De kleppende klipper

De kleppende klipper Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De kleppende klipper verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,44

RecensieDe kleppende klipper, een leuk verhaal (spook)verhaal waarin Vandersteen enige kritiek op de egoïstische jeugd van toen laat doorschemeren. Het verhaal begint goed, en dit is naar mijn weten voor het eerst sinds de bokkerijder dat we goed zien dat Lambik een eigen huis heeft op kleine afstand van Sidonie. Het verhaal zelf vind ik niet zo sterk als eerdere verhalen uit deze periode. Ik ben van mening dat de kwaliteit na de introductie van Jerom langzaam afneemt, alhoewel dit natuurlijk aan eigen smaak onderhevig is. In dit verhaal zien we voor het eerst echt goed dat al het spierballenwerk dat Lambik vroeger deed, nu is overgenomen door Jerom. Hierdoor blijft Lambik over als de 'clown' en grappenmaker van het verhaal, die zichzelf in netelige situaties werkt die Jerom dan weer kan oplossen. Dit is een thema wat later in de reeks natuurlijk steeds vaker zou terugkomen. Ik vind Lambik op zijn best als hij zelf ook nog wat slimmer en sterker is, zoals bijvoorbeeld in het bevroren vuur of de blauwe reeks. Desalniettemin is dit een aardig verhaal, maar ik merk dat ik het niet altijd met plezier herlees. Ik had zelf liever gehad dat de klipper ook daadwerkelijk een spookschip was, want dat het niet zo is haalt de spanning toch wel weg. Voor de rest zien we dat Vandersteen Jerom een (van de vele) slaapdranken geeft, om het verhaal nig wat spanning terug te geven. Ook in de tekeningen lijken de karakters steeds meer op hun definitieve uiterlijk. Lambiks hoofd is minder rimpelig en hij heeft geen puntneus meer, en Sidonie heeft geen speldenhoedje meer en is nu echt een bonestaak. Hoewel het wel een klassieker is, heeft Vandersteen toch wel veel betere verhalen geschreven. Daarom een 7.
Datumzondag 10 december 2023 12:32

Naamemmes
RecensieDit eerste allitererende album van Vandersteen is volledig hertekend geweest. De hertekeningen gebeurde niet in chronologische volgorde, net voordien had men nog wel De snorrende snor en De speelgoedzaaier op de "vervang Jerom" manier hertekend. De reden is niet echt duidelijk, maar de snorrende snor was wel het laatste album geweest waar dit zo gebeurde. Daarna kwamen enkel nog de witte uil, lambiorix en de koning drinkt nog aan de beurt, voor men met het hertekenen volledig zou stoppen, en die zijn ook volledig hertekend. Je zou dus kunnen denken dat ze het hertekenen van Jerom alleen te omslachtig vonden, of dat het misschien toch wat vloekte om een moderne Jerom in oude tekeningen te zien... we zullen het nooit met zekerheid weten. Feit is dat er wel wat protest was ontstaan en dat albums daarna in de rode reeks de vermelding "door verzoek van velen in orginele tekeningen heruitgegeven" zou hebben.
Eerst even over de cover. Die is vrij hetzelfde, alleen is de "camera" wat ingezoomd en zen we bijvoorbeeld de kleppende klipper niet meer op de achtrgrond (vreemde keuze trouwens, om dit weg te laten). Verder kan je al zien dat de originele cover veel gedetailleerder was. Kijk maar eens naar de touwen in de linkerhoek, of naar het kanon. Hetzelfde kan gezegd worden over de hertekeningen : de peronages vullen de prenten veel meer, in de originele tekeningen is er meer uitgezoomd waardoor we meer van de omgeving zien. Vergelijk het maar eens met de eerste pagina's , daar zie je het heel goed. De tekeningen zijn in het originele album ook veel fijner getekend en dat heeft toch wel mijn voorkeur. Buiten het feit dat ook Jerom nu in de stijl is getekend zoals de rest, en dus er beter in past dan in de "enkel Jerom" hertekeningen, kan je je toch afvragen waarom men de moeite heeft genomen om alles te herdoen want er zijn inhoudelijk nauwelijks wijzigingen. Tot in de kleinste details werd er gewoon overgenomen. Enkel de vlaamse Paula Semer moest verdwijnen op TV, en ook referenties naar de schoolstrijd.
