Lambiorix

Lambiorix Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Lambiorix verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,80

RecensieHet niveau blijft in de reeks blijft ook na Bibbergoud ongekend hoog, want met Lambiorix produceert Vandersteen wederom een absoluut topverhaal. Ik raad wel aan om de versie met de originele tekeningen te lezen, want waarom ze dit verhaal hertekend hebben blijft mij altijd een raadsel. Het verhaal is wederom ijzersterk. Lambiorix moet eigenlijk gezien worden als een soort parodie waarmee Vandersteen de koningskwestie beschrijft, die toentertijd in België in volle gang was. Het einde van dit album is hier ook een duidelijk verwijzing naar, als Lambik vol vreugde uitroept dat de koning terug is, om daarna enkel door Sidonie teleurgesteld te worden dat het over de door studenten ontvoerde Opsinjoorke gaat. Onze vrienden worden naar het verleden gehaald omdat Lambik als verre nazaat van Lambiorix op zijn vaste job moet letten als de laatste tegen de romeinen ten strijde trekt. Natuurlijk laat Lambik zich in de luren leggen door de valse Arrivix, die zelf graag koning van de Eburonen wil worden. Wat volgt is een heerlijk verhaal met op een gegeven moment niet minder dan 3 gemaskerde vrijschutters en overal steengoede humor. Om een aantal voorbeelden te noemen, Lambik die verslaafd wordt aan het dobbelspel en zo als generale secretaris de troon verspeelt en Wiske die op de ''ouderwetse'' manier wordt opgevoed. Daarnaast heeft de S&W klassiek (dus niet de hertekende versie!) samen met de Sprietatoom en het Zingende Nijlpaard de mooiste covertekening uit de hele reeks, Lambik die geestdriftig aan het dobbelen is en op de achtergrond S&W en de druïde. Omdat dit naar mijn mening een van de beste albums van de reeks en een persoonlijke favoriet is, krijgt dit verhaal natuurlijk een 10!
Datummaandag 29 mei 2023 11:41

RecensieAlle verhalen uit de periode 1948-1952 vindt ik geweldig, zo ook deze! Lambik moet de troon opvolgen van zijn verre voorvader Lambiorix, dit gaat helemaal mis en zo ontstaan er talrijke hachelijke situaties! Lambik als Zorro, vier gemaskerden. Weer een klassiekertje die een 10 waard is. Later heeft Vandersteen dit niveau niet meer kunnen bereiken, wat toch zonde is. De verhalen met Jerom en Barabas spreken mij veel minder aan dan dit.
Datumwoensdag 23 juni 2021 22:39

RecensieLambiorix, wat een heeerlijk verhaal! Ik sluit mij bij alle overige reviews aan, dit album is een geweldige klassieker! Een aanrader is verder om de recent uitgebrachte 'S&W Classics' editie te kopen. Hierin zijn de oorspronkelijke tekeningen ingekleurd en is ook het oorspronkelijke einde zoals het in de krant stond behouden.
Als Lambik Sidonie, Suske en Wiske door de toverkracht van de urn van Lambiks voorvader teruggezonden worden naar 1950 ziet Sidonie een krant liggen langs de weg. Als ze de krant leest zegt ze: 'Maar verdorie! Hij is lang weggeweest, maar is eindelijk terug!' Waarop Lambik meteen begint met jubelen en roept: 'WIE? De koning? Echt? Eindelijk terug! Leve de koning, Hoera!'. Waarop Sidonia antwoord: 'Nee ik moet je teleurstellen Lambik, t gaat over Opsinjoorke...
Daarmee is dit album natuurlijk duidelijk een knipoog naar de koningskwestie in België die toentertijd in alle hevigheid werd uitgevochten. Vandersteen maakt in dit album en de Stalen Bloempot duidelijk zijn standpunt aan de lezers bekend: Leopold III mocht van hem gauw weer de troon bestijgen. Samen met de dynamitering van de IJzertoren is de koningskwestie een terugkerend thema in de eerste S&W albums.
Voor mij is Lambiorix, samen met het Spaanse Spook, de Ringelingschat, Het Zingende Nijlpaard en de Bokkerijder het beste Suske en Wiske album!
Datumzondag 13 juni 2021 18:24

