Het zingende nijlpaard

Het zingende nijlpaard Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het zingende nijlpaard verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,93

RecensieSamen met de Ringelingschat en het Bevroren Vuur het beste album uit de Rode reeks naar mijn bescheiden mening. Sinds kind af aan ben ik altijd al groot fan geweest van dit verhaal, en dat is altijd zo gebleven. Alles is eigenlijk al wel over dit album gezegd. Het beste aan dit verhaal vind ik altijd nog dat Lambik zo veel schuld heeft over het feit dat hij een trompet(!) heeft gestolen dat hij zich prompt aanmeldt voor het Franse vreemdelingenlegioen. Een van de beste, zo niet het beste album uit de hele reeks. Op de Bokkerijder, Lambiorix en het Spaanse Spook na zitten al mijn favoriete verhalen in de reeks albums die na het Zingende Nijlpaard begint: De Ringelingschat, De Tartaarse Helm, De Tuf-Tuf Club en tot slot natuurlijk het Bevroren Vuur. Geweldige albums uit de gouden doos van Vandersteen, en helaas worden ze zo goed niet meer gemaakt. Verder vind ik dat Het Zingende Nijlpaard samen met de Sprietatoom en Lambiorix de mooiste covertekening uit de reeks heeft. Ik heb het dan wel over de S&W klassiek cover, en dus niet de hertekende afbeelding. Echt een 10+
Datumvrijdag 02 juni 2023 23:01

NaamChris
RecensieIk heb nooit goed begrepen waarom dit album zo bijzonder goed gewaardeerd wordt. Daar waar ik de huidige albums vaak te kort en te gehaast vind, vind ik dit album te lang. Het verhaal is langdradig en eerlijk gezegd een beetje saai.
Als kind begreep ik ook niet waarom albums als De Dromendiefstal en De Wilde Weldoener werden afgewisseld met albums als deze, die in een compleet andere andere stijl getekend waren. Ik sloeg die albums dan ook altijd over, want ik ergerde me eraan. Waarom heeft Wiske nu ineens een soort aardappelhoofdje? Als kind vond ik die albums verschrikkelijk!
In de loop der jaren werd me natuurlijk wel duidelijk dat dit de allereerste albums waren die opnieuw in de reeks werden opgenomen. Ook kreeg ik langzamerhand meer waardering voor de oudere albums. Toch is dit album nooit een favoriet van me geweest.
Datumvrijdag 23 december 2022 08:38

RecensieWeer een geweldig verhaal uit de gouden periode, zonder deus ex machina Jerom, maar met professor Barabas! Hier is hij slechts een onbelangrijke passant, en was hij dat maar gebleven denk ik soms! Prachtig verhaal in het Oude Egypte dat zoals hiervoor al aangegeven, draait om naastenliefde. Een van de vroege albums met een edelmoedige boodschap. Later in de serie zou 'feelgood' meer gemeengoed worden (de parel in de lotusbloem, bah). Lambik als nijlpaard is ook geestig!
Datumdonderdag 24 juni 2021 00:01