Hoe goed die originele tekeningen ook zijn, toch zie ik af en toe dat Vandersteen het nalaat om achtergronden te tekenen zodat enkel de personages te zien zijn. Dat deed hij in zijn beginjaren ook wel eens (bv de Sprietatoom of De zwarte madam) maar hij verbeterde daar fel in. Ik denk dat het gebrek aan tijd was (hij tekende toen tegelijkertijd ook De gazanten van Mars). Kijk maar eens op pagina 24-25 waarin enkel de personages worden getekend bij Lambiks gesprek met de gouverneur. In de hertekening had men de kans om dit wat recht te zetten, maar dat deden ze niet.
Inhoudelijk is het fijn om teletijdmachine nog eens te zien, het was nog maar de 4de keer dat ze het gebruikten en nu de eerste keer met Jerom. Bovendien heeft het vanaf nu een beeldscherm zodat je kan zien waar iemand naartoe wordt geflitst, en daarmee is het nu de machine geworden zoals we die nu nog altijd kennen. Het verhaal op zich zit goed in elkaar en ik vond het vroeger extra intrigerend dat je nooit de bemanning gezien hebt van de kleppende klipper. Als ik het nu herlees, denk ik dat Vandersteen te weinig stroken over had om heel het verhaal te vertellen. Vanaf het moment dat Jerom wakker wordt, gaat het nogal snel. Vandersteen gebruikt Jeroms kracht om iedereen snel te verslaan. Het moment dat hij een toren helemaal omver duwt, is voor mij het keerpunt om Jerom soms als een probleem te beschouwen. Als hij dit kan, kan hij alles in een oogwenk oplossen. Tot nu toe liet Vandersteen Jerom falen (zie vorige albumbesprekingen) maar nu is het hek een beetje van de dam. Jerom zegt het zelf , "bijna niet te geloven". Hij vraagt ook letterlijk de aandacht van de lezer als hij het schip met een anker de diepte in trekt, terwijl Lambik "op de oude manier" probeert de vijand te verslaan. En waarom hebben ze in godsnaam een gigantische magneet in de kelder liggen van het fort? En deed hij niet iets soortgelijks met een magneet eerder in dit verhaal? Op zo'n moment denk ik dan toch dat de inspiratie wat op was. Ook het maken van ballon op zich was wat vergezocht maar wel nodig om ze zo snel mogelijk in het fort te krijgen. En Lambik moet ineens op het einde een souvenir meenemen, de hoed van de gouverneur... waar komt dit ineens vandaan, denk je dan. Maar dat was dan nodig omdat daar toevallig het plan in zat van hoe de kleppende klipper bestuurd werd. Wiske heeft zelfs tot het allerlaatste prentje nodig en met veel tekst om het allemaal nog snelsnel uit te leggen. En dat is toch wel jammer want de opbouw van het verhaal was echt goed. De afwerking vond ik dan weer heel wat minder, waardoor ik mijn waarderingsgetal toch wat moest verlagen.
Er is echter veel wel goed in dit verhaal. De toevoeging van knul is een meerwaarde - het is natuurlijk ook een weergave van hoe Vandersteen over de jeugd van toen dacht. Jerom evolueert nog altijd en zijn "schep schep" op het dek is best grappig. Het gedeelte dat ze met de kinderen opgescheept zitten , en de kleppende klipper hen aanvalt, behoort tot de beste pagina's van dit album. Lambik die door Jerom opgeofferd wordt om patient te spelen voor het ziekenhuis van de kinderen is een geniale vondst. Vanaf een bepaald moment wordt ons gezelschap gesplitst en heeft Jerom misschien zijn grootste rol sinds zijn komst in de serie. Niet alleen moest hij op het schip meestal met de oplossing komen, maar ook hij gaat naar het fort met knul, ontdekt het verraad van de gouverneur, en moet op het einde met zijn kracht alles oplossen. Vandersteen moet hem wel tijdelijk laten slapen voor 7 pagina's want anders zou het nog te snel kunnen gaan. Suske en Wiskes rol is vrij klein, behalve het feit dat zij de enige zijn die op de kleppende klipper even rondlopen is hun bijdrage miniem.
