De Texasrakkers

De Texasrakkers Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De Texasrakkers verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 9,27

RecensieDe Texasrakkers (gebaseerd op Texas Rangers, een tvdserie uit die tijd) is een klassieker. Punt. Als kind was het één van mijn favoriete albums en ik zie waarom: het is een heel spannend verhaal, Lambik en Jerom zijn werken nog eens goed samen als trouwe vrienden en Miss Misses zorgt voor de nodige hilariteit omdat ze er beide een beetje een oogje op hebben. Theofiel Boemerang (origineel Teophil B. Boemang) doet zijn intrede en zet eigenlijk heel het avontuur in gang zet... Maar laten we niet vergeten dat hij de fles niet mee nam en enkel naar het wilde westen ging omdat het kereltje zei dat er zaken te doen waren. Dat is dan weer wel een beetje raar, ik vermoed eigenlijk dat Vandersteen dat flesje een beetje vergeten was eens ze Texasrakkers waren. Maar dan heeft hij dat toch maar mooi opgelost. Ook Suske en Wiske hebben veel te doen (zij zijn de enige op de trein) en het vallende rotsblok op de stad is een mooie dreiging. Dat Jerom terug naar beneden moet voordat ze de top bereikt hebben maakt het des te interessanter en eigenlijk wel echter. Het is een topverhaal, op alle vlakken, en de humor is schitterend. Vandersteen herpakte zich wel echt na het vliegende bed. Mijn favoriete grap is degene waar Lambik een extra raampje stuk doet nadat hij beschoten wordt.
De originele versie heeft iets meer actualiteit (in het eerste tekstvakje bijvoorbeeld) maar voor de rest is er weinig veranderd tegenover nr125 in de reeks. De dikkere inkting in de originele versie viel me wel op (Eduard de Rop is nu inkter sinds het vorige album) waardoor dat ook geen verschil meer is. Ook de cover is exact dezelfde. Ze hebben hun best gedaan met het inkleuren , maar sommige plaatjes komen er beter uit vind ik in de originele versie. Neem bijvoorbeeld wanneer Jim Parasijt de wagen beschiet en met de kogelgaten zijn initialen achterlaat. Vergelijk maar eens... Verder viel het me hard op dat Wiske in het begin eens iets anders aan heeft als ze nog gewoon thuis zijn - een gestreepte jas. Dat gebeurt toch wel zelden in die tijden, maar het verdwijnt ook wel terug vrij snel. Ik vind dat zoiets de figuren wel echter maakt. Dat de gemaskerde de sheriff is, was wel te denken want waarom is dat personage er anders even in het begin. Maar toegegeven dat ik het als kind niet door had... Een topalbum in elk geval!
Datumzondag 08 januari 2023 16:30

RecensieDe Texasrakkers is een verhaal dat door veel mensen tot de beste van de reeks wordt gerekend. Persoonlijk vindt ik het een aardig verhaal, maar ook niet meer dan dat. Voor het eerst sinds Bibbergoud speelt dit album zich weer eens in het Wilde Westen af, een setting die later nog vaak hergebruikt zou worden. Dit album kan echter niet tippen aan de hoge standaard die zijn voorganger Bibbergoud 10 jaar geleden gezet had. Het verhaal is spannend, maar niet heel bijzonder. De Texasrakkers speelt zich duidelijk af in een Koude Oorlog setting, aangezien het stadje Dumb City synoniem staat voor de hele wereld voor die tijd. Er is de constante dreiging verpletterd te worden door een gigantische rots. Deze rots is natuurlijk een metafoor voor de aanhoudende dreiging van een atoomoorlog in de echte wereld. Ook doet in dit album de gruwelijk irritante Theofiel Boemerang zijn intrede. Waar de van Zwollems als terugkerende karakters nog wel te verteren zijn, vind ik Theofiel echt crimineel irritant. Het enige wat hij doet is stofzuigers verkopen, maar hij speelt uiteindelijk toch een belangrijke rol in het plot door alle stof onder de rots weg te zuigen zodat deze niet op de stad valt. Ook het mysterie omtrent Jim Parasijt is best geinig, maar het is al redelijk gauw duidelijk dat dit de sheriff is. In de oude albums zoals Lambiorix en de Ringelingschat kon Vandersteen door zoveel geheimzinnigheid ervoor zorgen dat je tegen het einde van het verhaal nog geen idee had van de identiteit van de gemaskerde(n). Dat is in dit album (in ieder geval voor mij) niet het geval. De samenwerking tussen Jerom en Lambik in dit album is verder ook iets wat ik altijd erg leuk heb gevonden. Als Texas Rangers gaan ze allebei helemaal los en net zoals in de Zwarte Zwaan vullen ze elkaar goed aan. Hoewel ik de oude heldhaftige Lambik die in de blauwe reeks en de verhalen voor Jerom entree nog altijd mis, is hij in dit verhaal niet zo irritant als het Vliegende Bed of de Zonnige Zageman. Sidonia is dit album grotendeels afwezig, maar daar heb je eerlijk gezegd niet zoveel erg in. De Texasrakkers is in mijn ogen een ietwat overgewaardeerd album, maar dat betekent zeker niet dat het een slecht verhaal is! Deze klassieker krijgt van mij dan ook een 7.
Datummaandag 26 juli 2021 15:58

