Het gouden paard

Het gouden paard Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het gouden paard verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,57

RecensieHet laatste album uit de blauwe reeks. De magie was helaas wel grotendeels uitgewerkt tegen deze tijd. Vergeleken met de bronzen sleutel is dit verhaal toch echt wat simpel. Onze vrienden moeten een gouden paard naar de keizer van de Azteken brengen om de vrede te bewaren. De blauwe reeks begon met een verhaal waarin Spanjaarden een hoofdrol spelen, en eindigt daar dus ook mee. De spanning is af en toe ver te zoeken en het is toch wel veel van hetzelfde. Vandersteens creatieve genie leek hier wat S&W betreft wat op te raken. De tekeningen zijn wel prima in vergelijking met de andere verhalen uit die tijd, maar als we een aantal jaar teruggaan, zien we dat ze wel achteruitgegaan zijn. Verder was het hele plot met Montezuma en de priester wel erg doorzichtig. Ondanks dit alles is het gouden paard wel gewoon een leuk verhaal, maar in mijn ogen niet speciaal ofzo. Daarom is een 7 het juiste cijfer.
Datumwoensdag 14 februari 2024 23:29

NaamAmoras/J.Rom liefhebber
RecensieEen redelijk spannend verhaal, desniettemin een van de mindere Blauwe Reeks verhalen. Het scenario is zwakker dat vorige albums Het tekenwerk is prima, maar haalt niet het niveau van eerder albums. Net als Het Goud voor Rome begint dit verhaal in het verleden, zonder uit te leggen hoe onze helden in het verleden kwamen.
Datumzondag 26 november 2023 20:24

NaamTzeff_NL
RecensieHeel appart verhaal, zonder Sidonia en Jerom. De persoonlijkheden van onze helden zijn aangepast om in de weekblad "Kuifje" te mogen verschijnen. En dat is een beetje jammer. Lambik is ongelooflijk slim, maar toch een beetje goedgelovig en naïef maar zeer dapper, omdat Jerom ontbreekt. Suske neemt nu vaker het initiatief en praat vaker dan "ons" Wiske, die helaas stiller is dan wat wij van haar kennen, maar ze is wel heel veel aantrekkelijker getekend! (Als klein jochie was ik zelfs verliefd op Wiske van Het Gouden Paard album!!)
Naar "Kuifje's" standaard is alles mooi getekend: veel rechte lijnen en realistische sperpectieven en veel kleine details op de achtergrond.
Grappen zijn echt goed en ik heb zelfs vorige week een paar keer HARD gelachen, vooral door Axaya, de slechterik, en door omstandigheden tijdens het climax gevecht aan het eind.
Het gedeeltelijke Spaanse taal vind ik leuk, net als het gebroken Nederlandse taal van de Azteken, dat af en toe op de lachspieren werkt!!
Pepita, het Gouden Paard, is schattig en lief en een onvergetelijke personage van begin tot aan het eind en ik vind het mooi waar Willie Vandersteen haar aan het eind had geplaatst.
Ik vind dit album perfect, hoewel het niet als een "gewone" Suske en Wiske aanvoelt: een 10 waard!
Datumzaterdag 15 april 2023 15:51

NaamNiels
RecensieDit album maakt geen onderdeel uit van de blauwe reeks zoals door een aantal hieronder wordt beweerd. Het is geschreven voor Kuifje maar niet uitgebracht vanwege een conflict met de uitgever. Het lag dus op de plank en er is gewacht om het verhaal uit te brengen als jubileumnummer (100) in de rode reeks.
De tekening zijn goed en erg gedetailleerd. Opmerkelijk is dat de figuren hier getekend zijn zoals we dat nu kennen. In latere albums, bijvoorbeeld in Bibbergoud, worden ze meer simplistisch getekend.
Ik vind het verhaal langdradig, warrig en soms moeilijk te volgen. Hierdoor een taai verhaal wat niet lekker wegleest en waar je je doorheen moet worstelen.
Barabas en de teletijdmachine bestonden nog niet dus het verhaal begint gelijk in een andere tijd maar het laatste plaatje is weer in de tegenwoordige tijd. Rare keuze. Had de lezer dan gewoon voor het voldongen feit gesteld dat het zich in die tijd afspeelt.
Een warrig en niet al te best album wat mij betreft.
Datumzondag 01 mei 2022 05:36

RecensieHet Gouden Paard, tot voor kort was dit het laatste verhaal in de blauwe reeks, tot Standaard Uitgeverij besloot om het gedrocht dat de Sonometer heette plotseling af te maken. Maar goed, mijn klaagzang daarover is voor een andere recensie. Het Gouden Paard is het laatste verhaal dat Vandersteen voor Kuifje schreef. Het is een leuk album, maar ook niet meer dan dat. We zien hier dat Vandersteen naar mijn mening toch iets minder werk ging afleveren. Het Gouden paard past voor mij ook in deze trend. De tekeningen zijn vergeleken met de Schat van Beersel of het Spaanse Spook al lang niet zo gedetailleerd meer. Ook stoort het mij dat het verhaal (net als Goud voor Rome overigens) direct in het verleden begint en dat Lambik nu ineens een chirurg is, in plaats van een professionele schermer. Net als de Groene Splinter vindt ik dit toch een van de mindere blauwe albums. Maar een minder blauw album is nog steeds een erg goed album! Het hele scenario omtrent Pipita, het vergulde paard, vindt ik erg origineel en ook de locatie en tijdsperiode zijn erg leuk! Al met al is het Gouden Paard een aardig album, maar het haalt niet meer het superhoge niveau van de eerste verhalen van de Blauwe reeks. Ik geef dit verhaal net zoals de Groene Splinter een 7.
Datumzaterdag 24 juli 2021 12:15

