De Knokkersburcht

De Knokkersburcht Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De Knokkersburcht verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,57

Reactie no.26
RecensieNa het steengoede album de tamtamklopper, is de knokkersburcht toch wel een downgrade. Voor het eerst zien we in dit verhaal hoe ongelofelijk sterk Jerom wel niet is, en dit is dan ook de eerste keer dat zijn kracht enige spanning uit het verhaal zuigt. Later zou Vandersteen steeds gekkere toeren uit gaan halen om Jerom onschadelijk te maken, zodat de verhalen nog enigzins onvoorspelbaar zouden zijn. De knokkersburcht is een best aardig verhaal, met een erg creatief einde. Ook de strijd tussen de Black hands en Clean foot clan is erg geestig. Jammer dat het verhaal voor de rode reeks op een afschuwelijke manier hertekend is. In de klassiek versie zijm de oude tekeningen er gelukkig nog wel. We zien in dit album namelijk dat Lambik langzamerhand een transitie aan het doormaken is, die na de Lachende Wolf begonnen is. Gaandeweg krijgt hij een steeds rondere neus en gaat hij meer op het karakter lijken hoe we hem vandaag kennen. Omdat het spierballenwerk nu door Jerom wordt gedaan, houdt hij als enige eigenschap nog zijn klunzigheid over, iets wat ik zelf altijd erg jammer vindt. In de knokkersburcht en de tamtamklopper valt dit nog mee, maar later wordt dit steeds duidelijker. Het verhaal is altijd best aardig, en door de mooie originele tekeningen zeker een 8 waard.
Datumdonderdag 30 november 2023 22:33

RecensieIn mijn eerste keer lezen in de klassieke versie en het vergelijken met de nr 127 versie, is het toch wel opvallend dat er voor dit album ergens halverwege beslist is om enkel nog Jerom te hertekenen en voor de rest de inkting te verdikken. De volledige hertekening van alles is zeer goed merkbaar in de eerste pagina's want de compositie is soms helemaal verschilend. Het blijft zeer groot aanwezig tot ze vertrekken met de Terranef. Vanaf dan vermindert het en volgens mij is het plaatje waar ze aankloppen aan de herberg de laatste waar een groot ander verschil nog aanwezig is; Suske ontbreekt namelijk op dit prentje. Toch een beetje raar om die hertekening te stoppen, want daardoor is er een grote stijlbreuk in nr127 - de Schotse avonturen zijn duidelijk meer in detail getekend en de hoofden van onze helden waren op de eerste pagina's echt slecht getekend. Als dat de prijs was om Sidonia niet met haar hoedje te moeten zien... Misschien dacht men dat het de moeite was om de hertekening volledig te doen omdat ze Sidonia ook haar huidige look meer wilden tonen, want het is vanaf dat Sidonia uit het verhaal verdwijnt dat het ophoudt.
Andere onverklaarbare aanpassing is dat het boek dat Wiske vasthoudt niet meer "How to be a lady" is en titelloos wordt. Spijtig toch! Er zijn ook twee extra stroken waarin Wiske geïnterviewd wordt door de fotograaf. Ik weet dat het een vriendendienst was van Vandersteen, maar waarom dat Wiske nog daarna zegt "hmm waarom loopt hij zo snel weg" weet ik niet. Misschien was Vandersteen eigenlijk nog iets van plan met hem later in het verhaal.
Ook de albumcover is volledig hertekend, zoals gewoonlijk, maar gewoonlijk wordt het oorspronkelijke beeld wel behouden. Dat is nu minder het geval. Jerom en de spiegel blijft, maar de Terranef, Barrabas en Suske verdwijnen van de cover. In nr127 is het eigenlijk meer een closeup.
In elk geval is ook in dit album de hertekening een zeer jammerlijke zaak. Het was zeker niet dat er toen al veel protest was, want de niet chronologische hertekening dateert van 1963, en men ging daar nog mee door tot 1973. Het spreekt vanzelf dat ik de klassieke versie verkies nu. Ook omdat ik nu Jerom beter kan zien evolueren. Hij is in dit album nog grotendeels zoals hij geïntroduceerd is geweest. Zijn liefde voor Schalulleke is nog zeer aanwezig en heeft grote gevolgen in dit verhaal. Lambik is nog altijd wel beledigend tegen Jerom maar hij wordt toch al niet meer "de Jerom" genoemd, ook niet in Vandersteens aankondigingsstrook in de krant. Lambik en Jerom zijn dus nog lang niet het vriendschapsduo dat ze later zullen worden. Lambik is nog altijd heel wantrouwig en niet content dat hij er altijd bij , en hij verwoordt het ook. Sidonie noemt hem bij het vernielen van de radio "lelijke bosmens", en ook Lambik heeft het over hem als "ons tweevoetig huisdier". Dat blijft ook zo in nr127. Suske en Wiske zal je op zoiets niet betrappen. Hij zegt letterlijk dat "hij de dag betreurt dat ze hem in huis hebben gehaald". Wat ik wel geweldig grappig vind, is dat Lambik hem een "luchtledige vierkantswortel" noemt, en als Lambik later aan hem vraagt of hij iets ruikt, zegt hij "kan niet ruiken, ben luchtledige vierkantswortel." Hij protesteert dus eigenljk wel en het is nog grappig ook. Het gebeurt opnieuw later, als hij een hond moet zijn voor Wiske, en als hem dan gevraagd wordt om de Highland games over te nemen van Lambik, zegt hij "Kan niet. Ben Hond. Waf waf!". Goed zo Jerom! Verder moest ik hard lachen met Lambiks uitspraak "komt dat misbaksel nu al in serie op de markt" als hij Jerom 2 tegen komt. Somd denk ik dat Vandersteen daarmee tegemoet kwam met de lezers die hem ook maar niks vonden. In het begin gaat Jerom ook al voor wat meer kledij , een vest en een "kol". Maar voor de rest van het verhaal is hij terug in zijn gewone beginplunje.
In dit derde verhaal met Jerom heeft hij toch wel echt een hoofdrol. Hij werkt ook nu weer een tijdje niet mee omwille van zijn belofte aan miss MacTruffel ivm Schalulleke, zodat Lambik en co het moeten oplossen, maar het blijft wel een onderdeel van het verhaal door de spiegel en Jerom nr2. De strijd tussen de 2 Jeroms en heel het gedoe om het handboek dat in Jeroms buik zit te kunnen lezen is geen bijzaak. Het duurt een hele tijd voordat Jerom zijn fout inziet (hij was echt wel verliefd op haar).
Onze vrienden ruziën nu voor het eerst echt met elkaar. Het beeld van Lambik en Suske die ruzie maken en terug naar huis willen, en het feit dat dit verhaal toch echt wel een vechtverhaal is tussen iedereen... en dat zelf Wiske naar huis wil , want ze is het beu. Hoe uniek is dat in een Suske en Wiske verhaal? En dan gebeurt er iets heel mooi. De spiegelWiske troost haar en laat haar terugdenken aan "de tijd dat ge koningin van Amoras waart" (in nr 127 wordt dat "de tijd van de Dolle musketiers", vreemd genoeg.) Daardoor blijven ze toch, en het prentje met Lambiks blauw oog en zijn opmerking "toen hebben we nogal gelachen he" is geweldig. De rest van het album gaat dan over het oplossen van het conflict tussen de clans. Sidonia moet het oplossen met een brief die Barabas komt brengen. Dat heb ik altijd wel wat raar en vergezocht gevonden. Vandersteen voelde zich misschien wat schuldig dat hij ze had thuis gelaten, wie weet.
Het potentieel van Jerom wordt voor de eerste keer positief gebruikt. Daardoor is Lambik's rol ook eens een keer minder groot. Over Suske kunnen we spijtig genoeg weer weinig zeggen; hij is vooral in de ruzie met Lambik aanwezig. Barabas doet ook nog eens mee, en doet heel even ook mee in Schotland, maar als ons viertal in Schots plunje steekt, dumpt Barabas hem en laat hij de Terranef terugkeren. Op het einde speelt hij dan even postbode, als het ware, voor Sidonias brief.
Wat me ook opviel is dat er heel veel verdriet is rond het verbranden van Schalulleke. Iedereen weent, zelfs Barabas, mischien wat raar voor een popje maar ik ga er van uit dat ze vooral wenen om Wiskes verdriet. Dit wordt natuurlijk opgelost, maar de manier waarom is komt toch wat als bedrog over. O, het was niet de echte Schalulleke. De spiegel Mac Truffel had het nagemaakt en de copie gegeven aan haar tijdens de highlands. Had het niet beter geweest om de spiegel Wiske haar Schalulleke te geven? Enfin, ik vind het prentje waarop ze Schalulleke uit het doosje heeft gehaald op het einde dan weer wel geweldig.
Ik hou van dit verhaal. Het is eens niet een "we moeten deze burcht" verdedigen verhaal. Het gaat over de vriendschap tussen onze helden, over conflicten oplossen. De humor is ook zo goed en Vandersteens in dit verhaal. Ik vind het album echt één van de toppers omdat Vandersteen de helden tegen elkaar laat spelen zonder dat er een bezwering of iets anders toverachtig in het spel is. Zo zie je maar dat niemand perfect is, en dat geeft heel wat diepgang aan onze vier hoofdrolspelers. Dat met de tekeningen die vooral in Schotland weer heel mooi zijn. Well done!
Datumzondag 28 november 2021 16:27

