De Tuftuf-club

De Tuftuf-club Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De Tuftuf-club verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 9,13

RecensieDe TufTuf-Club is na het Zingende Nijlpaard en de Ringelingschat opnieuw een steengoed album, dat al sinds kinds af aan in mijn top 10 terug te vinden is. Wat een heerlijk griezelig verhaal. Heksen, een geheimzinnige Zwarte Raaf en natuurlijk de definitieve terugkeer van prof Barabas. Hij was al even kort verschenen in het Zingende Nijlpaard, maar nu is hij dan echt terug met een nieuwe uitvinding: de teletijdmachine. Het hele album ademt een mysterieuze sfeer uit, die wel te vergelijken is met de Bokkerijder. Ook zijn er weer mysteries genoeg, met de TufTuf bende en Lambik die heerlijk zijn rol als loodgieter-detectief vervuld. In de Ringelingschat was hij nog loodgieter, maar nu is hij druk in de weer als ''detektief''. Dit is ook het eerste album waarin Lambik zijn souvenirs uit de Eerste Wereldoorlog tevoorschijn haalt, wat betekent dat hij ongeveer 55 moet zijn in dit album. De boodschap van dit album is duidelijk een boodschap tegen alle zondagsrijders en de toenemende hoeveelheid auto's in het verkeer. Daarom heeft het album ook vandaag de dag nog een vooruitstrevende boodschap. Dit is al jarenlang een favoriet album van mij, en de tekeningen zijn ook prachtig. Verder zitten er nog enkele verwijzingen naar de koningskwestie die uit latere albums zijn gehaald. Vooral de scene waarin Sidonie het boerencafe in stormt om JA of NEEN te stemmen is goed bedacht. Opnieuw is een 10 dan ook dik en dik verdient.
Datummaandag 05 juni 2023 22:18

Leeftijd53
RecensieDit album van Suske & Wiske uit 1952 is zeker wel de moeite waard om te lezen en ook griezelig. Het is echter vrij raar dat Sidonia haar voorvader, Baron van Stiefrijke, hierin meer als haar neef lijkt te zien dan dat zij diens afstammelinge is.
De zwarte raaf, die met een bolhoed en zwarte schoenen is uitgerust, maakt het leven van de vrienden in het heden en de inwoners van Kommersbonten uit het verleden ontzettend zuur met de tuf-tuf-club. Deze wegpiraten moeten in opdracht van de wraakzuchtige heks Kovertol (die niet had misgestaan bij alle vrouwelijke secreten uit de Tina-strips) overal ellende zaaien. Als blijkt dat de heks het Duivelsveld moet bemachtigen van de baron (die onbedoeld de raaf van Kovertol had doodgereden) doet ze dat in werkelijkheid in opdracht van een boosaardige duivelsgeest. Waarom deze geest trouwens het Duivelsveld wou bezitten is onbekend al gedraagt hij zich bijna als de zilveren bok uit ,’De Bokkerijders (1948)’. Er breekt dan een complete straatoorlog uit tussen de boeren, dorpsbewoners en de tuf-tuf-club die eigenlijk, door de toverkracht van Kovertol, aan een soort van Jeckyll- & Hyde-syndroom lijden daar zij allemaal betoverde Stiefrijkes zijn. Als Kovertol met de raaf het Duivelsveld heeft bemachtigd wil de de complete familie naar de hel sturen al verhinderd Lambik dit met een regenbui. De heks verliest dan, net als de zilveren bok, haar toverkrachten en ze wordt dan geraakt door de bliksem en blijkbaar zelf naar de hel toe gestuurd, gelijk naar de kwaadaardige geest van de zilveren bok en de boze heks Tuttebel uit, 'De kattige kat (1985)' waar zij bij de duivel moeten vertoeven. Op het einde blijkt de raaf de baron zelf te zijn die eveneens door de toverkracht van Kovertol aan het Jeckyll- & Hyde-syndroom leedt terwijl in deze strip ook het drukke verkeer en de vreselijke verkeersongelukken op de hak werden genomen.
Datumwoensdag 31 mei 2023 19:42

RecensieDe Tuf Tuf club, samen met de Bokkerijder het meest duistere verhaal uit de hele reeks! En ook een van de beste verhalen! Deze staat als sinds de eerste keer dat ik hem las in mijn persoonlijke top 10!

