De mottenvanger

De mottenvanger Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De mottenvanger verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,33

RecensieDe Mottenvanger is na het Eiland Amoras het tweede grote album waarin Vandersteen duidelijk de koningskwestie aan de kaak stelt. Dit doet hij door middel tussen de tweestrijd tussen twee volkeren die aan de donkere kant van de maan wonen: de Feniksen en de Orakels. Dat is denk ik ook de reden dat dit verhaal pas in 1957 in albumvorm verscheen, toen de gemoederen wat minder verhit waren. Ik vind het verhaal zelf best leuk, maar desondanks toch wel een van de mindere verhalen uit de beginperiode van Vandersteen. De spanning is wel aanwezig, en de tweestrijd tussen Lambikares en Sidonildis is wel grappig, maar toch ontbreekt er iets in het album. Ik kan het niet zo goed uitleggen maar als je het verhaal leest zal je denk ik wel begrijpen wat ik bedoel. Wat natuurlijk ook meespeelt is dat Vandersteen tijdens de Mottenvanger ook aan het Spaanse Spook werkte, een van zijn absolute meesterwerken. Hoewel dit album dus niet zo sterk is als zijn tijdgenoten Bibbergoud en Lambiorix, blijft het toch een leuk verhaal. Een 8 is dan ook wel op zijn plaats.
Datumzaterdag 27 mei 2023 12:05

RecensieDe Mottenvanger is weerom een heerlijke klassieker uit 1948. Het verhaal ademt nog steeds de nostalgische naoorlogse sfeer uit die we ook zien in bijvoorbeeld de Zwarte Madam of Prinses Zagemeel. Een goed album met een grappige strijd tussen Lambik en tante Sidonia. Ook de V1 Bommen zijn erg grappig.
Datumdonderdag 15 juli 2021 09:50

Naamchris
RecensieTja... uit de vroege Vandersteen-periode vind ik dit toch echt het minst leuke album. Ik vind het tekenwerk niet bijzonder en ook het verhaal niet. Bovendien heeft het concept achter het verhaal de tand des tijds mijns inziens niet heel goed doorstaan.
Datummaandag 21 juni 2021 10:46

RecensieDe Mottenvanger, een nogal curieus verhaal dat door veel mensen niet echt gewaardeerd wordt. Als kind was dit altijd een van mijn favoriete albums, maar nu ik ouder ben en de reeks in chronologische volgorde aan het herlezen ben is dit toch een van de zwakkere verhalen uit de zo geroemde klassieke periode van Vandersteen (Amoras - De Dolle Musketiers). Het verhaal zelf grijpt heel erg terug op de Tweede Wereldoorlog, en dit is waarschijnlijk ook de reden dat het paas in 1957 voor het eerst in album is gepubliceerd.

Zoals zo vaak begint het album nog heel aardig, met een mysterieus object dat op de aarde afkomt. Later blijkt dat het object wat eerst nog groot genoeg was om de aarde te vernietigen, niet meer dan een kleine raket was. Onze vrienden zien deze raket tijdens hun campering in de Ardennen, net als een oud-Grieks hemd wat motten vangt. Uiteindelijk gaan ze een kijkje nemen in de raket, worden naar de maan gelanceerd en komen daar in een oud-Griekse beschaving terecht. Hier worden Sidonia en Lambik allebei leiders van de twee volken op het halfmaanrond: de Feniksen en de Orakels.
De nadruk in dit album ligt duidelijk op de rol die oorloghitsters en propagandisten spelen in het beginnen van een Oorlog. Lambik houdt zelfs alla Hitler/Degrelle een speech om de orakels op te hitsen.

Het verhaal zelf is grappig, maar niet zo boeiend als latere verhalen waar ook twee volken tegenover elkaar staan (ook weer een duidelijke verwijzing naar de koningskwestie) zoals de Stalen Bloempot of Lambiorix. Ondanks dat het verhaal niet heel sterk is, krijgt het verhaal van mij toch nog een 8.