RecensieLambik is op vakantie geweest in Great- Britain en heeft als presentje voor onze vrienden winnende loterijtickets meegenomen. Wiske wint een kasteel in Schotland, het knockerscastle (wat overigens een hele HELE slechte vertaling van knokkersburcht is, maar oke) en vooraleer ze naar Schotland wil reizen gebeuren er allerhande geheimzinnige dingen. Een vlek in de kelder en geheimzinnige mannen die rond het huis van Sidonie sluipen. Eenmaal in Schotland aangekomen breekt er een ware strijd uit tussen de Black Hand clan en de Clean Foot clan. De spiegel die mensen hun spiegelbeeld laat zien is wel grappig gevonden, en deed mij een beetje denken aan Lambik’s goede ik uit Het Zingende Nijlpaard. Verder is er veel mysterie rondom een verstopte brief in een kistje, geschreven door lord Notsomad. Hierop staat dat wie het dapperste is in de strijd, als eerste de hand aan de tegenpartij moet toereiken, een goede raad voor de twee strijdende clans.
Om onverklaarbare redenen zijn enkele pagina’s uit dit verhaal in de kleurenversie volledig hertekend. Vooral het begin van dit verhaal heeft hier veel last van. Waarom dacht Standaard toch dat er iets mis was met Vandersteens originele tekeningen? De originele tekeningen maken het verhaal juist tot wat het is. Persoonlijk heb ik de Knokkersburcht echter altijd een matig album gevonden. Ik mis de geheimzinnige Vandersteense spanning die wel aanwezig is in bijvoorbeeld de Tuf-Tuf club of de Bokkerijder. Ik betrap mij erop dat ik dit album eigenlijk nooit herlees, omdat het verhaal mij niet echt boeit. De Schotse setting is op zich wel grappig, maar het verhaal is net als de Dolle Musketiers plichtmatig en saai. Daarmee heb ik het meeste wel gezegd. Een zesje is op zijn plaats.
Datumzaterdag 10 juli 2021 09:27