De bronzen sleutel

De bronzen sleutel Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De bronzen sleutel verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 9,16

NaamAmoras/J.Rom liefhebber
RecensieEen van de sterkste blauwe reeks verhalen. Een spanned verhaal, waarin Lambik de hoofdrol speelt. Een sterk scenario met prima tekeningen. Het prinsdom Mocano is een mooi decor, waaarin de spannende gebeurtenissen zich snel opvolgen.
Datumzondag 26 november 2023 15:39

RecensieDe Bronzen Sleutel is een album dat ik naarmate ik ouder werd steeds meer ben gaan waarderen. Waar de toon in het Spaanse Spook af en toe nog erg aan de Rode Reeks deed denken, is de Bronzen sleutel echt al een stuk serieuzer. Onze vrienden zijn op vakantie aan de Franse zuidkust waar Lambik zijn duikhobby beoefend. Hier worden ze een geweldig spannend avontuur ingezogen. De Bronzen sleutel is verder samen met alle albums die in de periode 1948-1953 verschenen werkelijk prachtig getekend. Verder moet je wel de hele versie van dit verhaal lezen, en niet de aangepaste versie die in de rode reeks verscheen. In het album zelf zit veel mysterie, je vraagt je voortdurend af wie het Rode Masker is en wat voor verschrikkelijks er in de grot verborgen zit. Het blijkt een enorme Brachiosaurus te zijn, die door een kalklaag op zijn huid onschendbaar is. Uiteindelijk bezorgt de enorme Merou Prosper onze vrienden toch nog de overwinning, door het monster in een draaikolk te laten verdrinken. Alles aan dit album is weer goed, ik hou sowieso verhalen waarin Lambik de hoofdrol speelt. Ik kan dan ook niet anders dan een 10 geven voor dit perfecte album!
Datumwoensdag 31 mei 2023 21:35

NaamJean
Leeftijd57
RecensieIk beschouw dit nog steeds als het beste Suske en Wiske-album ooit!!!!!!!! Vooral het bgfin vind ik prachtig waarin het briefje van graaf Brocca via een windvlaag bij Lambik terecht komt en zo het begin van het avontuur inluidt. Jammer dat Monaco wel Mocano wordt genoemd wat ik in titels van verhalen en in het verhaal zelf nooit zo geslaagd vind.
De tekeningen zijn gewoonweg prachtig en ook de plot vind ik erg goed. De titel klinkt misschien wat saai maar vooral het einde met de brachiosaurus was voor mij als kind erg verrassend en overweldigend.
Dit verhaal heb ik voor het eerst gelezen op een zaterdagmiddag voordatt ik in bad moest; zo ging dat in het verleden dat je je één keer per week volledig douchte of in een ligbad ging zoals bij onzs later nadat de douche was verbouwd.
Mijn moeder gaf me elke week ƒ 4,25 zodat ik elke week een nieuw Suske en Wiske-album kon kopen!!!! Zo had ik er vlug een heleboel bij elkaar!!!!!!!!!!!
Ik heb nog steeds de fantasie dat als ik zelf een stripwinkel zou starten ik het de titel "De bronzen sleutel" zou geven.
Dat zal er wel niet meer van komen, haha!
Datumvrijdag 06 januari 2023 20:10

RecensieDe Bronzen sleutel, in mijn ogen het meest 'Kuifje-achtige' verhaal uit de blauwe reeks. Het verhaal heeft eigenlijk alles wat een topalbum moet hebben, maar toch schiet het in mijn ogen tekort. Ondanks de spanningsopbouw over het geheim in de grot en het Rode Masker, kon dit album mij nooit echt bekoren. Het is al vrij snel duidelijk dat het Rode Masker (spoiler!) de prins van Mocano is. Het ligt er allemaal net een beetje te dik bovenop. Daarnaast irriteert het mij dat de Brachiosaurus vlees eet, terwijl het een herbivoor is. Zelfs rond 1950 was dit algemeen bekend, dus met een klein beetje meer research had Vandersteen misschien een ander prehistorisch monster (lees dinosaurus) kunnen kiezen dat wel vlees at (een plesiosaurus was misschien logischer geweest, ook gezien de locatie).
Ondanks deze persoonlijke ergenissen is de Bronzen Sleutel wel een S&W klassieker, en ook zien we hier Lambik in zijn beste jaren terug. Zonder Jerom is hij nog de spierbundel en ondanks zijn zotte streken af en toe, is hij hier toch veel slimmer dan hoe hij pakweg 10 jaar later geportretteerd zou worden. In dit album wordt Lambik zelfs luitenant van de paleiswacht. Een heel aardig verhaal, maar er zijn nog veel betere albums. Daarom een 7.
Datumdonderdag 17 juni 2021 15:37

