Het sprekende testament

Het sprekende testament Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het sprekende testament verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 9,27

RecensieDit is nou echt weer eens een absoluut topverhaal! Dit album maakt zoals veel recensenten hebben aangegeven onderdeel uit van een trilogie: de stemmenrover- het taterende testament- de zonnige zageman. Als middenstuk vind ik dit ook het beste verhaal. Het begint al goed, als we zien dat na de terugkeer uit Japan de huizen van Sidonie en Lambik sfgebrand zijn. Toch wel zonde na al die avonturen die ze daar hebben beleefd. Het verhaal is echt heel sterk, en een uniek concept wat we nog niet eerder hebben gezien. Een sprekend testament wat voor allemaal levensgevaarlijke opdrachten zorgt. Lambik is onkwetsbaar met de talisman en doorstaat de proeven glansrijk. In dit album worden ook de van Zwollems geïntroduceerd. Verder is er weer een onbekende gemaskerde in de vorm van een kat. Ik heb dit altijd een erg leuk album gevonden, ook omdat iedereen zijn steentje bijdraagt. Sidonie krijgt een heuse zenuwaanval, een karaktertrek die later nog veel vaker (en irritanter) zou terugkomen. Ik vind dit voor het eerst sinds lange tijd weer eens een album op echt topniveau. De tekeningen zijn ook een stuk mooier dan in de stemmenrover, alhoewel ze niet aan de gouden jaren kunnen tippen. Echt een pret om te herlezen en daarom een 9 dik en dwars waard!
Datumdonderdag 28 december 2023 09:48

NaamSven
Leeftijd59
RecensieDit is een van de beste verhalen. De verhalen van lang geleden beginnen altijd doordeweeks tot er iets gebeurd waarna het verhaal wordt opgebouwd. Recentere verhalen beginnen veel te brut en er wordt geen spanning meer opgebouwd. Soms is de eerste pagina al meteen gewelddadig.
De tekeningen zijn zeer mooi zelf tot in de details en er is niet mee geknoeid. Helaas kan je dit niet zeggen van andere goede verhalen.
Het begint dat ze geruïneerd zijn. Lambik en Jerom moeten werk gaan zoeken. Het is afstompend werk en zoeken iets om zich nuttig bezig te houden en zo de sleur te doorbreken.
Het treintje maken doen ze met veel overgave.
Het toeval brengt nieuwe hoop. De brief met de spoel die op het verkeerde adres komt waardoor Lambik weer bij toeval de brief in handen krijgt is het begin van een geweldig avontuur. Een miljoen winnen als doel.
Gelukkig is de cover veranderd. De vorige was een spoiler pur sang.
De opdrachten zijn goed gevonden. Elke pagina lezen is een plezier.
Misschien is het een verkapte versie van wat mensen ook vandaag hebben. Een job waarin ze geen uitdaging vinden. Na elke werkdag moe naar huis gaan en dromen van de Lotto te winnen om hun job eindelijk vaarwel te kunnen zeggen.
Datumzondag 12 november 2023 14:16

NaamRetroDancer
RecensieDit is wel een van de beste en origineelste Suske en Wiske verhalen. Die rally met levensgevaarlijke opdrachten is geweldig bedacht. En ook Annemarie van Zwollem en haar vader zijn mooie personages.
Datumzaterdag 25 maart 2023 08:25

RecensieDit verhaal is het middenstuk van een trilogie waarin de Talisman der Shings centraal staat. Aan het eind van het vorige verhaal DE STEMMENROVER werd deze aan Lambik gegeven. In dit verhaal wordt hij voor het eerst gebruikt. En in het volgende verhaal DE GEVERNISTE ZEEROVERS komt hij heel even voor en wordt daarna niet meer gezien
In de krant heette het verhaal HET TATERENDE TESTAMENT. Latere albumuitgaven hebben het "vertaald" naar het Nederlands, waardoor de alliteratie verdween
In dit verhaal spelen voor het eerst Anne-Marie Van Zwollem en haar (ahum...) kinderlijke vader mee. Aan het eind van het verhaal blijkt vader Van Zwollem genezen te zijn, maar bij latere optredens heeft hij meestal weer last van z'n speelgoedcomplex
Dit avontuur zou je kunnen omschrijven als een soort roadmovie. Er wordt nooit lang op één plaats gebleven
De tegenstander in dit verhaal is wel heel origineel. Hij heeft zich als kat verkleed. Tegenstanders met een dierthema doken wel eerder op maar dan ging het om een masker en geen volledige vermomming
Datumdonderdag 09 juni 2022 06:06

