De gouden cirkel

De gouden cirkel Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De gouden cirkel verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 9,45

Reactie no. 48
RecensieDit is pas een goed verhaal, met veel spanning, drama, medeleven en nog veel meer gevoelens
Het verhaal, of althans de route die gevolgd wordt, vloeit voort uit de reis die Vandersteen in september-oktober 1959 in gezelschap van journaliste Maria Rosseels naar het Verre Oosten maakte in opdracht van de krant. Die reis volgde de route: Alaska, Japan, de Filipijnen, Hongkong, Thailand, India, Egypte en Turkije. Het zou wel een leuk idee zijn die reis te 'verstrippen'. Er is stof genoeg om minstens drie albums te vullen
Dit verhaal markeert ook het eerste optreden van Snoeffel en Gaffel, die bijna 20 jaar later pas weer zullen opduiken in HET KREGELIGE KETJE
De spanning zit meteen in het verhaal met de ziekte van Barabas. Daarna worden Lambik en Wiske ziek. Tussendoor wordt Wiske bovendien twee keer ontvoerd. En tegen het eind wordt Jerom uitgeschakeld door de beet van een cobra. Elke keer dat het misgaat wordt de spanning opgebouwd
Er is ondanks alles nog plaats voor kleine visuele grapjes. Op strook 82 blijkt dat het vliegtuig zo laag vloog dat een haai het toestel beet en op strook 166 lift een gier op de vleugel mee
Van strook 206 tot 217 wordt het pas echt spannend. Als ze bijna thuis zijn, moet Suske in z'n eentje het vliegtuig besturen. Bijna een week lang wordt de lezer in spanning gehouden of het vliegtuig al dan niet veilig zal landen
Datumzaterdag 05 augustus 2023 19:00

Reactie no. 47
RecensieZoals de meeste mensen ben ik het er mee eens: dit is een van de beste avonturen die Vandersteen getekend heeft. Ik denk dat Vandersteen met heel veel plezier onze helden een soortgelijke reis heeft doen maken dan hijzelf eerder had gedaan.
De reden waarom ze deze reis doen, is ook zeer nobel en betrekt de lezer : het leven van de professor hangt er van af. Goed, het is een beetje vergezocht dat hij de reddende capsules wereldwijd verspreid heeft onder collega professors en dat er enkel foto's te vinden zijn van die mensen, maar laat dat net de macguffin zijn die heel het verhaal op gang trekt. Het duurt wel even voordat duidelijk wordt dat de exrta tijd nodig is om een definitief geneesmiddel voor Barabas te maken, dat had Vandersteen misschien beter eerder aan de lezer laten weten, maar ik vergeef het hem graag. Snoeffel en Gaffel doen voor het eerst hun intrede en doen wat denken aan de gangsters van de windmakers. Vandersteen gebruike hen maar één keer maar Paul Geerts zal ze later nog een paar keer laten terugkeren. Ze zijn wel van het slechtse soort en gaan letterlijk over lijken om hun doel te bereiken. Deze saboteurs maken het spannend, maar het verhaal op zich is ook meeslepend. Het feit dat Lambk, en later ook Wiske, de ziekte hebben overgekregen maakt dat er een extra spanningslaag is. Lambik kan blijkbaar wel ineens zo'n vliegtuig besturen (knap voor een ex-loodgieter) . Als Suske de boel moet redden op het einde (eindelijk heeft hij nog eens een heldenrol) doet mij dat denken aan de film Airport, maar die was toen nog niet gemaakt dus Vandersteen bedacht dit allemaal zelf. Lambik en Jerom hebben het meeste werk in dit album, pas in het tweede deel komt Wiske meer aan bod en ook Sidonia mag een keer op stap. Naat het einde toe is iedereen uitgeschakeld en schieten enkel Suske en Sidonie over.
Het is ook een prachtig getekend album. Zelfs voor ze op reis zijn, vind ik het prentje waarin ze naar het labo lopen van Barabas en waar we enkel de voeten van Jerom in het groot zien en de rest van ons vijftal op de achtergrond toch wel een zeer speciaal en mooi perspectief. Ook als Lambik door het raam loopt als hij Barabas niet mag zien, vind ik machtig. Eigenlijk is dit een redelijk serieus verhaal, als je het doorbladert valt dat echt op; Op reis tekent Vandersteen terug met iets meer detail dan de vorige albums, wat het heel echt maakt. Eén van de merkwaardigste cliffhangers is dat de dokter zegt "Lambik, je bent dood..."
Wel, dit is doodeenvoudig een album om in te kaderen!
Datumzondag 11 juni 2023 13:18