RecensieAls ik het goed voor heb is dit het laatste album dat volledig hertekend is geweest. Later werden nog wel personages (vooral Jerom en Sidonia) nog wel eens aangepakt, maar volledig opnieuw beginnen gebeurde niet meer na dit album. Ik vraag me ook af waarom ze dit gedaan hebben, want ik kan het nog begrijpen met de eerste albums die duidelijk qua tekeningen nog "in evolutie" waren, maar als je voor deze strip de versie van Vandersteen beziet tegenover de hertekende, dan vraag ik me toch wel af waar dat goed voor was. Zo verschillend is het niet meer.
Lambiorix is voor mij een topalbum. Het begint in het verleden (toch wel vrij uitzonderlijk) en Vandersteen moet wel weer een manier vinden om onze helden daar te krijgen. Deze keer worden ze echter opgeroepen uit dat verleden, wat goed gevonden is, maar wat je niet meerdere malen kan doen. Ook met de blauwe reeks had hij steeds andere manieren moeten uitvinden.
Als je de mottevanger, bibbergoud en lambiorix bekijkt dan merk je toch wel drie totaal verschillende verhaalstijlen. De mottevanger was vrij ernstig en bibbergoud dan weer heel luchtig, en deze is duidelijk een mix van de twee en eigenlijk de stijl die hij nog lang zou aanhouden later. Vandersteen had in interviews gegeven in deze periode meerdere malen aangehaald dat ze hem mochten schrijven om te weten welke soort verhalen ze hun helden zouden willen zien beleven, en het zou me niet verwonderen dat hij zich daar ook wat door deed leiden en de albums daardoor zo heel verschillend waren.
De koningskwestie en het vernielen van de ijzertoren hield Vandersteen bezig, en in Bibbergoud had hij de actualiteit van toen toch wel achterwege gelaten, maar in Lambiorix leunt heel het verhaal wat naar de Belgische situatie. In de laatste pagina's is hij zefs terug heel expliciet. Zo heeft Wiske het over de daders van de aanslag, komt amnestie ter sprake ("dat zjin nogal ander mannen he Suske") , en Wiske heeft het zelfs op de voorlaatste pagina's over alle kwesties die ons landje teisterden. Sommige dingen bleven overeind in de hertekende versie, wat me verbaasde. De originele versie bevat wel weer veel leukere uitspraken zoals "ik laat me niet schuren" (waarom maakte ze daar in godsnaam schrammen van), en ik lees ook liever "de scheve brandstichter", "de nabjar", "de scheefzeiler", dan wat ze er later van maakten en in dat bandje is de grap ook veel beter geslaagd als hij dan knielt voor Arrivix.
Vandersteen maakt hier gebruik van een gemaskerde, vier keer zelfs (Lambik, Sidonia, de druide en Lambiorix). In deze periode gebruikte Vandersteen dit in overvloed, om zo de identiteit van de tegenstanders geheim te houden. In dit album gebruikt hij eigenlijk hetgeen de film Scream zoveel later ook deed, omdat mensen er niet meteen aan denken dat het wel eens meerdere personen zou kunnen zijn. Goed gevonden van Vandersteen dus, zoveel jaar vroeger!
Verder is het verhaal een vlot, spannende bedoeling waarbij de knapste momenten het verdrinken van de druide is, en Wiske die het allemaal zelf probeert op te lossen en het fort van Arrivix met pijl en boog beschiet. Wiske was in de beginperiode van Vandersteen toch wel heel moedig en opofferend, al is het hier ook wel haar koppigheid natuurlijk omdat ze niets moet hebben van de gemaskerde. Het valt me toch weer op dat Wiske een veel sterker uitgewerkt personage is dan Suske, die eigenlijk geen kleine kantjes heeft en dus wat te perfect is. Het Errol Flynn gedeelte van Lambik doet me altijd lachen ("we gaan weeral een gang!") en de manier waarop het duidelijk wordt dat er meerdere gemaskerden zijn door ze één voor één uit de kist te doen komen, is meesterlijk.
Voor mij Vandersteen op zijn best!
Datumzaterdag 27 maart 2021 15:02

