook te snel gedateerd, zijn de verwijzingen daarnaar in de Rode Reeks verdwenen
Datumzondag 31 januari 2021 21:04

RecensieNadat onze vrienden een paar avonturen eerder de Drie Musketiers hebben nagespeeld, kruipen Lambik en Jerom deze keer in huid van Don Quichot. Een beproefd recept, dat we later nog een paar keer gezien hebben: eerst een boel geheimzinnigdoenerij, dan de onthulling van wat ze van plan zijn, dan een boel grappen en grollen. De twee trekken met een kasteel-woonwagen over het platteland, met name om dieren te bevrijden.
Amusant, maar het is eigenlijk maar een zijlijn van het hoofdplot: Suske, Wiske en Sidonia besluiten een arme oude man te helpen door een huis voor hem te bouwen. Het is de aanleiding voor een vermakelijke whodunnit, met als voornaamste spelers de oude straatmuzikant Barend (of Seppe, in de originele versie), advocaat Terpoort en Lambiks straatridder die soms wel, soms niet op het slechte pad lijkt te zijn.
Het is allemaal weer met smaak in beeld gebracht, met verzorgde actiescènes en decors. Voor de kleurenuitgave heeft men het echter in zijn hoofd gehaald dat alle hoofdjes hertekend moesten worden, wat niet om aan te zien is. Onbegrijpelijk dat men zonodig zulk broddelwerk overhoop moest halen met tekeningen waar niks mis mee was.
Opvallend is verder dat het verhaal, behalve wat sterke staaltjes van Jerom, geen enkel magisch of science fiction-element bevat. Volgens mij is dit het enige Sus en Wis-verhaal dat zo realistisch blijft. Consequentie is wel, dat het verhaal eindigt met een lange, lange uitleg over hoe de vork in de steel zat, wat in die jaren zo'n beetje standaard was bij een detectiveverhaal (vergelijk het gemiddelde album van Rik Ringers of Blake en Mortimer). Wie even terugleest, ziet hoe slim de plot desondanks in elkaar zit. Waarom levert 'de straatridder' de voordeur van uitgerekend Ach. Terpoort af? Eenvoudigweg omdat Terpoort (spoilers) dan al zelf als straatridder opereert en de deur gebruikt om zich listig in het kamp van onze vrienden te begeven.
Al met al vermaak van de bovenste plank.
Datumzaterdag 12 december 2020 18:42

RecensieLambik en Jerom willen ala Don Quichote als de Straatridder de wereld verbeteren. Maar hun nobele optreden wordt misbruikt door een onbekende om o.a. het liefdadigheidsproject van Sidonia en de lokale bank op te blazen. Een aardig who-dun-it verhaal ontwikkelt zich met als grootse verdachten landloper Berend, advocaat Terpoort en de onbekende huisbaas. De tekeningen zijn redelijk, soms wat vervormde gezichten en de inkleuring vind ik niet echt mooi.
Datumzaterdag 20 december 2014 11:48

RecensieDe hoofdrol lijkt in de straatridder meer weggelegd voor Lambik die als een soort Don Quichotte rondrijdt op een paard terwijl hij is verkleed als ridder. Hij schijnt het goed voor te hebben met dieren en aanvankelijk ook met zijn vrienden al verstoren zowel Lambik als Jerom de openbare orde. Waarom de straatmuzikant Barend zich in het geheim terugtrekt, zichzelf vermomd als de gehandschoende en Barend zich soms gedraagt als een vijand snap ik niet echt. De sluwe en geheimzinnige advocaat Ach. Terpoort ziet er niet uit als een boef of als de huisbaas van Barend maar de eerstgenoemde kon het natuurlijk niet hebben dat Barend (die door Terpoort onder druk werd gezet om de achterstallige huur voor een krot af te betalen) een nieuw huis cadeau kreeg en hij probeerde er eigen voordeel uit te halen door bomaanslagen, ontvoeringen en een bankoverval. De lezers moesten door Vandersteen in verwarring worden gebracht wie nou de échte boosdoender was in het verhaal maar bij Suske en Wiske kunnen zowel goed als kwaad zichzelf altijd anders voordoen. Soms komen de schurken tot inkeer (bijvoorbeeld de Arabische tovenaar Ali-Ben-Salami uit Prinses Zagemeel) maar kan een goedgelovig persoon (koning Kart-Offel uit de Ringelingschat) door machtlust en hebzucht gedreven in zijn omgeving juist in een wrede misdadiger veranderen.
Datumwoensdag 12 januari 2011 22:36