De nare varaan

De nare varaan Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De nare varaan verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,73

RecensieIn het begin van het verhaal brengt Lambik een bezoekje aan Studio Vandersteen, met de opmerking: "Hier wordt over ons lot beslist. Die moet het maar oplossen!". Alleen was Vandersteen niet meer de tekenaar van de reeks. Dat was al een jaar of drie Paul Geerts (weliswaar onder supervisie van Vandersteen)
Lambik krijgt van Vandersteen te horen dat deze net terug is van een reis. Vandersteen ging toen inderdaad naar Indonesië en was even op Komodo
Het is natuurlijk wel een mooi verhaal, maar in het echt is een Komodovaraan totaal ongeschikt als huisdier. Deze reuzenvaraan lust wel een stukje mensenvlees en heeft bovendien een giftige beet, onder andere door alle troep die tussen z'n tanden zit
De scène met de konijnenpakken is wel leuk, maar het komt een beetje over als bladvulling. Ook de grap aan het eind komt voorspelbaar over
Het gegeven dat Komo op zoek is naar z'n jongen is totaal ongeloofwaardig. Komodo's hebben er geen enkele moeite mee om hun jongen op te eten. Daarom brengen deze de eerste jaren van hun leven voornamelijk in een boom door tot ze groot genoeg zijn om zich te kunnen verdedigen
Sidonia wordt wel heel erg goedgelovig neergezet. Dat sprookje van een betoverde prins is nog tot daar aan toe, maar dat ze Barabas gelooft is absurd
Datumwoensdag 29 december 2021 08:51

RecensieDit typisch jaren '70 verhaal, in de heerlijke tekenstijl, neemt ons mee naar Indonesië waar onze vrienden op zoek gaan naar een man voor Sidonia in de vorm van een ..... varaan. Jawel!!! Ik vind het een prachtig dier maar ze wordt hier als lelijk versleten, net als Sidonia en daarmee is de verklaring gevonden dat de man van Sidonia een varaan moet zijn. Wel één die een prins zou worden, uiteraard. Dat Lambik niet degene is, wordt wel heel snel afgedaan. Je ziet direct dat de gekkigheid van dit verhaal af spat. De logica is niet altijd aanwezig ( hoe komt de Javaanse bende op het idee om onze helden te volgen?) maar de vaart, de lol en het charisma van het album maken dit een enorm fijn album. De overmaat aan toevalligheden kunnen het plezier dat dit album schenkt, niet onderdrukken. De depressie van Sidonia werkt erg goed, de legende over de varaan die niet klopt, is enorm sterk. Het feit dat onze vrienden de wereld over reizen om Sidonia te helpen is het bekende Drie Musketiers thema. Je merkt dat dit album met zoveel liefde en fantasie is gemaakt dat het je pakt. Onze hoofdrolspelers blinken uit in hun karakters. Dit is zo'n verhaal dat een uitstraling heeft die je in pakt zodat je de fouten snel vergeet.
Datumzondag 12 december 2021 17:39

RecensieEven weer eens een oude en minder bekend Suske en Wiske gelezen. De mare Varaan is een vermakelijk verhaal en mooi getekend. Het scenario heeft veel haken en ogen. Waarom zou een Varaan die mogelijk in een prins kunnen worden, een oplossing zijn voor Sidonia's depressie? Waarom wilden de bendedie uit de weg ruimen? Waarom werd aan het eind de tovenaar uit Indonesië gehaald, terwijl een bloedtransfusie eigenlijk het werk deed?
Desalniettemin is het een afwisselend verhaal en loopt het goed. Het is fantastisch hoe Paul Geerts zoveel verhalen heeft kunnen maken en vaak in zijn eentje dit uitwerkt.
Datumvrijdag 22 januari 2021 04:40

RecensieNiet het schaterende schaap, het ploegende paard of de kauwende koe maar juist de nare varaan moet Sidonia over haar eenzaamheid helpen. Dit levert Suske en Wiske een reisje naar Indonesie op waar ze de zgn prinselijke varaan ophalen. Thuis aangekomen verliezen Sidonia en de varaan zich in het verdriet over hun lelijkheid. Het verhaal is niet al te sterk, meer een opeenstapeling van leuke scene's. De tekeningen in dit album zijn ok.
Datumwoensdag 14 december 2016 22:54

NaamVictor
RecensieDe grote lijnen van het verhaal zijn slecht uitgewerkt. Er is geen enkele reden om te denken dat het naar België halen van een komodovaraan een oplossing zal zijn voor Sidonia's eenzaamheid. De bende van de Gouden Kris wordt er aan de haren bijgesleept en in strook 214 geeft de schrijver toe dat hij zelf ook geen goede verklaring voor heeft kunnen verzinnen. De kinderen van Komo komen als een deus ex machina het verhaal redden. En vanwaar het gedoe met het leger en de konijnenpakken?

Maar daar staat tegenover dat Komo een mooi getekend en opvallend sympathiek personage is, dat tot een aantal vrij geweldige plaatjes leidt. "Formidabel! Een palmboom!" in strook 146 is een mooi voorbeeld, of de enthousiaste varaan op strook 158. Samen met de voor een S&W toch redelijk grote emotionele diepgang tilt dit het verhaal net boven de middenmoot uit. Een 7.

Datumzaterdag 20 oktober 2012 16:46

RecensieEen verhaal met een boodschap, die echter niet steeds goed uit de verf komt. Er wordt meermaals de nadruk gelegd op de lelijkheid van Sidonia en de varaan, maar daar blijft het precies bij. Maar toch is het geen slecht album. Er zit voldoende humor in en een album waarbij 1 van de beslommeringen van de hoofdpersonages centraal staat, kan me normaal gezien wel bekoren. Dus vandaar een 7.
Datumzaterdag 25 augustus 2012 19:37

RecensieHet gebeurd niet vaak in een verhaal van Suske en Wiske dat een gevaarlijk roofdier, n.b. een Komodovaraan, wordt afgeschilderd als het Beest terwijl Sidonia (die meent dat het dier een betoverde prins is) de rol van Belle verkondigt! Een echte Komodovaraan is alleen in het bezit van dodelijk speeksel waarmee hij zijn prooien vergiftigd en reptielen zijn haast ontembaar. Het dier heeft echter zijn lelijke uiterlijk tegen en een dolgedraaide sekte, de Gouden Kris, wil Komo doden omdat hij een betoverde prins zou zijn! Helaas krijgen Lambik en Sidonia ruzie om Komo die meteen vlucht en door andere mensen (op een geesteszieke man na) eveneens als een grote bedreiging wordt beschouwd! Nadat Komo door toedoen van een tank gewond raakt en door de vrienden (die zich hebben verkleed als konijnen of Paashazen) wordt gered geeft Sidonia hem een bloedtransfusie al hebben varanen helaas weer een ander soort bloed dan mensen! Bovendien kennen echte Komodovaranen geen ouderschap daar ze juist in werkelijkheid in de natuur hun jongen meer als prooi beschouwen. Daarbij vraag ik me af wat er was gebeurd als Komo een rol als slechterik had vertolkt (zoals dat bij Suske en Wiske meestal met wolven, orka's, haaien, krokodillen en draken werd gedaan) want hij werd toch zo wel iets te vermenselijkt!
Datumwoensdag 29 februari 2012 23:23