De gezanten van Mars

De gezanten van Mars Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De gezanten van Mars verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 9,06

RecensieDit verhaal is echt een grandioos meesterwerk. Samen met het Spaanse spook het beste verhaal uit de blauwe reeks, en absoluut een van mijn persoonlijke favorieten. Wat een heerlijk verhaal met werkelijk prachtige tekeningen is dit toch. Het verhaal ademt echt zo'n mysterieuze, buitenaarde Koude oorlog sfeer. De bende van Petaritz, de nog grotere bende met de vliegende schotel en tussendoor blijkbaar een echt marsmannetje met het atoomstraalpistool. Samen met de bronzen sleutel vind ik dit altijd het meest 'Kuifje'-achtig blauwe verhaal. Alles klopt gewoon. Samen met de pareltjes uit de rode reeks als 'de ringelingschat, het bevroren vuur en de bokkerijder al jarenlang een van mijn favoriete verhalen. Jammer dat ze zo niet meer worden gemaakt, maar daarom zijn ze het herlezen des te meer waard! 100% verdiende 10!!!
Datumvrijdag 08 december 2023 09:13

NaamAmoras/J.Rom liefhebber
RecensieEen sterk Blauwe Reeks verhaal. Parijs is prachtig getekend. Een spannend, intrigerend ruimtevaart verhaal. De kleine Tonin is een leuk personage, met een onverwachte plottwist op de laatste pagina. Lambik is de held van dit verhaal.
Datumzondag 26 november 2023 20:13

Leeftijd108
RecensieDit verhaal liet me na de eerste lezing verbijsterd achter. Hoe kon iemand zulk een geniaal verhaal verzinnen, het leek wel een Romeinse beschrijving van Julius Caesar, Tacitus, Suetonius, en Plutarchus, en Ovidius. Hoe dan ook, ik heb het vaak hergelezen en kwam nooit op minder uit dan een 10.
Datumdonderdag 16 september 2021 02:01

RecensieDe Gezanten van Mars, nog een geweldig verhaal uit de Blauwe reeks dat ik altijd graag herlees! In zijn optrek aan de Côte d'Azur is Lambik bevangen met UFO-koorts. Geheel uit de tijdsgeest van de jaren 50 speelt dit verhaal zich dan ook grotendeels af rondom (vermeend) buitenaards bezoek. Lambik duikt een perkament uit een vaas op die volgens hem bewijst dat er een buitenaardse beschaving op Mars leeft. Als Lambik vervolgens bij de Franse generaal Messailles op audiëntie mag om zijn ontdekking te laten zien, gaat het balletje snel rollen. Uiteindelijk mogen Lambik, S&W zelfs meevliegen naar Mars met een UFO! Een internationale bende spionnen onder leiding van Petaritz wil de plannen voor de vliegende schotel bemachtigen, omdat ze denken dat het om een geheim wapen van de Franse luchtmacht gaat. Als het perkament uit Lambiks vaas wordt ontcijferd, blijkt dat erin staat dat er een UFO binnen 2 dagen op de place de la Concorde zal landen.
Uiteindelijk blijkt het landen van de UFO slechts een complot van de Franse regering om de spionnenbende van Petaritz op te rollen. Dit lukt, maar in de UFO blijkt een bende te zitten die nog gehaaider is dan die van Petaritz, en een aantal atoomgeleerden die voor de show op onderzoek waren in de UFO worden door deze bende ontvoerd. Uiteindelijk blijkt dat S&W en Lambik helemaal niet naar Mars zijn geweest, maar gewoon ergens in bergachtig Frankrijk. Uiteindelijk kan deze locatie door een stenen plaat die Wiske op ‘Mars’ had gevonden gepinpoint worden, waarna de schurkenbende door het Lambik en Franse parachutisten wordt ingerekend. Eind goed al goed! Verder werden onze vrienden door het hele verhaal ondersteund door een klein marsmannetje met een kleine vliegende schotel, waarvan onze vrienden veronderstelden dat het Tony was. Tony blijkt echter al die tijd op vakantie zijn geweest, waardoor onze vrienden alsnog met een echte Marsman te maken hebben gehad. Hierdoor blijft Lambik een bezeten Ufoloog.
De Gezanten van Mars is een van de betere blauwe reeks verhalen. Samen met Goud voor Rome, De Tartaarse Helm en het Spaanse Spook vindt ik dit verhaal ijzersterk. De spanning is continu. Als je dit verhaal voor het eerste leest, denk je echt dat het hier om buitenaardse wezens gaat. Er zitten veel leuke plottwists in het verhaal en er heerst een duidelijk ‘Koude Oorlog’ sfeertje. De spionnenbende van Petaritz is meedogenloos en de andere benden met de vliegende schotel is hier de overtreffende trap van.
Om onbegrijpelijke redenen hebben ze in de rode reeks pagina 23 van de blauwe reeks weggelaten, het deel waarin professor Spinkopz uitlegt waarom een satelliet met vliegende schotels een verschrikkelijk geheim wapen kan zijn… Desalniettemin is ‘De Gezanten van Mars’ een geweldig avonturenverhaal met een heerlijek spanningsboog, die net als de tamtamklopper en de Circusbaron mijn persoonlijke top 10 net niet haalt. Dit verhaal is echter bij elke herlezing weer een plezier en daarom krijgt het van mij een 10!
Datumzaterdag 17 juli 2021 12:17