Net als in de Bokkerijder staat dit verhaal bol van de duistere symboliek. Een heks met een sprekende raaf, een duivelsoproeping, de geheimzinnige overval op het gemeentehuis aan het begin van het verhaal... Vandersteen was in de eerdere albums altijd heel erg goed in het creëren van een geheimzinnige duistere sfeer. In de Tuf Tuf club zien we dit heel duidelijk terug, met een gemaskerde bende die eigenlijk leden van de familie van Stiefrijke zijn. Omdat de neef van Sidonie, baron van Stiefrijke het duivelsveld niet aan de heks kovertol wilde verkopen, werd zijn familie door de heks voor 100 jaar vervloekt. Kovertol heeft van hen de Tuf Tuf Club gemaakt, een bende van gemaskerde doodrijders die niet onder doet voor de Klu-Klux-Clan. In de latere tekeningen zijn alle tuftuffers blauw gekleurd, maar in de originele albumuitgave zijn ze gewoon nog wit gekleurd! Logisch dat dit veranderd is in de loop van de jaren, gezien de overduidelijke link met de racistische clan. Het verhaal is verder erg leuk, met het fictieve dorp Kommersbonten (een parodie op Bommerskonten, nog zo'n fictieve locatie haha) als locatie. Het enige negatieve aan dit verhaal is het anachronyisme dat er in 1854 nog helemaal geen auto's waren.

Wat ik me ook afvraag is wat er aan de hand is met inkleuring van de latere albums met de hertekende cover? Aan het begin zijn de pagina's heeeel donker ingekleurd en later in het album wordt dit weer normaal. Erg lelijk als je het mij vraagt. Maar dat mag de pret verder niet drukken, dit album is zijn 10 dubbel en dwars waard!

Datumzaterdag 26 juni 2021 14:31

RecensieDe tuf tuf club is een klassieker, maar het is nooit echt één van mijn favorieten geweest. Ik denk dat het verhaal mij altijd iets te duister is gebleken om een Suske en Wiske verhaal te zijn. Het zou, met enkele aanpassingen, een Robert en Bertrand avontuur kunnen geweest zijn, al kwamen auto's pas veel later ten tonele dan in 1851, maar een kniesoor die daar over zaagt. Vandersteen klaagt de wegpiraten aan in dit verhaal (toen al!) , en deze keer hebben we niet één maar meerdere gemaskerden , maar de identiteit doet er deze keer niet toe. De vogel wel, en het is toch een verrassing om te weten te komen wie hij eigenlijk is.
Zoals altijd heb ik de originele "klassieke" versie gelezen. Gelukkig zijn er geen hertekeningen gebeurd voor de rode reeks, zoals in het verminkte "De ringelingschat". Qua tekst natuurlijk wel, waarbij het meeste opvalt dat de commentaar op de koningskwestie (nog maar eens) weggelaten is in het prentje waarop Sidonie Jan Berydel vernoemt. Net als Vandersteen zelf zegt hij in een randnota "dat Sidonie de koningskwestie niet vergeten is, en wie dat wel denkt is een pezewever." Vlaamse uitdrukkingen a la "amai mijne frak" moesten er natuurlijk ook uit maar dat zijn we al gewoon ondertussen, hoe jammer het ook is.
Het is wel een avontuur waar iedereen nog eens goed meedoet, al is Sidonie voor een groot deel zichzelf niet. Het gaat ook weer om familie van haar, na de Stierentemmer en binnenkort in "de lachende wolf" toch wel een terugkerend thema. Professor Barabas doet voor de derde keer zijn intrede, en verbetert zijn teletijdmachine met de functionaliteit zoals we hem nu nog altijd kennen en dus personen kan doen wegflitsen. De grote hefboom is wel verdwenen, maar ja, hij moderniseert het nog verder en het was toch nog niet helemaal af, want hij wist nog niet hoe hij ze terug kon krijgen. Verder valt het me ook op dat Sidonie voor het eerst toch wel iets toont voor haar liefde voor Lambik, wanneer haar betovering verbroken is, ook al is het ook omdat ze met haar kin vastzit in zijn trui. Lambik haalt ook voor de eerste keer zijn "14-18" uitrusting boven (in de rode reeks is het van de burgerwacht, wat natuurlijk tijdlozer is). Wiske hangt (letterlijk) nog maar eens in een situatie waarbij ze gedood kan worden als de zon op een bepaalde plek schijnt. Dit hebben we al meerdere malen meegemaakt, al is het wel weer leuk hoe Vandersteen nu een oplossing verzint. Maar het zijn wel dit soort herhalingen die me toch dit album iets lager doen inschatten, ook al zijn de tekeningen top !
Het verhaal loopt goed in de hedendaagse tijd, en ook het eerste deel in 1851 boeit zeker, maar toch lijkt Vandersteen het wat moeilijk hebben gehad om ze verder in de tuftuf club te betrekken, want hij laat Lambik via een oproep in de plaatselijke krant om meer info vragen. Die hulp komt dan van de knecht van de baron. Het geeft wel grappige situaties, maar het is natuurlijk iets dat Vandersteen maar één keer kan doen. Het verhaal gaat ook vanaf de Bommerskonten kermis tot en met de luchtballon vooral over tot actie, met een zijplot over de boeren die zelf voor rechtbank spelen. Het is leuk, en op zijn Vandersteens heel grappig, maar het geeft me toch wat het gevoel dat er pagina's moeten gevuld worden. Het einde, met de raaf die terug de baron wordt, vind ik dan wel weer goed, al komt het wel goed uit dat de betovering zomaar verbreekt omdat hij uit zijn tijd gehaald wordt. De heks is dan weer een van de wreedste en meest doorslechte antigonisten van alle Suske en Wiske albums, maar daardoor wat te éénzijdig en te donker voor een Suske en Wiske verhaal vind ik.
Het komt allemaal goed, en Vandersteens tekenstijl is op topniveau, maar toch waardeer ik het iets minder dan de vorige albums. Maar hij tekende tegelijkertijd ook "De tantaarse helm", en dat alleen op zich, is al een straffe prestatie.
Datumdonderdag 17 juni 2021 14:58