RecensieEen aardig album in het Wilde Westen, maar geen concurrent voor Bibbergoud. Theofiel Boemerang wordt geintroduceerd en wat een vreselijk personage is dat! Geef mij maar de 'echte' schurken zoals Arrivix of Ali Ben Salami, die puur kwaadaardig zijn! Ondanks dat is de texasrakkers nog een aardig verhaal, alhoewel hrt verkleinelement 'gestolen' is van de Sprietatoom.
Datumdonderdag 24 juni 2021 09:23

NaamPaul
Leeftijd56
RecensieWat ik vooral fijn vind aan dit album is dat de samenwerking van Lambik en Jerom zo perfect is. In ontzettend veel verhalen wordt Lambik geportreteerd
als een idioot die door Jerom compleet weggespeeld wordt; en dat terwijl Lambik vaak genoeg een ontzettend capabele held is. Ook zie je vaak dat Lambik zich lijkr op te vreten van jaloezie terwijl Jerom Lambik nauwelijks lijk te tolereren. En dat terwijl ze verondersteld worden goeie vrienden te zijn! Maar hier vormen ze een geweldig team en hun vriendschap is duidelijk aanwezig. Wat mij betreft is dit het beste album in de hele reeks!
Datummaandag 14 december 2020 15:54

RecensieEen zeer goed album, een album waarbij mysterie spanning en humor zeer goed hand in hand gaan. Het gehel stel op Sidonia na, gaat naar Texas nadat Lambik een angstkreet heeft ontvangen van een ranger in een fles, die door Teofiel is bezorgd. Uiteraard gaan onze helden orde op zaken stelle in het verreTexas. De humor is sterk: stofzuigen in de woestijn, dat gegeven alleen al. Ook de spanning: de afgestompte bevolking is zo “ murw” doordat ze onder constante dreiging leven van een rots die op vallen staat. Dit is natuurlijk groter te trekken. Wat gebeurt er als mensen onder continue angst leven?
Een zeer sterk verhaal met alle rollen goed vervult. De combinatie Lambik Jerom werkt hier heel sterk. Lambik is niet flauw maar een ouderwetse held. Dat geldt voor iedereen. Hoewel......Sidonia komt er erg Bekaaid af.
Datummaandag 25 mei 2020 14:59

RecensieEen goede mix van mysterie, avontuur en humor gecombineerd met goede tekeningen.
Datumzaterdag 03 december 2016 13:16

NaamArnold
RecensieDe enige reden om geen 10 te geven, is omdat er misschien nog wel betere S&W's zijn (zoals De Kaartendans, Het Hondenparadijs en de blauwe reeks). Maar dit verhaal is een echte Suske-en-Wiske uit de reeks zoals die in de herinnering van de fans blijft hangen. Absurdistisch, scherpe dialogen, veel humor, vlot getekend en een sterke verhaallijn die je mee meesleurt tot en met de laatste pagina.
'Een voetafdruk bestuderen en ik weet dat de dief kan schrijven', zegt Lambik.
'Dat is knap. Hoe weet je dat?', vraagt Wiske.
'Omdat hij een brief op de muur spelde!'
Het wemelt van deze melige humor, maar met de scherpe tekenstijl, bekijk die motoriek en gezichtsuitdrukkingen, klopt 't als een bus.
Pistolen die geen 'pang pang!' doen, maar 'waf waf!' Een vleugje hormonen als gevolg van de verschijning van Miss Misses.
En ga zo maar door.
De verhaalopbouw begint sterk met de geheimzinnige fles. Grappig is dat zodra het verhaal zich maar Texas verplaatst, onze helden opeens in een wildwest-maatschappij belanden. Geen teletijdmachine of iets dergelijks. Nee, het speelt zich af in Texas dus daar zijn cowboys. Actuele thema's als dreiging van buitenaf en bandeloosheid worden handig verweven.
Leuk is ook de introductie van Theofiel die steeds in de derde persoon praat als hij 't over zichzelf heeft.
Onze helden treden voor de verandering op als één team maar worden op geen enkel moment saai. Integendeel wat zijn ze stoer!