RecensieHet tweede blauwe-reeksverhaal neemt ons zo ver mogelijk weg van de lekker kneuterige Sus en Wis uit de rode reeks. Geen wandelvacanties over de regenachtige hei meer, onze vriendjes logeren nu op stand in een hotel aan de Côte d'Azur. Ze raken verwikkeld in geheimzinnige aangelegenheden rond het prinsdom Monaco, pardon Mocano, maar de vergissing is begrijpelijk want op de naam na is er nauwelijks verschil met het echte belastingparadijs. Behalve dan natuurlijk dat er een geheimzinnig rood masker rondloopt en dat er een ondergrondse grot is met gevaarlijke inhoud.
Het is natuurlijk allemaal met veel zorg verteld en in beeld gebracht, al zorgt de ingekorte versie uit de rode reeks voor rare sprongen in het verhaal. Het is het debuut van de 'grote poort met een gevaarlijk beest erachter' dat we later nog vaker bij S&W gezien hebben. In zo'n geval vind ik altijd jammer als het beest in kwestie per sé dood moet, maar dat zal de dierenvriend in mij zijn.
Wat vinden we ervan? De setting is wat inwisselbaar met andere 'sjiekere' Belgo-Franse avonturenstrips uit die jaren. Als je een beetje door je oogharen tuurt had dit net zo goed een aflevering van Lefranc, Blake en Mortimer, Rik Ringers of Kuifje zelf kunnen zijn. Het is allemaal net een tandje te serieus en te ver weg van het warme Vandersteen-gevoel. Een paar goede grappen hadden ook geholpen.
Datumdinsdag 12 januari 2021 22:47

NaamNiels
RecensieLeuk en mooi album. Het verhaal is spannend, avontuurlijk en houdt de aandacht en spanning van het begin tot het eind vast.
Jerom en Sidonia worden ook niet gemist in dit verhaal.
De verhaallijn met de dinosauriër valt uit de toom en doet afbreuk aan het verhaal en het album.
Al met al één van de betere albums.
Datumzondag 25 oktober 2020 15:40

NaamSuzanne
RecensieIk sluit me aan bij de vorige recensie van Inti. Wat ik wel wil toevoegen is het volgende: ik heb de blauwe reeks vroeger gelezen, en dit was een van mijn grootste favorieten. Onlangs kreeg ik de strip weer inijn bezit en ik besloot het weer eens te lezen, van tevoren genietend van het plezier dat het verhaal me gaf. Echter, ik had dit keer de rode reeks (uitg. 1986). Ik was een beetje geschokt van de slordigheid waarmee het verhaal was ingekort. Zoals in eerdere recensies al aangegeven van de hak op de tak. Maar erger nog, op bladzijde 27 is de volgorde van de plaatjes verwisseld, een regelrechte fout. Prosper wordt geopereerd, Lambik wacht in spanning op groen licht, vervolgens is de zieke Wiske ineens in het ziekenhuis bij Prosper, en daarna wordt groen licht gegeven dat Prospers operatie gelukt is... Ik dacht, dit kan niet waar zijn, zo jammer. Mijn advies, lees De bronzen sleutel alleen in de oorspronkelijke versie, de Rode reeks is wat mij betreft afgekeurd, een 1. Het verhaal zelf krijgt van mij een 9, echter door onzorgvuldigheid van de uitgever geef ik een 6.... ach, toch maar een 7
Datumzaterdag 02 februari 2019 08:34

Recensie2e van 8 verhalen die in KUIFJE verschenen en deel uitmaken van de Blauwe Reeks. Om in de Rode Reeks te passen moest het verhaal ingekort worden. Dat werd echter zo slordig gedaan dat de hele samenhang verloren ging en sommige dingen onduidelijk blijven