Reactie no. 46
RecensieHoewel dit verhaal door veel mensen een van de beste van de reeks wordt gevonden, vond ik deze zelf altijd taaie kost. Persoonlijk vindt ik alle verhalen begin jaren 60 niet zo sterk, dus dat weegt ook mee in dit cijfer. Het is allemaal net wat te plichtmatig, en ik mis de geheimzinnigheid die de 50-er jaren albums hadden. De verhalen die zich in het Verre Oosten afspelen heb ik nooit echt leuk gevonden. Voor de rest is dit verhaal net iets te 'feelgood'. Not a fan...
Datumzaterdag 19 juni 2021 03:03

Reactie no. 45
NaamGustave Min
RecensiePrachtig verhaal, vol nostalgie, exotische Oosterse plaatsen... Top verhaal Willy Vandersteen op zijn best.
Datummaandag 04 januari 2021 21:05

Reactie no. 44
RecensieWat begint als een luchtig verhaal met grappen en grollen over de afwas, slaat na één bladzijde al om in een nagelbijtend spannende thriller, door een telefoontje van professor Barabas. Je weet als lezer dat het menens is als Lambik dwars door een ruit rent om Barabas te kunnen zien. De professor heeft nog tien uur te leven, tenzij onze vrienden in een race tegen de klok door Azië gaan vliegen om her en der capsules te bemachtigen waarmee hij bestraald kan worden. Twee gewetenloze vertegenwoordigers van wat we tegenwoordig Big Pharma noemen zal het allemaal worst wezen en proberen de capsules onder de neus van Lambik en co weg te kapen.
Dit is met afstand de spannendste Suske en Wiske. Nog nooit had je het idee dat onze helden daadwerkelijk het loodje konden leggen. Hier wel. De merkwaardige ziekte (die je eerst een bloemetje op het schedeldak laat groeien, want het blijft Vandersteen) wordt bloedserieus genomen, wat des te beter werkt omdat de serie levensbedreigende situaties normaal gesproken met een korreltje zout neemt. Het optreden van de schurken Snoeffel en Gaffel wordt er des te navranter door. Hartverwarmend daarentegen is de unanieme internationale steun (kon dat in het echt maar wat vaker).
Al met al is De gouden cirkel een monument van stripvertelkunst. Magistraal wordt de reis door Azië verweven met de bloedstollende plot, en het is allemaal prachtig getekend. In een album als dit doet de rode reeks in niets onder voor de zo geprezen blauwe reeks en is misschien wel beter.
Datumzondag 15 november 2020 11:09

Reactie no. 43
RecensieWat uit de andere recensies blijkt en uit de omschrijving van dit verhaal, kan ik alleen maar beamen. Weinig albums nemen je zo mee als dit. Zelden gaan spanning en ontroering zo goed samen. Ik moest ook de beschrijving op deze site lezen om te bevatten waar de titiel vandaan kwam. Een zeer goede vondst die, in grotere context staat voor de vriendschapsband. Zelden zijn alle personages één zoals hier. Snoeffel en Gaffel hebben hier een uitgekiende rol als personificatie van het grove geld. Belderendheid maar subtiel gedaan. Dit verhaal is ook een tocht maar geen wilde achtervolging zoals zo kenbaar voor latere verhalen. De reis toont ons veel delen van de wereld en we leren er op een leuke manier ook over de gebruiken aldaar. Bijvoorbeeld Jerom die een koe optilt en het dientengevolge tumult. Elk personage staat in zijn of haar kracht. Niemand is overbodig. Een prachtig verhaal een hoogtepunt.
Datumdonderdag 30 april 2020 20:36