RecensieHet Zingende Nijlpaard, het is altijd al een van mijn favoriete albums geweest. Ik weet dat ik het album voor kerst kreeg toen ik nog jong was, uiteraard zeer toepasselijk aangezien dit verhaal over naastenliefde gaat. Dit verhaal staat samen met de Ringelingschat, de Lachende Wolf, Het Bevroren vuur, Lambiorix en de Bokkerijder in mijn lijstje van favoriete albums! Dan het verhaal zelf:
De dochter van de pharoa wordt door de sfinx met de bruine ogen omgetoverd in een zingend nijlpaard, en de betovering kan alleen verbroken worden door een ander zingend nijlpaard bij de sfinx te brengen. Prins Tif-en-Top wil graag met de in een nijlpaard omgetoverde Banylon trouwen, en gaat samen met zijn neef La-Meling op zoek naar de Gouden Trompet om de toverkracht van de Sfinx te verbreken. Deze tovertrompet bevindt zich in het oudheidkundig museum in België, en hier komen onze vrienden in het spel.
Lambik en Wiske rijden naar huis van een voorstelling en raken in een discussie of het liedje 'Bolandse nooitjie' Noord of Zuid Afrikaans is. Hierdoor krijgen ze een auto ongeluk waardoor Lambik door een barst in zijn schedel veranderd in een slaapwandelaar. Als Lambik op een stormachtige nacht begint te slaapwandelen, 'steelt' hij zonder het te weten de gouden trompet. In een geweldige scene zien we Lambik die voor een kinderfoto van zichzelf huilt en zich afvraagt waar de tijd van zijn eerste communiezieltje toch is gebleven. Vol gewetenswroeging en schuldbesef besluit hij om zichzelf bij het Franse vreemdenlingenlegioen in Marokko aan te sluiten, om boete te doen voor zijn misstap.
Suske, Wiske en Sidonia hebben ondertussen wel door dat Lambik de trompet helemaal niet gestolen heeft, maar dat deze simpelweg in zijn pyjama is gegleden na een botsing met valssaard La-Meling. Deze wilde de trompet zelf stelen om zo nog voor Tif-enTop met Banylon te trouwen. Samen met prins Tif-en-Top reizen zij hem op vliegende schotels achterna. Ze vinden Lambik uiteindelijk als legioensoldaat terwijl hij fort Pachac Roet moet verdedigen tegen de biri-biri, inlandse rovers. In het fort krijgen we voor het eerst te maken met de toverkracht van de trompet. Als je een goede noot blaast, komt Lambik's goede ik tevoorschijn, als je vals blaast zijn slechte ik.
Nadat ze uit het fort ontsnapt zijn en honger lijden in een oase, zorgt Lambik's goede ik ervoor dat hij wat kan eten in een tempel waar nog een conservenvoorraad ligt opgeslagen. Ook verschijnen er plots allerlei vreemde lichten in de woestijn, veroorzaakt door de zogenaamde zandhoentjes. Lambik begint weer te slaapwandelen, maar wordt wakker als hij in een van de lichten loopt. Lambik blaast hierna een valse noot en zijn slechte ik slaat de goede knock-out. Zijn slechte ik wil Lambik in het verderf stoppen en leidt hem naar een pyramide met de smoes dat daar een groot cafe in zit. Hierna vernemen we een tijdje niks meer van Lambik.
Sidonie en S&W zijn ondertussen naar Lambik op zoek gegaan, en Sidonie zeult een mysterieus pak mee (waar langspeelplaten inzitten die een nieuw zingend nijlpaard kunnen creeëren). Sidonie vindt lambik in de ruine en redt hem met behulp van zijn goede ik. Zo komen onze vrienden op pagina 40 eindelijk aan in het rijk van pharao Tutankoffi.
Lambiks goede ik haalt de egoïstische Bik uiteindelijk over om zichzelf om te toveren in een zingend nijlpaard, zodat Banylon weer mens kan zijn en kan trouwen met Tif-en-Top. Sidonie en Wiske zien banylon opeens in de woestijn lopen, maar Lambik is nergens meer te vinden, en Biks goede ik ontwijkt onze vrieden, hetgeen voor veel verdriet zorgt. Wiske is Schalluleke ook nog eens kwijtgeraakt, maar deze wordt door een nijlpaard weer bij haar gebracht. Ze volgt dit nijlpaard naar de sfinx met de bruine ogen en hoort hem dan opeens het liedje 'Bolandse Nooitjie zingen, net als Lambik in het begin van het verhaal. Sidonie verschijnt opeens ten tonele en met haar pak waarin een pick up met langspeelplaten zit wordt een ander 'zingend nijlpaard' voor de sfinx gecreeërd, waardoor Lambik weer normaal wordt. Eind goed al goed!
Dit verhaal is verhaaltechnisch een van de betere verhalen, we zien Vandersteen op zijn hoogtepunt. Het slaapwandelen van Lambik is erg geestig en de boodschap van dit verhaal is erg katholiek, wat in de latere versie iets afgezwakt is. Sidonie steekt zelfs een kaarsje aan voor Lambik als hij naar het vreemdenlingenlegioen vertrekt. Dat het liedje wat Lambik in het begin zong, aan het einde weer terugkomt, is ook erg knap gedaan. Een absoluut top album in de hoogtijdagen van de serie, waarvoor alleen maar een 10 kan worden gegeven!!!
Datumzaterdag 19 juni 2021 12:52