Datumzondag 13 juni 2021 10:45

Naamemmes
RecensieIn mijn chronologisch herlezen van de Suske en Wiske verhalen in de originele klassieke stijl (mijn eerste keer), vallen me nu toch wel een aantal dingen op. Ten eerste is de Mottenvanger het meest "fantastische" verhaal tot nu toe van Vandersteen qua inhoud (we gaan zomaar naar de maan, nog voordat iemand inclusief Kuifje er was geweest), en op de "dark side of the moon" is er zowaar een griekse beschaving met dampkring! Straffe toebak is dat, maar we zullen er maar niet verder over nadenken. Ten tweede dat het toch "weeral" over een belegering gaat van een stad of kasteel. Ga maar na : Op het eiland Amoras, De koning drinkt, De witte uil, het Spaanse spook, en nu De Mottenvanger zitten toch wel op dat vlak een beetje in hetzelfde water te vissen. Ten derde : dat de tekeningen van Vandersteen nog altijd verbeteren, en dat het eigenlijk wel een album uit de blauwe reeks van Kuifje had kunnen zijn met enkele aanpassingen. Vandersteen was met dit album ook bezig met Het Spaanse spook, en je ziet toch wel dat het een invloed heeft.
Ik vergelijk ook graag met de later uitgekomen versie van dit verhaal. Uiteraard lees ik veel liever "voordat die mannen hun eigen oprapen" in plaats van "voordat ze weer op de been zijn", en het album zit zo vol met aanpassingen. Grappig ook dat Vandersteen het altijd over "aflappen" heeft ipv "vechten". Vandersteen verwijst ook, zoals hij ook al in vorige albums deed, naar de koningskwestie en gaat daar soms nogal ver in; dat zou de reden zijn dat het zo lang duurde voordat het verhaal in albumvorm verscheen... dit gebeurde zelfs na Jerom er al was, waardoor het laatste prentje aangepast werd naar een verwijzing van het ontbreken van Jerom in dit verhaal. In de oorspronkelijke versie heeft Lambik het over mottenvangers (oproermakers) op Aarde. Ook de V1 & V2's moeten een grote indruk op Vandersteen gemaakt hebben want na een verwijzing eerder in "de witte uil" voert hij ze nu echt op aan het einde van het verhaal als het ultieme wapen van de mottenvanger. De uitspraak "Ok motbol! On les aura" is dan weer een verwijzing naar "On les aura, les boches!" of "we krijgen ze wel, de Moffen!" waar de nederlandstalige BBC uitzendingen tijdens wereldoorlog twee mee afgesloten werden. Het is jammer dat zulke zaken toch verdwenen in nr 142 van de rode reeks en dat hij dan gewoon "reken op mij" zegt. Eén van de andere grote aanpassingen is het spreken van de mottenvanger in een soort "oud grieks" in de oorspronkelijke versie, wat toegegeven toch wel iets minder vlot leest dan in de latere versie. Verder moet ik vermelden dat ze twee stroken (13 en 14) verwisseld hebben in de nr 142 versie die in de klassieke reeks wel juist gepubliceerd was. Ook vind ik de inkleuring van nr142 niet altijd even geslaagd en nogal saai.
Qua verhaal is het begin zoals gezegd wat fantastisch - een reisje met de teletijdmachine had beter geweest misschien, maar zover we weten is Barabas na de Sprietatoom nog altijd gestopt met uitvindingen. Eens in het oude Griekenland worden Sidonie en Lambik vijanden en dit toch wel voor vrij lange tijd. Wat ik altijd raar gevonden heb is dat Suske en Wiske tante Sidonie zomaar achterlaten nadat ze mogelijk in de afgrond gestort is. Het raadsel van het mottenvangen intrigeert ook wel, al is dat misschien toch wel ergens een teleurstelling als je de ware toedracht te horen krijgt van de stervende mottenvanger. De strafste of meest memorabele momenten in dit verhaal zijn in mijn ogen het neerschieten van Suske door Lambik en wat volgt na het bevrijden van Schalulleke, en de grap waarin Lambik terug onder water gaat omdat het begint te regenen doet mij altijd lachen - ook op de manier dat het getekend is, geniaal vind ik dat.
En toch is de Mottenvanger nooit echt een favoriet verhaal van mij geweest; misschien omdat onze vrienden te veel tegenover elkaar staan. Daar tegenover staat dan wel dat Sidonie nog eens een grotere rol heeft al is ze grotendeels niet zichzelf. Maar de veldslagen tussen twee volkeren heb ik nu wel een beetje gehad, dus we kijken toch wel uit naar het volgende verhaal Bibbergoud.
Datumzondag 07 maart 2021 10:35

RecensieZoals eerder gemeld een oorlogsverhaal. Voor mij is het moeilijk de referenties aan de zg. Koningskwestie en de V2 perikelen te vinden: De eerste is iets wat wij in de Noordelijke Rjjndelta niet hebben mee gerkregen. Dus ik heb die informatie enigszins losgelaten. Het censuuridee spreekt mij wel aan. Ik heb een mooi getekend verhaal gelezen met wel enige hiaten. Het lijkt wat of de zorgvuldigheid heeft ingeboet ; zoals bijoorbeeld het feit dat de raket van Saturnus zou komen en terwijl het verhaal zich op de achterkant van de maan zou afspelen. Het idee van een wereld op de achterkant van de maan is wel interessant.
De thematiek lijkt erg op de "Intrigant" van Asterix; het uispelen van mensen tegen elkaar. Het verhaal is toch een buitenbeentje dat door de tekeningen je er bij houdt maar qua verhaal niet je niet altjd pakt, zo is de functie van mottenvanger is voor mij compleet vaag. Het is wel een intrigerend gegeven maar dan is de uiteindelijke uitwerking wel teleurstellend.
Datumvrijdag 19 juni 2020 08:07