Lambik heeft af en toe zijn Rode Reeks karaktertrekjes

Het toestanden met het monster doen heel erg denken aan GODZILLA. Alleen maakte Gojira (de originele naam van het monster) pas in 1954 de Japanse bioscoop onveilig, twee jaar nadat het verhaal in het weekblad afgelopen was. Vandersteen is hier als het ware voorspellend geweest

Een brachiosaurus was een planteneter, dus de zakken vlees die het Rode Masker aflevert slaan nergens op. Die vergissing kan natuurlijk komen omdat toentertijd het grote publiek nog niet zo bekend was met dinosauriërs

Datumdonderdag 22 oktober 2015 19:26

RecensieDit is een album uit de zogenaamde blauwe reeks, daardoor zien we alleen Lambik, Suske en Wiske terug in dit verhaal. Maar dat vink ik absoluut geen minpunt, je mist de anderen namelijk geen moment, en dat is knap! Deze keer is het drietal op vakantie, en door de fraaie en kleurrijke tekeningen krijg je direct zin, om zelf ook je koffers te pakken en naar dezelfde bestemming te gaan. Het blijft echter niet bij een tijdje lekker luieren, want de vrienden worden al snel (letterlijk) het avontuur ingesleurd. Het verhaal bevat heel veel geheimzinnigheid wat het lekker spannend maakt, en wat je aan het lezen houdt. Een zeer welverdiende 10
Datumdinsdag 15 maart 2011 11:39

RecensieWat kan ik nog toevoegen aan eerdere recensies, eigenlijk niets. Het is een goed en spannend verhaal met vooral geweldige tekeningen. Enig minpuntje vind ik dat het wel erg voorspelbaar is wie de de rode gemaskerde is.
Datumvrijdag 31 december 2010 11:06

RecensieDe bronzen sleutel is zeker een mooi avontuur waarin alleen Suske, Wiske en Lambik meespelen. Het was een slim idee om het echt bestaande Monaco als decor te gebruiken en de prins, die zich vermomde met een rood masker, kwam eveneens goed tot zijn recht. Prospor, de reuzenmergo, leek meer op een uit de kluiten gewassen goudvis die later typische menselijke trekjes kreeg. De brachiosaurus wordt als een soort Godzilla ingezet maar was voornamelijk een planteneter die nóóit duizenden jaren kon hebben geslapen in de grot. Oorspronkelijk hadden het er zelfs twee geweest moeten zijn daar Suske en Wiske in de grot voor de bronzen poort het geraamte vonden van de overleden sauriër (deze had alleen een hoorn op de schedel zitten). Toen de tweede stierf door een explosie was er geen bloed te zien maar in de verhalen van Suske en Wiske zullen mensen vrijwel nooit worden gedood.
Datumwoensdag 4 augustus 2010 22:16

RecensieIn principe kan ik me prima vinden in alle onderstaande commentaren en de gegeven cijfer. Dit is natuurlijk ook een regelrechte klassieker, met een sterk verhaal, mooie tekeningen, veel aktie en een hoop spanning. Wat wil je nog meer?!

Toch moet ik eerlijk gezegd bekennen dat deze editie mij persoonlijk wat minder aanspreekt. Ik kom er gewoon met moeite doorheen, het boeit me niet genoeg. Ook al heb ik hem wel meerdere keren gelezen. Al met al een wat lager cijfer dus, hoewel ik eerst eigenlijk een 7 wilde geven, maar dat zou eigenlijk toch iets te respectloos zijn. Een 8 dus daarom.

Datumdonderdag 13 augustus 2009 15:41

RecensieSchitterend verhaal. Het geheim van de grot wordt heel goed uitgewerkt, stap voor stap onthuld en houdt je steeds in spanning. Ook positief is dat ondanks dat Lambik de held is, er nog steeds voldoende typische Lambikgrappen zijn, met zelfs enkele klassiekers (b.v. aan de boeven vertellen dat de kogels op zijn, zn revolver aan de boeven geven terwijl hij hun jas doorzoekt). Suske en Wiske komen in dit verhaal ook voldoende aan bod. In een verhaal waar Lambik de hoofdrol opeist belanden ze vaak in de vergeethoek, maar hier is dit minder het geval.
Het decor van Monaco, of beter Mocano, leent zich heel goed voor dit verhaal en is prachtig getekend. Een verdiende 10.
Datumzondag 28 september 2008 14:33