De geverniste zeerovers

De geverniste zeerovers Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De geverniste zeerovers verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 9,03

RecensieDe zonnige zageman is het laatste van de ''trilogie'' verhalen die begon met de stemmenrover. Als gevolg van de miljoenen winst uit het taterende testament zwemt Lambik nu in het geld, en dat mag iedereen weten ook. We zien hier voor dat de arrogantie (wat altijd al wel een karaktertrek van Lambik was) nu tot in het extreme is doorgetrokken. Het gaat zelfs zo ver dat ik het verhaal daardoor nooit zo leuk vindt. De clue van het verhaal zit hem in de speciale vernis waardoor dingen groter worden en tot leven komen. Daardoor komen Lambiks speelgoedpiraten tot leven en vechten onze vrienden een duel op leven en dood op een onbewoond eiland. Het verhaal is bij tijd en wijle wel aardig, maar wordt nooit echt spectaculair. Ik ben zelf dan ook geen fan van de albums die vanaf de geverniste zeerover beginnen, zoals de duistere diamant of de gouden cirkel om er maar een paar te noemen. De tekeningen zijn niet echt mooi meer en de verhalen zijn teveel hetzelfde. Ook in dit album krijgt Jerom bijvoorbeeld weer een slaapdrank toegediend om hem even onschadelijk te maken. Je kan gewoon merken dat na de entree van Jerom in de dolle musketiers de spanning gaandeweg echt langzaam uit de albums wordt gezogen. Dit is de serie helaas niet ten goede gekomen, ondanks dat er ook genoeg leuke albums met Jerom zijn. Omdat dit een van mijn minst geliefde (en ook het laatste klassiek album wat ik in mijn bezit heb is) krijgt het een mager zesje,
Datumzaterdag 30 december 2023 21:28

RecensieVoor mij is dit een van de leukste albums uit de reeks. Ik ben geen Vandersteen purist. Veel van de verhalen uit de jaren '50 behoren zeker niet tot mijn favorieten. Maar dit album slaat de spijker op de kop. De tekenstijl was inmiddels tot in perfectie uitgekristalliseerd. Het hele kneuterige (met die aardappelhoofdjes) was er wel vanaf. De humor met Lambik en Limbak blijft leuk. Zelfs na vele herlezingen. Alleen die titel hè.... ik weet nog dat ik als kind 'geverniste' maar een raar woord vond....
Datumvrijdag 23 december 2022 08:48

RecensieDat de zonnige zageman in Nederland niet ok was als titel kan ik nog begrijpen. Maar waarom maakte ze er dan niet de zonnige zeurpiet van. Die woorden worden trouwens letterlijk gebruikt in de AN-versie in de rode reeks. De geverniste zeerovers is ook wel een goede titel, daar niet van. Ik lees het verhaal liever in de oorspronkelijke klassieke versie, waar er zageman staat en er woorden als "Hemel!" niet veranderd zijn in "Deksels!" en grappig genoeg "Donders!" in "Bliksem!". Voor de rest is de ingekleurde versie vrij goed gedaan, en de inktlijnen lijken iets minder vet dan in de vorige albums. De cover is, zoals dikwijls, spiegelbeeldgewijs geflipt (de zeerover loop van links naar rechts ipv rechts naar links) en Jerom en Sidonia zijn verdwenen voor de kist en het schip aan zee. Voor beide covers valt wel iets te zeggen. Jeroms haren zijn nog bijgewerkt in dit album (why bother?) maar voor de rest zijn ze gelukkig overal af gebleven. De tekstballonnen zijn soms wel wat groter geworden waardoor er wat tekening verdwenen is in nr.120 Ook vind ik de belettering van de tekstballonnen in de oorspronkelijke versie veel aangenamer om te lezen. Het schip heet "Ikal 1" (ik alleen, wat ook het thema is van het album) en is in de rode reeks om onbegrijpelijke reden veranderd in "Biklam", een anagram van Lambik. Wat stom is, want de houten versie heet al Limbak.
Dit is een vervolg op "het taterende testament". Lambik is nog altijd miljonair, en ziet zich als een weldoener, maar is thuis arrogant. Als hij door Sidonie daarover geconfronteerd wordt (ze zet haar bril af!) vaart hij met Jerom naar een eiland en gaat de rest als verstekeling mee. Net daarvoor komt de talisman terug ter sprake. Vandersteen moet beseft hebben dat zoiets een verhaaldoder is. Hij heeft het één keer een rol laten spelen in het vorige album, maar dat kon hij niet blijven doen, dus hij moest er vanaf. Ik vermoed dat hij eerst de talisman wou laten zinken (de zeeman dreigt er naast te pakken) en dat hij pas de dag daarna besliste om de zeeman het talisman te laten behouden. Dit is een los eindje in de S en W geschiedenis in mijn ogen... wat is er van die man geworden, nu hij onsterfelijk is? Misschien een leuk idee voor een album, denk ik dan? Misschien was Vandersteen er nog wel iets mee van zijn later, maar heeft hij het laten varen.
Het verhaal zit echt goed in elkaar, als kind vond ik de bewegende stoel en die piraten best wel eng. Limbak vond ik geweldig en vond het jammer dat hij moest sterven, iets dat zelden gebeurt maar Vandersteen kon natuurlijk niet anders. Eén Lambik is genoeg. Ook de scene waarin Jerom iets uit de medicijnkast neemt als hij iets ziet dat wij nog niet als lezer mogen zien, is sterk. Het zorgt er wel voor dat Jerom weer eens even uitgeschakeld wordt, maar daardoor krijgen we de heerlijke scene met Sidonie en het kanon, en daardoor kan Lambik als vanouds nog eens even de held zijn door zijn gevecht met de piraat om de kist. De 'magneet uit het niets' wordt dan weer jammer genoeg wel nog maar eens boven gehaald (zoals in oa de Kleppende klipper). Net alsof je zoiets rap kan maken. Ook heel sterk vond ik hoe het piratenschip uit het vrachtschip barst. Pirates of the Caribbean avant la lettre! En we hebben ook eens geen "ongekende gemaskerde", dat is ook wel eens fijn.
De MacGuffin waar het hier om draait is "de kist", die uiteindelijk leeg is. Jerom mag nu met het vingertje wijzen door uit te leggen dat het "de goede wil" was. Vandersteen is duidelijk wel bezig met hoe de wereld er uit ziet en wil graag een levensles in zijn albums verstoppen. Hier stoort het gelukkig niet, zoals de "bemint elkander" in de snorrende snor.
Het is een zeer goed album, en wetende dat er al twee zeer goede waren (De Stemmenrover en Het taterende testament), en dat "De duistere diamant" nog moet komen, kunnen we wel stellen dat Vandersteen echt in een topperiode zat qua verhaallijn.
Datumzaterdag 03 september 2022 12:25