Het enige minpunt in de verhaallijn is dat de heldhaftige Marlon die toch een belangrijke rol in de plot speelt, op 't eind niet meer in beeld verschijnt. Een plaatje aan het slot waarbij hij afscheid neemt van Suske, die hem tenslotte tot inkeer bracht, zou bevredigender zijn.

Ik groeide op in een tijd dat er nogal neerbuigend over strips werd gedaan. Dat daarbinnen nogal wat kwaliteitsverschillen waren, daar werd gemakshalve aan voorbij gegaan. Tegenwoordig weet elke fan dat dit typische Vandersteen-verhaal, met sterke verhaallijn, leuke grappen en prachtige tekeningen, een mijlpaal is binnen de historie van het beeldverhaal.

Datumzondag 21 februari 2016 10:49

NaamRoland
RecensieIk las dit album ergens eind jaren 70 en maakte uit Lego een geel pistool om zo zelf Texas Rangers te kunnen zijn. Dat was voor een jongetje uit die tijd zowat heel normaal. Je zag alleen maar SF of cowboyfilms waarin de slechte een zwarte en de goede een witte hoed droegen, of het Zwaard van Ardoeaan. De verwijzingen naar leeglopers (hangjongeren), werkloosheid, leurderspraktijken, en dergelijke snap je dan nog niet, maar het verhaal heeft vaart, spanning en vuurgevechten, en constante plotwendingen! Met Theofiel Boemerang als niet aflatende stofzuigerverkoper en de nodige grollen en grappen is dit verhaal, zelfs na al die jaren, een topper! Voor de jeugd een tip: kijk naar High Moon and The Man who shot Liberty Valance en als je dat goed vind, zal je het verhaal ook wel smaken
Datumvrijdag 18 mei 2012 18:45

Recensieeen leuk album goede tekeningen!!
een topper!
Datumdonderdag 1 maart 2012 11:16

Naamalexken
Recensieknap verhaal boordevol grappen van begin tot het einde,ik snap niet dat je daar maar een 6 voor kunt geven maar deze persoon heeft het boek waarschijnlijk niet gelezen. ik heb ook de film gezien maar die wijkt veel te veel van het boek af . geen rots gezien in de film dus vond ik de film niet goed .hetzelfde als in de duistere diamant ook daar wijkt de film te veel af van het boek ,en krijg je 2 verschillende versies van 1 verhaal . ook de grappen gaan in de films te vaak verloren en dat is spijtig. maar voor de texasrakkers een 10
Datumzaterdag 21 januari 2012 15:56

RecensieDit verhaal begint met de introductie van een personage dat later regelmatig zou terugkeren in de serie, namelijk Theofiel Boemerang (hij doet zijn naam dus eer aan). Bezeten van handel drijven en winst maken valt hij iedereen en vooral zijn buurman Lambik lastig. Persoonlijk vind ik Theofiel (daardoor) nogal irritant, maar in dit geval levert zijn handelsgeest ons een spannend avontuur op. Onze vrienden komen er achter dat de Texas Rangers in de problemen zijn gekomen, daarop vertrekken ze naar het wilde westen. Daar vormen Suske, Wiske, Lambik en Jerom de ?Texasrakkers? en pakken ze gezamenlijk het onrecht aan. Het is een erg avontuurlijk verhaal en wat me vooral aanspreekt is de goede samenwerking. Vooral tussen Lambik en Jerom is er eindelijk eens geen overdreven jaloers gedoe, en vormen ze echt een sterk team. Een 9 (8,5) zou hier zeker op zijn plaats zijn, toch geef ik het een acht mede vanwege het irritante gedrag van Theofiel.
Datumwoensdag 16 maart 2011 12:40

NaamFrans
RecensieDe texasrakkers is een erg aansprekend album, dat niet voor niets verfilmd is. Het heeft de juiste dosis spanning, avontuur, fantasie, humor én moraal die Suske & Wiske zo populair maken. Ik geef er een dikke 8 voor, maar vol een 6 op het formulier in. Ik vind het namelijk erg raar dat de Texasrakkers door alle tienen veruit de hoogste gemiddelde recensie score heeft, maar in geen enkel jaar in de top 10 van de hitparade is geindigd (meestal slechts rond plaats 40!)
Datumdonderdag 17 februari 2011 09:07