RecensieHet laatste 'blauwe' album, en Vandersteen trekt nog even de registers open. Na het flauwe De groene splinter, hier weer een lekker avonturenverhaal in het verleden. Zonder verre toelichting bevinden we ons ineens in een 16e-eeuws kustdorpje ergens boven Brugge, waar we Lambik aantreffen als chirurgijn met Spaanse connecties. Er moet een verguld paard naar keizer Montezuma in het pas ontdekte Amerika gebracht worden. Verraderlijke Spanjaarden, een handjevol piraten, aggresieve inboorlingen, het zit onze vrienden niet mee.
Alles is prachtig gedetailleerd getekend, er zijn een paar sterke grappen ('Je legt hier binnen de twee minuten een ei of ik schiet je neer als spion!') en de gebruikelijke dosis geheimzinnigheid. Het is natuurlijk een nogal rooskleurige voorstelling van de verrichtingen van de Spanjaarden in de Nieuwe Wereld, al wordt op de laatste bladzijde wel toegegeven dat Montezuma het tumult niet overleefde, en albums als Het Spaanse spook en Het geheim der gladiatoren namen net zo goed loopjes met de geschiedenis. De maskerade waarin de hogepriester zich uitgeeft als keizer wil niet echt overtuigen (ziet Lambik niet dat hij tegen een nogal houterig masker aankijkt? Hebben de overige onderdanen niets door?), maar dat moeten we maar door de vingers zien.
Met name de eerste helft van het album is ongeslagen goed, zowaar heeft deze keer het gebruikelijke 'lollige dier' wél iets toe te voegen aan de plot, en Suske en Wiske krijgen ook genoeg te doen. Het is misschien vloeken in de kerk, maar het album wordt deze keer misschien wel beter van het wegsnijden van de wat mindere gags uit de oorspronkelijke lange versie. En weet je wat: ik ga het gewoon bekennen, dit is mijn favoriete blauwe album.
Datumzondag 07 februari 2021 09:45

Recensie8e van 8 verhalen die in KUIFJE verschenen en deel uitmaken van de Blauwe Reeks. Om in de Rode Reeks te passen moest het verhaal ingekort worden. Dat werd echter zo slordig gedaan dat de hele samenhang verloren ging en sommige dingen onduidelijk blijven
Dit verhaal speelt zich net als GOUD VOOR ROME (HET GEHEIM VAN DE GLADIATOREN) volledig in het verleden af. Deze keer in de 16e eeuw, aan de vooravond van de Spaanse verovering van Mexico
Dit zou het laatste verhaal worden dat in KUIFJE zou verschijnen. Vandersteen was het beu om alles perfect tot in het kleinste detail te tekenen en Hergé kon niet hebben dat SUSKE EN WISKE meer succes had dat zijn KUIFJE
Er waren wel plannen voor een 9e verhaal, maar veel verder dan wat losse schetsen kwam DE SONOMETER niet. Fijn dat dit verhaal jaren later in 2020 toch nog werd uitgewerkt en voltooid
Datumzondag 23 augustus 2020 08:11

RecensieEen erg mooi album uit de blauwe reeks. Ik vind altijd wel dat je wel voor de Blauwe reeks moet zitten. Ik vind ze misschien ook wat overschat. Ik heb genoeg andere albums gelezen die net zo goed zijn. Ik moet mij soms zetten tot de kleine lettertjes, vreemd misschien, want ik verwijt de huidige serie een te groot lettertype te gebruiken. Goed het verhaal: historisch interessant met een avontuur van onze helden er door heen geweven. De stijl van dit laatste Blauwe reeks album schijnt minder te zijn dan de andere, al valt mij dat nog niet zo op. Ik vind de tekeningen scherp het is een verademing met nu: toen werkte de oude haarstijl wel nu niet. Ik vat niet dat er nu naar deze stijl wordt terug gegrepen.
Het verhaal is sterk, goed te volgen, spannende en onverwachte wendingen. Ook geeft het verhaal een goed inzicht in de culturen van het oude Mexico. Hoewel Cortez nou net echt een fris heerschap was.....
Datummaandag 23 maart 2020 22:47

RecensieEen fantastisch album uit eind jaren vijftig. Wat hier uitspringt zijn vooral de uitmuntende tekeningen met zeer veel detail en prachtige decors. Hier blijkt dat de redactie van het weekblad Kuifje Vandersteen naar een hoger plan tilt, door van hem meer aandacht voor de tekeningen te vragen. Ik vermoed dat daardoor de tijd om zo'n album te maken wel omhoog ging maar Vandersteen liet ook in de omliggende "rode reeks" albums (Speelgoedzaaier, Ijzeren Schelvis......) zien dat hij grafisch gezien beter was geworden, iets wat hij begin jaren zestig weer losliet en zeker eind jaren 60 toen studiomedewerkers mee gingen helpen met de tekeningen.

En dit patroon (zonder Kuifje redactie dan) lijk je eigenlijk ook terug te zien bij de andere tekenaars van Suske en Wiske: Circa 10 jaar (~40 albums) na aanvang van de reeks leveren Vandersteen, Geerts, Verhaegen maar nu ook Morjaeu hun best getekende albums af.

Opmerkelijk is dat Het Gouden Paard direct in het verleden begint en dat het soms wat moeilijk is om te volgen waar in Mexico het verhaal op dat moment zich afspeelt. Wel mooi verweven is de strijd tussen de lokale indianen stammen en de Spaanse veroveraars en het album straalt avontuur uit.

Datumdonderdag 01 januari 2015 11:16