Geen slecht album, zeker niet, maar toch wel wat minder dan Ijzeren Schelvis of de Cirkusbaron. Lambik als kapitein van een schip willen we allemaal zien, maar misschien was de toevoeging van het fort iets dat hij beter weggelaten had zodat het een strijd had kunnen blijven op zee.
Een klein weetje nog : de gouverneur zegt op een bepaald moment '"t is beniesd" in het originele verhaal. ik kende de uitdrukking ook niet, maar wanneer iemand een uitspraak doet en net daarna iemand niest, betekent het eigenlijk dat het waar zal zijn. Ik snapte in de hertekende versie dan ook niet waarom hij niesde, want daar zegt hij gewoon "het is waar".
Datumvrijdag 04 februari 2022 18:50

RecensieDe Kleppende Klipper, een echt spookachtig piratenverhaal in Koude Oorlogssferen. Onze vrienden worden door toedoen van Knul, een typische nozem, naar het jaar 1717 geflitst met de teletijdmachine. Wat volgt is een verhaal dat zich vooral op het water rondom kreukeleiland afspeelt. Dit eiland wordt geteisterd door een spookschip, de Kleppende Klipper. Uiteindelijk blijkt dit helemaal gaan spookschip te zijn, maar een slimme truc van de gouverneur om de kolonisten van kreukeleiland bang te maken en weg te jagen. Op Kreukeleiland waren namelijk diamanten gevonden, en door het wegdrijven van de kolonisten zouden de gouverneur en hun soldaten de opbrengst van deze diamanten voor zichzelf kunnen houden. De soldaten verborgen zich in een verborgen compartiment, onder het scheepsruim, van waaruit zij het schip ongezien konden besturen.
Net als de Speelgoedzaaier en de IJzeren Schelvis is de Kleppende Klipper in mijn ogen een leuk album, maar ook niet meer dan dat. Het verhaal is af en toe wat langdradig en het leest niet zo lekker weg als toppers uit deze periode zoals de Tamtamklopper of de Circusbaron. Het personage van Knul is wel grappig gevonden, het stereotiep van de egoïstische jeugd volgens Vandersteen. Als Vandersteen de jeugd in de jaren 50 al zelfzuchtig vond, dan zou hij zich anno 2021 helemaal een hoedje geschrokken zijn. Knul zegt op pagina 36: ‘Wij swingen uit schrik voor de toekomst, als het spookschip ons te pakken krijgt zijn we eraan! Waarom dan werken?’ Een duidelijke metafoor naar de instelling die de jeugd in de tweede helft van de jaren 50 had. De angst voor een Atoomoorlog tussen de VS enerzijds en de Sovjet-Unie anderzijds groeide en deze vrees werd ook door de jeugd gevoeld.
Om onverklaarbare redenen hebben ze dit verhaal in de kleurenversie compleet hertekend. Echt zonde want hoewel de originele tekeningen lang niet zo mooi en gedetailleerd zijn als in bijvoorbeeld de Tartaarse Helm of het Bevroren Vuur, zijn ze nog steeds vele malen beter dan de hertekende gedrochten die in de kleurenversie staan. Al met al is de Kleppende Klipper een prima album ,maar absoluut geen hoogvlieger voor mij. Als het kon zou ik het een 6,5 geven, maar aangezien er alleen hele getallen gegeven kunnen worden rond ik het af naar een 7.
Datumzaterdag 17 juli 2021 18:13