RecensieMet dit album laat Vandersteen zich terug volledig gaan in zijn fantasie. Het verhaal zit echter goed in elkaar, met een verrassende afloop waarbij Lambik zich in eerste instantie lijkt op te offeren voor de goede zaak. De tekenstijl is duidelijk nog altijd in stjigende lijn, en dat zal wel dankzij de blauwe reeks komen. Vandersteen laat nog wel eens een engelbewaarder komen (in de Bokkerijders heeft Wiske er eentje), maar in dit verhaal heeft wel meer een rol en minder als deux ex machina.
Zoals altijd lees ik het in de originele versie en probeer ik wat te vergelijken. De proloog, het gedeelte waar onze helden nog niet in voorkomen, vind ik geweldig qua tekst in zijn originele vorm. Je merkt dat Vandersteen een goede verteller moet geweest zijn, je hoort bijna zijn stem. "Maar heb ik me dat beklaagd jong" of "dat is een heel affaire" ... zoveel beter dan wat ze er daarna van maakten. Verder is er, buiten de vernederlandsing, verrassend veel tekst gebleven, zelfs als Wiske het over zemelbrood heeft van tijdens de oorlog. Het liedje op het einde is wel veranderd. De tweejaarsoldaat serenade (geen idee wat Vandersteen daar mee bedoelt) is een Vlaams volkslied dat de armoede onder de bevolking hekelt na de oorlog. In de nieuwe versie is het een vrolijker "kom d'er in zet je hoed af". Daarmee verliest het de ironie dat het in eerste instantie lijkt dat de mensen goed gezind zijn en zitten te zingen, maar eigenlijk klagen.
Wat me ook opviel was de verandering dat Sidonie een kaarsje aansteekt voor een heiligenbeeld voor Lambiks verdwijning naar het vreemdelingenlegioen, en dat het een compleet ander prentje is geworden met het gezicht van Sidonia in de nieuwe versie. Daarmee is wel duidelijk dat de standaard uitgeverij alle vorm van religie wou weren uit de Suske en Wiske albums.
Vandersteen heeft ook in dit album duidelijk een voorkeur voor Wiske; pas op pagina 10 komt Suske voor het eerst in beeld; en pas op pagina 25 mag hij eens iets zeggen. Alles laat hij Wiske beleven en geeft ook de dialogen aan haar ook al is Suske er bij. Suske staat er dikwijls zomaar bij en soms zelfs met zijn handen in zijn zakken. Hij draagt echt bijna niets bij in heel dit verhaal. Het lijkt er op dat Vandersteen wat moeite had om iets aan hem te geven.
De band tussen Wiske en Lambik die duidelijk inniger was in deze tekenperiode van de verhalen is ook weer heel duidelijk in dit album. Ze gaan samen naar een voorstelling, en hebben het duidelijk naar hun zin met zijn tweetje in de auto. Zo jammer dat zoiets in de verhalen vandaag niets meer van terug te vinden is. Van die scene gesproken : het auto ongeluk dat ze hebben heeft een heel grappige pointe, die dan ook nog eens herbruikt wordt op het einde van het verhaal om te weten te komen dat Lambik een nijlpaard is geworden. Geniaal is dat.
Professor Barabas komt ook eindelijk terug ten tonele. De laatste keer ging hij dichter worden, maar hij is dan toch weer aan het uitvinden geslagen. Het is grappig dat zijn vliegende schotel al uitgevonden lijkt te zijn en dat hij daarom aan lager wal is geraakt , daarmee zal hij de ufo verschijningen van de jaren 50 zeker bedoelen. Barabas is best grappig dat hij "zo wel genoeg heeft" van het eten, maar voor de rest zien we hem niet meer. Het lijkt dat Vandersteen gewoon een origineel grappige manier nodig had om ze in Egypte te krijgen, maar eerlijk gezegd is dit eigenlijk in mijn ogen de zwakste schakel van het verhaal want hoe bestuur je zoiets... ze liggen er gewoon in... en hoe vinden ze Lambik zo snel in de woestijn daarmee. Het blijft een stripverhaal natuurlijk, maar toch zouden zo'n dingen nu wel meer verklaard worden.
Mooie tekeningen, en een origineel verhaal. Zeker een 8 waard.
Datumzaterdag 15 mei 2021 18:40