RecensieHoera! Dit is het eerste album waarbij Jerom zo goed als niet hertekend is, enkel zijn haren zijn wat aangepast naar zijn coupe zoals we dat later kennen. Dat maakt dat de versie in de rode reeks eigenlijk bijna dezelfde is qua tekeningen, buiten de verdikking van de inktlijnen en de inkleuring natuurlijk. Ik vind de inkleuring van het album eigenlijk wel vrij goed gedaan deze keer, maar ik geef toch de voorkeur aan de dunnere inktlijnen in de klassieke versie. Inhoudelijk is daar weinig aan veranderd, behalve de sluikreclame van Bessy in de rode versie. De cover is eigenlijk beter in de rode reeks omdat we daar nog niet kunnen zien dat de dochter van Van Zwollem het personage in kattenkostuum is. Het feit dat het "tateren" moest veranderen in "sprekende", is nogal stom omdat tateren perfect nederlands is.
Vandersteen laat ons viertal terugkeren uit Japan (de stemmenrover) om te constateren at hun huis weg is en ze geruïneerd zijn. Lambik en Jerom moeten daardoor een job gaan doen om centen te verdienen. Ze huren een gemeubileurd huisje in een tuinwijk (duidelijk minder luxueus). Ik vind dat een heel mooi begin van het verhaal, onze helden hebben eens echt tegenslag en daardoor komen ze ineens dichter bij het gewone volk dat de verhalen leest. Veel menselijker dan ze zich tonen in de eerste tien pagina's van het album, krijgen we ze niet. Ook heel tof is dat de talisman van het vorige verhaal hier weer een rol speelt, vrij groot zelfs, omdat er soms getwijfel wordt aan wie nu de echte talisman draagt. Ik veronderstel dat het echt experiment geweest is van Vandersteen (misschien door Marc Sleen die dat ook wel doet) om zijn verhalen een beetje te doen doorlopen. Van mij had hij dat meer mogen doen. Jammer genoeg ging het in de rode reeks wel verloren omdat de albums daar ver uit elkaar zitten qua nummering. De geverniste zeerovers volgt wel op dit album.
Vandersteen introduceert nu twee personages (Anne-Marie en Van Zwollem) die we nog later terug gaan zien. Verhalen waar zij inkomen stijgen bij mij altijd in waardering omdat het aangename figuren zijn waar ook frisse wendingen kunnen uit voortvloeien. De sfeer in die verhalen is ook "iets anders" vind ik, maar dat is gewoon een gevoel dat ik heb.
Ik hou van het verhaal. Een race met een bandopnemer die de opdrachten voorleest, de talisman die de nodige spanning teweeg brengt, Jerom die wat tegenwerkt, en de inzet is ook belangrijk - om uit de armoede te geraken. Ons vijftal komt als team goed over, en Suske en Wiske mogen de kat ontmaskeren. Het is een spannend, afwisselend verhaal dat letterlijk loopt als een trein, en het is een van mijn favoriete albums. Er zit wel één foutje in het verhaal : Dokus, de tuinman, hoort van Wiske dat ze een spoel zoeken, en hij denkt dan "daar gaan we weer, zij (zijn ekster, blijkt later) heeft weer gestolen, dit moet stoppen!" waaruit je toch kan afleiden dat hij nog van niets wist. En toch zegt Dokus "een spoel met een bandopname... niet gezien". Wiske denkt dan dat Dokus de dader is, omdat ze niet over een bandopname gesproken had. Vandersteen wil verwarring zaaien over wie de zij is (ze verdenken Anne-Marie) maar ergens is de logica niet juist. Hij had Dokus beter kunnen laten denken "oei ze hebben het ontdekt dat ze weer gestolen heeft!". Dan was er geen vuiltje aan de lucht geweesten en konden we er van uit gaan dat hij het spoel in de nest al gezien had. Wat later ook zo blijkt, want hij vertelt hen dat de spoel weg was daarna.
Maar laat de enige kritiek zijn en geen reden zijn om geen maximumscore te geven. Ik vind de dynamiek tussen onze helden geweldig in dit verhaal, en ook de humor is weer goed. Geweldig vind ik dat Lambik Jerom wil helpen met het wegruimen van de antitank versperring, dat we niet zien wat er gebeurt, maar wel een plaatje daarna Lambik met zijn hand in het gips zien. Of de late reactie van Lambik over hoe groot die poes wel is op zolder. Ook het einde, als Jerom zegt "nogal simpel, hij gaat nog een kasteel kopen" omdat hij door Anne-Marie gekust is, vind ik zeer grappig. Dit gezegd zijnde, is de race vanaf de bliksemproef vrij serieus, maar dit komt het verhaal ten goede, want de spanning is daardoor duidelijk meer voelbaar en dat had die race in de tweede helft wel nodig.
Vandersteen op topniveau als verteller!
Datummaandag 06 juni 2022 12:16

RecensieHet Taterende Testament is na de Stemmenrover opnieuw een prima album, dat ook op de Stemmenrover voortbouwt. Sidonies huis blijkt afgebrand na de terugkomst uit Japan, en om de eindjes aan elkaar te knopen wordt er door iedereen besloten om te werken. Lambik werkt op kantoor, Jerom in de flessenfabriek en S&W helpen in het huishouden. Per toeval ontdekt Lambik een ‘Sprekend Testament’, waardoor hij ineens 1 miljoen euro kan winnen. Hiervoor moet hij wel enkele vreemde opdrachten uitvoeren. Iedereen die ook van het testament te weten komt mag ook meedoen, en zodoende moet Lambik het opnemen tegen Annemarie van Zwollem in een kattencostuum. Lambik wil met het miljoen het kasteel van de van Zwollems kopen, terwijl Annemarie het miljoen wil gebruiken om schulden af te betalen en weeskinderen te helpen. Opdrachten die uitgevoerd moeten worden zijn bijvoorbeeld: met hamers op landmijnen slaan, levende bliksemgeleider zijn, rijden zonder het openbare wegennetwerk te gebruiken etc. Lambik kan al deze opdrachten uitvoeren omdat hij onsterfelijk is door de talisman van Sholofly, die hij in de Stemmenrover had gekregen. Uiteindelijk wint Lambik de wedstrijd en dus de 1 miljoen euro. Hierna gedraagt hij zich zeer egoïstisch, maar dit blijkt enkel voor de bühne te zijn, aangezien hij het kasteel aan de van Zwollems teruggeeft, zodat zij er voor de weeskinderen kunnen zorgen.
Het Sprekende Testament is net zoals zijn voorganger de Stemmenrover een heerlijk album met prima tekeningen en een leuk verhaal. Dit is een belangrijk album, aangezien de van Zwollems hier geïntroduceerd worden, een familie die later in veel verhalen nog een rol zou spelen. Een goed verhaal dat een 8 verdiend!
Datumvrijdag 23 juli 2021 18:41