Reactie no. 42
NaamNaomi
RecensieAls kind heb ik dit album tientallen keren herlezen. Zoals Lambik hier is, zie ik hem het liefst; niet te vergelijken met de verwaande kwast die hij in veel latere albums werd. Het verhaal zit goed in elkaar en is elke keer weer spannend tot het eind.
Datumzondag 17 februari 2019 16:29

Reactie no. 41
Naamsteffie
RecensieAlleen het beste album wil ik een tien geven, en dit is hem! Toen ik het verhaal voor de eerste keer las, was ik nog een kind van 9 jaar en ik vond het zo spannend. Toen ik ouder was vond ik het een ontroerend verhaal over zelfopoffering in naam van de vriendschap.
Datummaandag 24 juli 2017 20:31

Reactie no. 40
RecensieJa, dat is genieten als je zo'n album voor je openslaat. Er zit enorm veel vaart in dit verhaal en er gebeurt ontzettend veel als Suske en Wiske op zoek gaan naar de X025 capsules in ZuidOost Azie. Tesamen met de goede tekeningen en de aanhoudende spanning of het goed zal aflopen zorgt dit voor een album welke wat mij betreft een topper in de reeks is. Snoeffel en Gaffel zijn daarnaast natuurlijk prachtige karikaturen voor het harde bedrijfsleven en terecht dat zij zo nu en dan weer eens terugkomen.
Datumvrijdag 25 november 2016 04:28

Reactie no. 39
NaamMaij
RecensieEen steengoed verhaal maar sommigen hebben moeite met de titel. Volgens mij staat dat op de laatste pagina als Lambik zegt: "Samenwerken! Dat is het belangrijkste!" Het verhaal draait om de vriendschap met elkaar waarin men zich gezamenlijk en voor elkaar inzet. De gouden cirkel is volgens mij die harmonieuze samenwerking en vriendschap die alles oplost. En toch is er voor ieder karakter een eigen individuele glansrol want iedereen moet zijn eigen steentje bijdragen. Het thema, de snelle ontwikkelingen, humor en spanning verdienen niks anders dan een 10 voor dit album.
Datumdinsdag 22 september 2015 18:52

Reactie no. 38
NaamWendy
RecensieÉén van de spannendste en ontroerendste uit de reeks.
Zowel professor Barrabas, Lambik en Wiske liggen hier op sterven en onze vrienden reizen de hele wereld over op zoek naar de capsules die hen kunnen redden, ondertussen achterna gezeten door de boeven Snoeffel en Gaffel.
Datumzaterdag 22 maart 2014 16:00

Reactie no. 37
Naambouke
Recensieprachtig album echt super hoe vriendschap en meer vriendschap alles overwint
Datumdinsdag 15 maart 2011 15:03

Reactie no. 36
RecensieWat een fantastisch verhaal is dit, het steekt met kop en schouders boven alle andere albums uit. Als professor Barabas dodelijk ziek wordt zetten Suske, Wiske, Lambik, Jerom en tante Sidonia alles op alles om hem te redden. De vriendschap tussen onze vrienden staat centraal en wordt ijzersterk neergezet. Bovendien speelt iedereen deze keer een belangrijke eigen rol. Zo?n beetje alle landen uit het Verre Oosten worden aangedaan en daarin zijn de actie en de humor overvloedig aanwezig. Zelden heb ik een verhaal gelezen waarin er zoveel gebeurde. Vanaf de eerste tot en met de laatste bladzijde is het een spannend, en soms zelfs ontroerend, avontuur. Dit meesterwerk is een absolute aanrader
Datumvrijdag 11 maart 2011 11:44