Bibbergoud

Bibbergoud Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Bibbergoud verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,89

Reactie no. 39
RecensieBibbergoud is altijd een van mijn favoriete S&W albums geweest. Het Wilde Westen wordt zo heerlijk door Vandersteen neergezet. Echt alles wat de eerdere Suske en Wiske albums zo goed maakt zit in dit verhaal. Lambik die weer eens kuren krijgt en na een circusact een goudmijn koopt en daarna vol goudkoorts naar Amerika trekt. S&W trekken hem natuurlijk achterna en hierna volgen een aantal doldwaze avonturen, waarin Schalulleke wordt betoverd door de totem en veranderd in een wrede sachem die onze vrienden een paar keer bijna een kopje kleiner maakt. Even lijkt het erop dat tante Sidonie net als in Prinses Zagemeel en de Witte Uil achterwege wordt gelaten, maar nadat ze in het begin van het album op de achtergrond in fotovorm verscheen maakt ze toch haar opwachting. Het beertje op sokken blijkt Sidonie en met een kistje dynamite blaast ze de totem en de hele bibbergoudclaim op. Einde alles, goed is goed zoals Lambik aan het einde nog zegt. In dit album zitten anders dan zijn voorganger de Mottenvanger weer geen politieke boodschappen, en dat komt het verhaal dit keer dan ook zeker ten goede. Bibbergoud is echt zon verhaal wat ook na 20 keer herlezen nog steeds even leuk is, voor mij een bewijs dat dit echt het hoogtepunt van de reeks is. Er zijn dan ook maar een paar verhalen uit de Rode reeks die ik zelf nog beter vind, waaronder bijvoorbeeld Het Zingende Nijlpaard en het Bevroren Vuur. Desalniettemin is dit album een dikke 10 waard, helaas worden ze zo al een hele tijd niet meer gemaakt!
Datumzondag 28 mei 2023 10:52

Reactie no. 38
RecensieDeze western komt uit de vroege periode van Vandersteen. De reeks liep toen net 4 jaar. Hij is hier nog zeer volks bezig, met dialect en volkse uitdrukkingen. Zo zegt in het begin Wiske als het begint te onweren: “Een onweer!..St. Pieter gaat kijven gelijk een dokwerker!”. In latere heruitgaven is deze volksheid verdwenen en “slaat Sint Pieter op de grote trom”, wat wel grappig is, maar veel aan charme inboet
Vandersteen weet de spanning op te bouwen door een gemaskerde sachem op te laten draven. Het blijft heel lang onduidelijk wie dit is. Hij onthult vrij vroeg z'n gezicht (de lezer krijgt het niet te zien) aan een gevangen Lambik, die volkomen verbijsterd is. Lambik krijgt vervolgens de kans niet om het aan de anderen te zeggen. En als dan eindelijk het masker afgenomen wordt, zullen de toenmalige krantenlezers net als de stripfiguren geschokt zijn geweest dat het een betoverd Schanulleke is
De personages weten dat ze stripfiguren zijn. Kort nadat de sachem z'n gezicht aan Lambik liet zien, zegt hij: “De wetten van de stam dwingen mij u te laten leven, maar vermits gij de enige zijt die mij kent, zal ik mijn voeten aan die wetten vegen zodra gij dit kamp ontvlucht of aan iemand zegt wie ik ben! Ook niet aan de lezertjes van uw avonturen-albums, he!” Lambik zegt vervolgens tegen de lezer: “Ge hebt het gehoord, he!”
Vandersteen weet het steeds geheimzinniger te maken. Tegen het eind van het verhaal duikt een sprekende beer die sokken draagt op. Het duurt een hele poos voordat duidelijk wordt wie dit is: tante Sidonia. Deze grap duikt zo'n 60 jaar later weer op in DE KRASSE KROKO, maar nu als een kangoeroe met sokken
De sprekende totem die de goudmijn bewaakt, weet weinig goeds te vertellen over bleekgezichten die de goudkoorts hebben
Dit is de tweede keer dat Schanulleke levend wordt, of eigenlijk de eerste. Want de vorige keer in PRINSES ZAGEMEEL, kon het popje niet veel meer dan praten
Wel een beetje vreemd dat de Flatfeets Schanulleke als sachem aannemen. In die tijd hadden meisjes weinig te zeggen over leiderschap. Al kan dat natuurlijk in opdracht van de sprekende totem zijn
Datumzaterdag 11 februari 2023 08:37

