Het bevroren vuur

Het bevroren vuur Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het bevroren vuur verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,81

RecensieSamen met het Zingende Nijlpaard en de Ringelingschat mijn favoriete album uit de hele reeks. Wat een ongelofelijk heerlijk verhaal, dat zoals veel mensen eerder al hebben aangegeven, een van de beste beginscenes uit de hele reeks kent! Zoals het eerste tekstvakje zegt: ''Het hiernavolgend avontuur is heel onnozel begonnen en deels te wijten aan Lambiks voortvarende koppigheid, deels aan zijn voorliefde voor ...... vis''. De scenes waarin Lambik als een grove zeeman iedereen de maat neemt zijn dan ook perfectie. Vandersteen heeft er een handje van om albums zeer sterk te laten beginnen, en het album wordt in Frigoria ook echt wat minder. Dat neemt niet weg dat het verhaal ook daar steengoed is. Dit is voor mij wel echt het hoogtepunt van de reeks. Achtereenvolgende albums zoals het Zingende Nijlpaard, de Ringelingschat, de TufTuf club en het Bevroren vuur, beter wordt de Rode reeks in mijn ogen nooit meer. Ook de tekeningen zijn prachtig, en op een of andere manier wekt dit album bij mij altijd een nostalgisch gevoel op naar de goede ouwe tijd. De scenes op de ijsberg doen mij trouwens altijd denken aan de Gekalibreerde Kwibus, als Lambik ook op een ijsberg terecht komt en met ijsberen vecht. Omdat dit mijn favoriete album is, kan ik natuurlijk maar een terecht cijfer geven!
Datumdinsdag 06 juni 2023 22:01

RecensieDit verhaal dateert uit de beginperiode van Vandersteen, komende van eind 1951, begin 1952
Er wordt eens niet door de tijd gereisd, maar ergens in het noorden bevindt zich nog een land waar de tijd is blijven stilstaan ten tijde van de Vikingen
Lambik laat zich helemaal meeslepen in z'n rol als stoere zeebonk, maar de manier waarop hij door Sidonia op z'n plaats gezet wordt is best leuk
Het avontuur speelt zich ergens in het noorden af, maar toch lijkt iedereen vrij dun gekleed te zijn
Wiske is altijd dol op haar popje geweest, maar de genegenheid voor Schanulleke blijkt hier zelfs een vriesspreuk gedeeltelijk op te kunnen heffen
Een uitstekend verhaal dat bol van de spanning staat en de levende sneeuwvrouw zorgt ook voor de nodige geheimzinnigheid en mysterie
Datumwoensdag 02 november 2022 07:40

RecensieHet bevroren vuur begint geweldig, met een metamorfose die Lambik wel weer ondergaat, maar nu omdat hij zich gewoon anders wil gedragen. Dat zijn de leukste, want dan is het zijn zot gedrag ipv het gedwongen wordt (in een chinees, half paard, bokkenrijder, etc... ). Hij wordt nu een harde zeeman, en alhoewel Sidonie er niet goed mee om kan, geeft het geweldige grappige situaties op. Op pagina 13 geeft hij zijn rol op, nadat Sidonie een krachttoer uithaalt met haar zwaard, en hij zijn meerdere moet erkennen en ontslag neemt als "kappertein".
Een paar pagina's later neemt het verhaal een andere wending bij ontmoeten van Pingwin. Nu komt de verteller Vandersteen te voorschijn - twee pagina's lang laat hij door de mond van Pingwin een wereld creëren waar ze nu een miniserie op tv van zouden kunnen maken. In deze Viking wereld beleven ze dan avonturen , helemaal niet ingewikkeld maar wel heel leuk om te lezen. De namen van de kinderen zijn afgeleid van cremeglace-smaken. Lambik heeft een grote rol in dit album (een beetje zoals in de blauwe reeks) maar Suske wordt minder vergeten dan in de vorige albums. Zo mag hij met Lambik mee terwijl Wiske deze keer wat opzij wordt gezet omdat ze in het kasteel moet blijven om de koning ontdooid te houden. De laatste 6 of 7 pagina's zijn ze zelf gevangen genomen, en is het Frishko en de sneeuwmadam die het verhaal verder sturen. Dat geeft me wel een beetje het gevoel dat Vandersteen een eigen verhaal eigenlijk verzonnen had en wat moest wringen om onze helden er bij in te krijgen. Maar het blijft wel boeiend. Hij heeft wel een beetje een timing probleem gecreëerd waardoor hij de walvis wat moet laten ronddobberen in een mistbank, omdat anders de kindjes te vroeg zouden arriveren in het kasteel. Verder viel het me op dat kapitein Boesternik zomaar komt aanbellen bij Lambik omdat hij het probleem van de snek komt voorleggen. Hier maakt Vandersteen er zich wat gemakkelijk vanaf, maar hij wou duidelijk snel het verhaal laten beginnen, en wie kan hem dat kwalijk nemen?
Gelukkig is dit verhaal nooit hertekend geweest. Het verschil met de originele versie zit in de meer Vlaamse/Antwerpse taal (aflappen is zo'n typisch Vandersteen woordje dat hij gebruikt voor vechten), maar er zit minder tijdsgebonden in waardoor er heel veel overblijft in de rode reeks versie. Eén van de weinige grote verschillen zit in het prentje waar de koning bij zijn kinderen is en zegt "allee en nu allemaal slapen". Het kardertje eronder heeft het dan over het feit dat de trouwe lezer die hem vroeg om een caricatuur van de UNO vergadering te tekenen, niet moet denken dat dit voor hem bedoeld is. Best grappig!
Ik vind dit verhaal beter dan de tuf tuf club. Het is minder zwaar, heeft iets minder "boodschap" over te brengen, en de wereld die hij gecreëerd heeft spreekt meer tot de verbeelding. Het niveau van het eerste gedeelte (en de bijhorende humor) kan jammer genoeg niet heel het album volgehouden worden, maar ik ben wel blij dat er eens geen gemaskerde of onbekende rondloopt (de sneeuwmadam reken ik daar niet bij). Ik herinner me ook als kind dat de kamer met de neergaande zwaarden en Lambik die zich schijnbaar opoffert, grote indruk op mij maakte... vele jaren voordat Indiana Jones dat ook zou overkomen in The temple of Doom! Een puik verhaal dat zeker tot één van de beste pre-Jerom verhalen mag gerekend worden!
Datumwoensdag 28 juli 2021 17:04