RecensieDit is een van de verhalen die ten tijde van de Koningskwestie werden gemaakt. Daarin stond de vraag centraal of koning Leopold III al dan niet terug mocht komen. De verwijzingen daarover zijn veel subtieler dan later in DE STALEN BLOEMPOT
Er komt weer een voorouder voor, deze keer van Lambik. Ten tijde van de Oude Belgen was er ene Lambiorix, stamhoofd der Eburonen
Als in het begin van het verhaal de as van de grootvader van Lambiorix in de toekomst kijkt, ziet deze "de laatste van ons ras". Dat klopt niet helemaal, want Lambik heeft een jongere broer, Arthur
Het is toch wel wat vergezocht om voorhistorische monsters te laten meespelen. Toch is Dudule een prima personage
Voor het eerst duikt een gemaskerde boogschutter in de reeks op. Dit zorgt voor de nodige geheimzinnigheid. Vooral als er later een paar imitators opduiken, waardoor een hoop verwarring ontstaat
Dit was ook het eerste verhaal dat begin jaren '70 in het weekblad TV EKSPRES verscheen. In hertekende vorm weliswaar, waarbij alle verwijzingen naar de Koningskwestie vrijwel verdwenen en de rest van de dialogen van hun dialect verwijderd werden
Datumzaterdag 13 februari 2021 08:40

RecensieTijdreizen kan ook zonder teletijdmachine: je zet een pot met de asresten van een overledene op het vuur en hetzelfde gebeurt! Een verre voorvader van Lambik zoekt naar iemand die tijdelijk de troon kan waarnemen en natuurlijk komen we bij Lambik terecht in het land van de Eburonen waar kennelijk nog ( lieve) draken/ dinosauriërs wonen. Het leuke verhaal is een combinatie van een sprookje, geschiedkunde, opoffering en mystiek. Het wordt spannend als de scherpschutter in beeld komt. Vooral ook omdat er op een gegeven ogenblik een aantal is. Wie is wie? Verder zijn onze helden in vorm, Sidonia is ook broodnodig om Lambik weer in het gareel te krijgen en ook Suske en Wiske blazen hun partijtje mee. Het gaat dus niet alleen om Lambik. De tekeningen vond ik in deze versie wat simpel, dat is wel jammer.
Datumzaterdag 4 juli 2020 21:37

RecensieLambiorix, de voorvader van Lambik, doet me met zijn strijd tegen de Romeinen (zij zijn alleen aan het begin van dit album te zien) denken aan koning Richard Leeuwenhart die op kruistocht gaat en hierna een verderfelijk figuur zoals zijn broer John of Jan zijn plaats inpikt! Arrivix staat model voor prins John en hij weet Lambik gemakkelijk met valsspelen via het dobbelspel te verleiden. Nou vindt ik het nogal gek dat Suske, Wiske en Sidonia, nadat zij door een soort "tyrannosaurus" worden ontvoerd met het doel om door deze verslonden te worden hierna gered worden door de goedaardige (?) dinosaurus Dudela! Zij lijkt op een kruising tussen een brontosaurus en een stegosaurus en eet dan beslist ook geen vlees! Dudela is feitelijk gewoon een klein kind. De druïde weet steeds te ontkomen aan de volgelingen van Arrevix, nadat deze met ijzeren vuist over de Eburonen reageert, al is het me niet duidelijk wiesteeds de vreemde vrijschutter is die zich tegen de tirannie van Arrevix verzet. Was het namelijk Lambik of Lambiorix, vermomd als vrijschutter, die de nieuwsgierige en brutale Wiske over de knie nam om haar een welverdiend pak voor haar broek te geven? Lambik en de vrijschutter vallen in handen van Arrevix die zakken gestolen koolzaad heeft vervangen door giftige planten en brand sticht maar er wederom in slaagt om de vrienden te misleiden. Als zij in de val van Arrevix lopen ontsnapt Lambik en probeert de eerste Suske en Wiske in de klauwen van een wolf te lokken hoewel in het desbetreffende strookje een grote vertraging zit! Zodra er drie vrijschutters opduiken ontstaan er de nodige verwarring en blijken twee van hen, na hun gevangenname, Lambik en de druïde te zijn! Als de echte vrijschutter verschijnt en Arrivix verslaat blijkt het namelijk Lambiorix te wezen die aan de Romeinen ontsnapte en terugkeerde om zonder bloedvergieten het bewind van Arrivix ten val te brengen. Deze lijkt tot inkeer te komen en verbouwd in het vervolg zelf koolzaad in plaats daar anderen over te benijden of te bestelen. De vrienden worden door de druïde terug naar huis gestuurd, nagewuifd door Dudela, en zij lijken het avontuur al bijna vergeten te zijn!
Datumdonderdag 31 maart 2016 21:35