De maffe maniak

De maffe maniak Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De maffe maniak verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,89

RecensieLeuk dat Sus Antigoon weer meedoet. Dat was 16 jaar geleden. Toen had hij een klein rolletje aan het eind van DE ZINGENDE ZWAMMEN in 1960. Minder leuk is dat hij nu voornamelijk neergezet wordt als een dronkenlap die flessen wijn steelt. Dit gedrag komt 2 jaar later even terug in DE ZINGENDE KAARS, een album gebaseerd op de gelijknamige poppenserie. Bij latere optredens is z'n drankzucht gelukkig een stuk minder geworden
Sus Antigoon die drank steelt levert wel een paar leuke scènes op. Maar dergelijk gedrag is niets voor hem. Bij z'n eerste optreden was hij wel dronken, maar niet in deze mate.
Op strook 26 zit Lambik DE RODE RIDDER te lezen. Om welk album het gaat is niet te zien, maar toen liep DE VETE in de krant
Het verhaal dat het herderinnetje vertelt, is gebaseerd op legenden rond Vlad de Spietser, een Roemeens vorst, die model stond voor de vampier graaf Dracula uit de gelijknamige roman
Op strook 166 duikt nog een oude bekende op: de Zwarte Madam. Deze heks had een kleine cameo in DE ZINGENDE ZWAMMEN. Maar haar enige grote optreden was 30 jaar geleden in 1947 in DE ZWARTE MADAM. Opmerkelijk genoeg handelt ze hier in haar eentje, zonder haar helpers de kwelduivels Kludde en Lange Wapper
Op strook 182 blijkt Sus Antigoon verliefd te zijn op de Zwarte Madam, wat blijkbaar ook wederzijds is. Het blijft bij deze ene keer, want bij volgende optredens zijn ze weer tegenstanders
Op strook 192 breekt de fles van Sus Antigoon. Normaal zou hij dan moeten verdwijnen, maar nu is hij enkel machteloos
Datumzaterdag 20 maart 2021 19:59

RecensieEen eenvoudig verteld sterk verhaal. Het verhaal kan eenieder nalezen in de sectie “verhaal” dus daar ga ik hier niet op in. Het thema “machtswellust” is hier de leidraad en dat wordt op een leuke manier tot uiting gebracht. Het is geheel te billijken dat de Zwarte Madam hier achter zit en ook het feit dat Sus Antigoon haar mag terug halen klopt. Persoonlijk ben ik bij dat haar trawanten er niet bij zijn. Het begin dat Sidonia aan het werk gaat werkt goed, wel spijtig is dat ze redelijk snel uit het verhaal wordt geschreven. Voor de rest is iedereen van het team goed op dreef. Lambik en Wiske zorgen voor de nodige humor en Suske laat zich van zijn zelfverzekerde heldhaftige kant zien. Jerom lost natuurlijk weer een en ander op maar krijgt concurrentie van de voddeventen, die er echt vervaarkijk uit zien. Zij zijn een groot pluspunt van het verhaal. Aandachtspunten zijn wel feit dat de Zwarte Madam wel heel makkelijk tot inkeer kwam en was gevallen voor de charmes van Sus Antigoon. Zeker als je dit in de gehele serie doortrekt, je beperkt zo de mogelijkheden van deze personages. Een verwezenlijkte angst als je naar de huidige albums kijkt waarin, met name, de Zwarte Madam terug keert. Vreemd is ook dat onze helden per driespan naar Roemeni…Moerenië gaan terwijl ze gewoon een gele Ford Consul/ Granada tot hun beschikking hebben. Toch wat comfortabeler. Ik merk wel dat de moraliserende boodschap nu te duidelijk gaat worden. Om kort te gaan is dit wederom een sterk Geerts verhaal uit de jaren ’70 dat laat zien dat die periode echt niet veel minder van kwaliteit was dan er voor.
Datumzaterdag 18 juli 2020 20:21

RecensieZeer aardig dat Paul Geerts weer wat oude bekenden van stal haalt. In vorig albums waren dit de Wattmann kraanbestuurder & Poenschepper taxichauffeur en nu zijn Sus Antigoon en de Zwarte Madam aan de beurt. Toch is het verhaal, zoals bij veel albums uit deze periode, niet al te sterk. De Zwarte Madam, de slechterik uit dit verhaal bekeert zich aan het eind wel erg gemakkelijk, iets wat in Geerts zijn verhalen wel wat erg vaak gebeurt. De tekeningen zijn erg matig.
Datumzaterdag 27 oktober 2018 06:50