RecensieHet Bevroren Vuur, na de Ringelingschat opnieuw een heerlijk sprookjesverhaal! Ik ben alle verhalen voor het eerst in jaren weer eens in chronologische volgorde aan het herlezen, en het Bevroren Vuur was altijd al een verhaal dat in mijn persoonlijke top 10 heeft gestaan. Helaas worden ze vandaag de dag niet meer zo geschreven. Zoals velen voor mij al hebben aangegeven, is het begin van het Bevroren Vuur legendarisch! Voor mij behoren de eerste pakweg 14 pagina's tot de beste uit de hele reeks, samen met het begin van het Zingende Nijlpaard en het begin van de Sterrenplukkers!
Lambik gaat in guur weer haring kopen, maar krijgt te horen dat de vissen niet meer gevangen worden omdat de vloot stilligt uit angst voor een spookschip. Hierop komt Kapitein Boesterink om Lambik te polsen om dit probleem op te lossen. Lambik dost zich hierdoor uit als rauwe zeebonk, en dit had niet beter getypeerd kunnen worden! Lambik gaat helemaal op in zijn rol en hij begint qua taalgebruik op zelfs kapitein Haddock uit Kuifje te lijken: ‘Hel en Duivel, onder mijn diepliggende ogen uit, of ik sla je met mijn trekorgel op je facade!’ en ‘Hel! Donder! Zout en Pekel!!! Tis de snek!!’ zijn mijn favoriete uitspraken.
Nadat onze vrienden echter in Frigoria aangekomen zijn, wordt het verhaal overduidelijk wat minder. Pas op pagina 24 arriveren ze uiteindelijk, waardoor er nog maar 34 pagina’s overblijven. Dit is volgens mij dan ook de reden dat veel mensen het verhaal daar niet zo interessant vinden. Persoonlijk vindt ik dat er nog genoeg mooie momenten in de tweede helft van het verhaal zitten, zoals Lambik’s vechtpartij met Frishko of de tandpijn van de Walvis. Ook mooi is het feit dat de geheimzinnige sneeuwpop uiteindelijk de moeder van Frishko blijkt, die hem tijdens haar leven verzaakt heeft om op een goede manier op te voeden. Hierdoor is onze Frishko opgegroeid tot een zielige, jaloerse viking, die er alles aan doet om de koning Hermelijn en zijn gade Sirhena naar het leven te staan. En dat is meteen ook het centrale thema van dit verhaal: waar in het Zingende Nijlpaard naastenliefde centraal staat, is dat in het Bevroren Vuur moederliefde.
Wat verder nog interessant is, zijn de enkele subtiele verwijzingen naar de koningskwestie, die later uit het album zijn geknipt. Ik ben nog in bezit van de originele krantenversie en daarin staat als Lambik een verhaaltje voor het slapengaan moet vertellen voor de prinsesjes: ‘Er was eens een absolute meerderheid’. Dit is later veranderd in: ‘Er was eens een sprekende doofstomme en..’. Ook in het gevecht met Frishko zegt Lambik op een gegeven moment: ‘sedert de koningskwestie heb ik niet zoveel rammel gehad’.
Al met al is het Bevroren Vuur een van de betere verhalen uit Vandersteens gouden periode (het Eiland Amoras t/m De Lachende Wolf). Lambiorix, de Bokkerijder, de Lachende Wolf, de Ringelingschat en het Zingende Nijlpaard vindt ik persoonlijk qua verhaallijn wel beter, maar het Bevroren Vuur zal altijd in mijn persoonlijke top 10 staan door het geweldige begin. Na het Bevroren vuur zouden er in nog in de rode reeks nog twee topverhalen verschijnen, de Sterrenplukkers en de Lachende Wolf, voordat Jerom uiteindelijk zijn intrede zou doen. Persoonlijk vindt ik het altijd erg jammer dat Lambik na Jerom’s entree zoveel kracht en slimheid inboet. Gelukkig schreef Vandersteen de blauwe reeks ook nog!
Datumdinsdag 29 juni 2021 23:25

RecensieHet beste S&W album, en dat komt simpelweg door Lambik als haringvisser! De eerste pakweg 20 pagina's zijn de beste uit de hele reeks! Eenmaal in Frigoria wordt het allemaal iets minder spannend, maar dat geeft niks! Meer van Lambik als ruwe zeebonk graag! Geweldig album!
Datumzaterdag 19 juni 2021 02:53

RecensieEen lief sprookje, dat is wat dit album is. De combinatie van romantiek en humor spatten van dit album. Voor mij zit dit album vol met een memorabele tekeningen: de neus van Sidonia in de wind , de noot die in haar keel stokt , Lambik als tandarts en als zeebonk. De spanning is hier minder maar de charme Des te groter. Zogezegd: een lief album.
Datumdonderdag 18 juni 2020 09:29