RecensieDit verhaal dateert uit de beginperiode van de reeks. Vandersteen was toen net 5 jaar bezig
We komen een nieuwe voorouder van Sidonia tegen. Baron van Stiefrijke (in de oudste versie Stifrijke) is een uitstekend personage die (onbewust) een dubbelrol speelt als de sprekende raaf
De raaf is een mannetje, maar kan vreemd genoeg eieren leggen. Hij is natuurlijk een toverwezen en z'n eieren hebben ook magische effecten. Daardoor denkt Sidonia dat ze de nicht is van Baron van Stiefrijke. Haar aanwezigheid valt niet erg op, want iedereen houdt haar voor een nicht die naar Amerika ging
We maken voor het eerst kennis met de teletijdmachine. Hoewel, in OP HET EILAND AMORAS presenteerde Barabas al een dergelijk apparaat, ook al kon dat alleen beelden uit het verleden laten zien. Maar ongeveer een jaar voor de TUF-TUF CLUB publiceerde Vandersteen het losse verhaal TANJAR DE VIKING waar een professor een machine ontwikkeld waarmee men door de tijd kan reizen. Het ding lijkt sprekend op de teletijdmachine van Barabas (inclusief dezelfde naam)
In de periode 2000-2004 was er een groepering die zich tegen snelheidscontroles kante en geregeld flitspalen in brand stak. De groep noemde zich de Tuf-Tuf Club. Opmerkelijk genoeg is dit verhaal juist een klacht tegen roekeloos rijgedrag, want aan het eind vat Wiske het zo samen: "Wanneer de doodrijders een mensenleven hoger zullen schatten dan enkele minuten tijdwinst, komt alles in orde, Lambik!"
Datumdinsdag 16 februari 2021 20:48

NaamGustave
RecensieSchitterend verhaal van onze vier helden. Dit tegen de achtergrond van de 19de eeuw met de nodige dosis humor en historische fouten zoals b.v. het gebruik van de automobile die er van verre was in 1851, 1854, zelfs de kledij laat zich meer plaatsen naar de 1890's, begin 1900. Duister verhaal met slechte karakters, duivel en Heksen en meer.
We love it Willy Vandersteen op zijn best 10/10.
Datumvrijdag 25 december 2020 15:47

RecensieEen zeer duister verhaal. Een verhaal dat zich kenmerkt door een constante spanning die het best wordt vertolkt door de raaf. In het begin van de jaren vijftig waren er verhalen waarin personages waren die echt tot op het bot slecht waren: hier de raaf en de heks. Uiteindelijk de heks want de raaf bleek iemand anders. Goed van dit verhaal is ook dat de vier helden elke enorm sterk op dreef zijn. Het is zonde dat Sidonia vaak buiten de actie treedt in de latere verhalen. De heel vroege teletijdmachine is ook erg leuk om te zien: Barabas verschijnt uitsluitend indien nodig. Wat niet klopt zijn de auto's in 1854: die waren er ng niet laat staan met deze snelheid. De modellen auto's die hier zijn getekend zouden uit de jaren 0 van de 20e eeuw moeten stammen. Maar goed, voornamelijk de duisternis van het verhaal, de gevaren die ons kwartet moeten doorstaan, de persoonsverwisselingen maken dit een erg sterk verhaal.
Datumzaterdag 4 juli 2020 21:37