NaamNiels
RecensieHoewel de tekeningen mooi zijn en dik in orde is niet alles uit de Blauwe reeks een meesterwerk.
Het verhaal en de aanleiding zijn flinterdun.
Het verhaal is rommelig en springt van de hak op de tak.
De plotwending op het einde is wel goed bedacht.
Het vele gebruik van het woord/ aanduiding ‘zonderling’ wordt irritant naarmate het album vordert. Van der Steen doet dit in meer albums.
Al met al geen uitschieter uit de door velen heilig verklaarde Blauwe reeks.
Datummaandag 07 juni 2021 14:48

RecensieDe gezanten van Mars is een huzarenstukje. Qua scenario en ook zeker tekenwerk, maar ook wel om te lezen. Als lezer moet je je aandacht er goed bijhouden om te blijven volgen waar we zijn in het verhaal! Lambik vindt een oud document dat gewag maakt van ruimtereizen in de oudheid, ziet een vliegende schotel, komt in aanraking met een bende buitenlandse spionnen, wordt gered door een buurjongetje vermomd als marsmannetje, wordt meegenomen door echte marsmannen, nodigt de president van Frankrijk aan voor een vlucht in het ruimteschip en.... pardon, u zei dat de marsmannen niet echt waren?
Het verhaal, het tekenwerk en vooral de decors zijn eerste klas, maar waar het vorige album las als een uitstapje naar de wereld van Alex, lijken we hier beland te zijn in een crossover met Blake en Mortimer. Zij het dat Jacobs wel net Het gele teken uit had, maar zijn andere klassiekers op dat moment nog moest maken. De verwikkelingen doen daarentegen ook denken aan de avonturen van Lefranc van het jaar daarvoor in Het sein staat op rood. Waarmee maar gezegd is dat Vandersteen met dit album midden tussen zijn tijdgenoten in het blad Kuifje stond, en zeker niet als navolger op een achterstand.
Tony het marsmannetje doet nog wel komisch aan, maar verder is alles bloedserieus. Als je de blauwe-reeksalbums allemaal achter elkaar leest (zoals ik nu aan het doen ben), dan merk je ook hoe anders Suske en vooral Wiske zijn in deze avonturen. Wiske heeft snoezig krulhaar, maar verder doet weinig denken aan het eigengereide eierkopje uit Antwerpen dat we gewend waren. In de blauwe reeks zijn Sus en Wis qua karakter nauwelijks uit elkaar te houden en vaak zijn ze nogal overbodig. Dit is echt het finest hour voor Lambik, al houdt hij tussen al zijn heldendaden gelukkig genoeg dwaasheden over om nog Lambik te blijven.
Opmerkelijk ook hoezeer dit album op Frankrijk is gericht, en dat is waarschijnlijk geen toeval. Het weekblad Kuifje was bezig de Franse markt open te breken en met hen hoopte Vandersteen ongetwijfeld op een doorbraak in het land van de Bordeaux en de camembert. Vandaar dat het in dit album wel lijkt alsof Sus en Wis Franse staatsburgers geworden zijn. (Voer voor Vandersteen-kenners: schreef de grootmeester de blauwe verhalen in het Nederlands of meteen in het Frans? Met andere woorden, is de Nederlandse versie eigenlijk de vertaling? Immers, Hergé moest toch kunnen meelezen... Teken aan de wand is dat onze vrienden in De schat van Beersel een pintje gaan drinken in 'De herberg van de ridder'. Dit restaurant naast het kasteel bestond echt, het droeg echter de naam 'L'auberge du chevalier', op z'n Frans dus. Is de Nederlandse naam in de strip een bewuste keuze van Vandersteen, of een onhandige terugvertaling met de rest van het Frans mee?)
De inkorting is deze keer wel heel subtiel uitgevoerd, wat in ieder geval laat zien dat er zorg aan de uitgave in de rode reeks besteed is. Daarmee is het des te opvallender dat het omslag juist een weggeknipte scène laat zien! Sterker nog, de hertekende omslag uit 2009 toont weer een ANDERE weggeknipte scène...
Hoe dan ook, De gezanten van Mars is misschien wel het meest Kuifje-achtige album dat Vandersteen maakte, maar dat deed hij dan ook goed. Gelukkig is hij niet al te lang op dit serieuze spoor doorgegaan, maar voor een keer is het een leuk uitstapje.
Datumzaterdag 30 januari 2021 09:46

RecensieSPOILER ALERT!!

Dit vond ik het minste verhaal uit de Blauwe Reeks. Ik vond de plotwendingen wel interessant en het was ook wel mooi getekend. Maar de fantasie was over de top en voor Suske en Wiske niet altijd geloofwaardig meer. Een franse president die onze helden alleen in eem vliegtuig laten vliegen, een heel evenement organiseert met internationale pers waarop marsmannen zouden worden binnengehaald om alleen spionnen te vangen? En dan dat bericht uit die kan? Wat heeft dat er dan mee te maken? Nee dit verhaal kon me niet echt bekoren. Het einde vond ik wel fenomenaal maar voor de rest heb ik het net verbazing gelezen. Een 6 omdat de tekeningen met name van Parijs wel heel mooi waren.

Trouwens hebben jullie het plaatje ontdekt waarin Suske en Wiske in de oude stijl over een muurtje kijken?

Datumzondag 01 november 2020 02:00