RecensieDe Zonnige Zageman, in Nederland heette dit verhaal de Zonnige Zeurpiet. Naar mijn mening zou de Zeikende Zeurpiet een nog toepasselijkere naam zijn voor dit album! Nadat Lambik in het Sprekende Testament een miljonair is geworden, zien we de nasleep daarvan in dit album. Lambik is een ontzettende zeikerige, zure man geworden die koste wat kost in de spotlights wil staan en constant moet horen hoe goed hij wel niet is. Hij deelt veel geld uit, maar doet dit enkel zodat anderen zeggen dat hij gul en een groot weldoener is. Dit is toch niet meer de Lambik zoals we die we in eerdere verhalen hebben leren kennen! Lambik was altijd wat arrogant en sloeg af en toe zeker door, zoals in Het Bevroren Vuur of Bibbergoud, maar nu is hij toch echt een parodie van zichzelf geworden. De chagrijnige sfeer in dit verhaal doet mij verder vooral denken aan de latere albums van Paul Geerts, waar er tussen Lambik en Sidonie ook een ruzieachtige sfeer heerst. Toch kent dit verhaal ook zijn pluspunten, met eerst het mysterie van de stoel en daarna dat van de kist. Ook moet ik altijd lachen om het feit dat Lambik tinnen soldaatjes mee heeft genomen om mee te spelen. Het idee van een man van achterin de 40/begin 50 die nog met tinnen soldaatjes speelt vindt ik altijd erg grappig. Het album heeft zo zeker zijn momenten, maar voor mij overheerst toch altijd het chagrijnige sfeertje als ik het weer herlees. Ook grappig dat Vandersteen expeditie Robinson al had uitgevonden voordat het überhaupt bestond. De man was zijn tijd altijd ver vooruit! Ik geef dit verhaal zelf een 6, omdat ik het persoonlijk nooit zo leuk vond, maar ik kan wel begrijpen waarom dit samen met andere albums eind jaren 50 voor veel mensen het hoogtepunt van de serie is. Voor mij lag dit hoogtepunt echter een aantal jaar eerder, in albums als Lambiorix, de Bokkerijder en de het Bevroren Vuur.
Datumvrijdag 23 juli 2021 21:10

RecensieEen sterk "vervolg"op het Sprekende Testament", één van de beste verhalen ooit. Toch haalt dit album dat niveau niet......zij het: een klein beetje niet. Toch weer Lambik als weldoener maar één die op het thuis vlak niet te genieten is. Waarom wordt niet uitgelegd maar het is wel een menselijk trekje. Lief voor de één onhebbelijk voor de ander. De hele kliek gaat op zeereis onder leiding van Lambik ( althans ieder op zijn eigen manier). Op de reis gebeuren hoe langer hoe meer vreemde zaken die alle te maken hebben met een vreemd soort vernis. wel raar is dat Wiske de talisman van "Het Sprekende Testament" pardoes in het water gooit om iemand te redden. Alle personages zijn sterk, Jerom vervult zijn rol met verve om Lambik in het gareel te houden, Sidonia laat met haar "als-ik-mijn-bril-af-zet-dan"-scène ook zien dat met haar niet te spotten valt. en ook Sen W mogen er zijn. Grootmoedig gaan zij de strijd met de zeerovers aan! Kranig stel. Een mooie vermelding is Limbak met z'n kop in een houtschroef waard...
Een interessant en sterk geschreven verhaal. Mooie wendingen, mooie plot. Een hoog cijfer waard.
Datumzondag 03 mei 2020 20:08