RecensieBibbergoud, wat een heerlijk verhaal. Het eerste verhaal in het Wilde Westen! Even lijkt het er weer op dat Vandersteen Sidonia niet mee wil laten doen, maar later doet ze toch haar intrede als het beertje op sokken. Het meeste is over dit album al gezegd. Hoewel er naar mijn mening nog betere albums bestaan (Lambiorix, de Ringelingschat, Het Zingende Nijlpaard) kan ik hier toch echt niet lager dan een 10 voor geven! Geweldig album wat ook Vandersteens hoogtepunt in zou luiden. Hoewel er hiervoor nog enkele zwakke albums waren zoals de Mottenvanger en de Koning Drinkt, komen er na Bibbergoud louter pareltjes zoals Lambiorix, Het Zingende Nijlpaard, de Ringelingschat en de Tartaarse Helm!
Datumzondag 13 juni 2021 13:22

Naamemmes
RecensieOngelooflijk wat een verschil dit album is met de Mottenvanger. Waar dat album toch dicht aanleunde bij de blauwe reeks, is dit terug een album meer in de trend van de eerste albums van Vandersteen, maar beter. Toen ik dit album las besefte ik eigenlijk dat het vorige album wat zuurstof miste, het was eigenlijk achteraf gezien toch wel iets te zwaar soms. Bibbergoud (afgeleid van bibbergeld dat de havenarbeiders kregen tijdens de V1's) is een komisch verhaal dat zich afspeelt in de Far West. Lambik heeft een kaart gekocht van een mijn met goud en gaat er naar op zoek. Zo simpel is het verhaal ! Suske en wiske reizen hem achterna, en even lijkt het dat Vandersteen Sidonia terug achterwege wil laten, maar eerst zien we haar in een fotokader, en ze mag op het einde de beer op sokken spelen. Vandersteen is duidelijk meer ervaren ondertussen en haar tussenkomst is veel aangenamer dan in "De vliegende aap".
Het valt ook hard op dat Vandersteen er bijna geen actualiteit laat insluipen, net alsof hij wat op de vingers is getikt, of omdat ze De Mottenvanger en De Bokkerijder nog niet album was verschenen daardoor misschien? In de rode reeks versie (waarvan de cover weer in spiegelbeeld hertekend is, net als "De witte uil") zijn natuurlijk wel weer de antwerpse uitspraken er uit gehaald, wat toch soms wel weer jammer is en wat natuurlijkheid verliest. Bijvoorbeeld "Als die sloeberkes denken van mij bang te maken" wordt "Als die hummels menen mij bang te kunnen maken" . erger vind ik nog dat ze "lap, we gaan een gang" veranderd hebben in "hatsjikidee! we gaan vliegen!" Ook de verklaringen van woorden rond Lambik is veel leuker in de originele versie. Ook spreken ze meerdere keren over baarden als ze het over geld hebben
Verder nog vermeldingswaard is dat Schalulleke voor de eerste keer (maar zeker niet de laatste!) levend wordt, maar wat minder frequent voorkomend is ze hier de vijand in het verhaal.
ik heb me eigenlijk meer geamuseerd met dit vlotter verhaal dan het vorige, dat niet te onnozel was, waar de sfeer er terug goed in zit, komisch is, en toch ook wel best spannend met momenten. Topalbum!
Datumvrijdag 19 maart 2021 19:25

NaamJ.Joffer
RecensieBibbergoud, de eerste Western in de reeks. En wat een verhaal ook meteen! De Western, dat is toch zo'n uitgekauwd genre hoor ik u denken? Niet als Vandersteen op z'n best zich ermee bemoeit. Van een Indiaan in het circus koopt Lambik een goudader in het Wilde Westen. Bevangen van goudkoorts snelt hij erheen, en Suske en Wiske vliegen erachteraan met geen andere reden dan de zekerheid dat hij zich daar in de nesten zal werken.
Aldaar blijkt de prairie gevuld met hilarische zonderlingen, van de oude man wiens baard als deurmat gebruikt wordt tot de treinmachinist die al vijftig jaar op conservenblikken overleeft. Er zijn lekkere steken onder water over die zogenaamde Westerse 'beschaving' ('Het vrijheidsbeeld? Ik dacht altijd dat het een grafzerk was voor uitgeroeide Indianen!') Het verhaal neemt zichzelf verder geen moment serieus en dat is nou net de kracht: als een stoomlocomotief dendert het verhaal door in een moordende cadans en het verveelt geen seconde. En dan heeft de dienstdoende Indianenstam ook nog een geheimzinnige nieuwe sachem gekregen, waarvan Lambik de naam niet aan de lezertjes mag verklappen...
In deze jaren was Vandersteen op zijn creatieve top gekomen. Zó veel maffe vondsten, zo'n goed tempo, en ondertussen tekende hij ook nog even week in, week uit Het Spaanse spook in Kuifje. We zien hier het tekenwerk langzaam volwassen worden. Ik dacht nog even aan een negen of zo, maar nee: aan dit album is niets, maar dan ook helemaal niets mis. Een tien met een strik erom.
Datumdinsdag 29 december 2020 22:32