RecensieEén van mijn favorieten. Die maffe baas heeft altijd een indruk op mij gemaakt.
Datumdonderdag 12 juni 2014 02:44

NaamWendy
RecensieToch wel één van mijn lievelings-albums. Die vogelverschrikkers zien er toch wel lekker grimmig uit. En Sus Antigoon zit er ook in.
Datumzaterdag 22 maart 2014 16:16

RecensieDe Maffe Maniak is op zich wel een leuk album, maar toch blijft het verhaal zelf er vreemd.
Het beste van het boek vond ik persoonlijk is dat Sus Antigoon een keer weer voorkomt samen met De Zwarte Madam, die vreemd genoeg niet word bijgestaan door haar twee helpers Kludde en Lange Wapper.
Het landschap in dit boek vond ik erg mooi getekend en het kasteel rond het einde was ook erg mooi, maar het begin van het boek vond ik wat minder.
Een raar album, maar zeker niet slecht.
Datumdonderdag 21 november 2013 16:27

RecensieDe maffe maniak is in de eerste plaats een fijn weerzien met oude bekenden als De Zwarte Madam en Sus Antigoon. Verder bevat dit ook wel leuke elementen zoals Sidonia die gaat werken als secretarese en het hele gedoe met haar baas Bigshot.
Toch zijn er ook wat mindere elementen zoals slordige tekeningen en dito inkting. Jerom switcht ook nogal van vlug van een trui naar een hemd en omgekeerd.
In het optreden van de Zwarte Madam had meer gezeten. Waar zijn Kludde en Lange Wapper? Op het einde kan Sus Antigoon De Zwarte Madam nogal vlug overtuigen om af te zien van haar boosaardig plan. Zo makkelijk beïnvloedbaar is de Zwarte Madam nu toch ook weer niet.
Conclusie: Het verhaal op zich mag er wel zijn, maar zaken halen het cijfer toch wat naar beneden.
Datumzondag 16 september 2012 11:08

Recensiehet begin is een beetje saai maar vanaf bladzijde 25 begint het wel leuk te worden.en ik hou van sus antigoon en de zwarte madam.
Datumdonderdag 1 maart 2012 11:07

RecensieDat ik maar een 8 geef voor dit album heeft te maken met het feit dat in dit verhaal de wapen- en drugssmokkelaar Bigshot niet echt laat zien waarom hij een gestoorde boef is. Dat Sidonia hem in het begin niet doorheeft bewijst dat zelfs zij zich soms gedraagt als een domme gans daar zakenmensen niet snel een pistool gebruiken in hun kantoor! Zo is me ook niet geheel duidelijk wat Bigshot precies bedoelde met het feit dat hij een fabriek sloot omdat een dorp anders onder giftige gassen zou komen en hij het exact omgekeerd bedoelde. Sus Antigoon gedroeg zich aanvankelijk meer tegen Suske, Wiske, Lambik en Jerom als een dronken lastpost die flessen stal van dorpelingen en militairen! Dat de Zwarte Madam probeerd om Bigshot (die ze had ontvoerd) tot opvolger te benoemen zou toch onmogelijk zijn toen deze besefte dat macht en rijkdom meestal verwoestend zijn. Beiden kwamen wel tot inkeer al zou de Zwarte Madam, net als haar medeschurken Kludde, Lange Wapper, Krimson, Savantas en Jef Blaaskop, een aantal keren weer onder invloed van het kwaad komen. Theofiel Boemerang was in de Bonkige Bombardon bijvoorbeeld eveneens (tijdelijk) in de ban gekomen van macht en geld waarin de muziekmaker Fanfaron hem voorging al was deze géén schurk maar wel in de macht van een vloek die pas verbrak toen zijn instrument (waarmee hij zich wilde verrijken) werd vernietigd. De Voddeventen zouden volgelingen van Dracula zijn geweest al ging het hier toen om de wrede Vlad Tepez. Dat Bigshot zich op het einde opeens in een klein kind moest gedragen bewijst dat wie zichzelf verhoogd vernederd wordt maar wie zich vernederd wordt verhoogd!
Datumvrijdag 5 augustus 2011 22:35