De formidabele fantast

De formidabele fantast Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De formidabele fantast verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,53

Reactie no. 49
RecensieHet laatste album van Marc Verhaegen. Zeker niet slecht, in ieder geval niet zo slecht als waar het vervangende duo in den beginners mee aan kwam zetten. Deze man had durf en probeerde SenW van hun hyperbrave jasje te ontdoen, hetgeen niet altijd beviel al is dat inherent aan durf. Daarvoor sowieso een pluim. Dit is een verhaal dat je wel blijft doorlezen. Het is sterk en origineel. Voor verhaal zie aldaar en andere recensies. Opmerkingen zijn er uiteraard: sommige humor is niet leuk: de schoolklas, de namen van de honden de bijfiguren die humor moeten brengen maar alleen irritatie bieden. Vaak hadden de tekeningen beter gekund. Toch is het jammer dat Verhaegen weg is,
Datumzondag 09 februari 2020 18:09

Reactie no. 48
RecensieHet laatste album dat Marc Verhaegen zou maken is meteen ook het beste van zijn hand. Bernsohn en zijn hond Tuber komen naar het heden met hun eigen teletijdmachine om medicijnen voor zijn dochter te halen. Omdat hij zonder verdere uitleg weer vertrekt en ook Lambik's grootoom Hippoliet kent flitsen Suske en Wiske en co. zich naar het verleden. Daar ontmoeten ze moeder Kee die voor Hippoliet zorgt en wat onfrisse jongens die op persoonlijk gewin uit zijn.

Uiteindelijk vindt Barabas Hippoliet in de kelder van Bernsohn zijn huis als blijkt dat deze laatste mensen ui de buurt willen afschrikkken vanwege zijn geesteszieke dochter. Deze blijkt echter paranormaal begaafd te zijn en ziet in vlekken de vervolging van de joden later, in WOII. Het einde van het verhaal is een duidelijke voorzet voor het vervolgalbum wat Sulamith Schiff zou zijn geworden, maar er niet is gekomen. Een vlot verhaal met goede tekeningen.

Datumwoensdag 30 december 2015 08:25

Reactie no. 47
NaamDanny Storm
RecensieNog steeds vind ik dit een van de betere Sus&Wis verhalen in de reeks. Goede tekeningen met een aantal fraaie kijkplaten ertussen. De figuren zijn soepel, wat je over de hierna volgende albums niet kan zeggen. Het verhaal loopt goed door maar op het einde loopt het wat rommelig. Het stukje informatie over de tweede wereldoorlog is netjes gedaan, maar ik snap eigenlijk niet waarom het in het verhaal verwerkt moest worden.

Toch mis ik Verheagen, elk album weer. Dit was zijn beste werk... en op het hoogtepunt moest hij stoppen. Jammer. Ik hoop dat de huidige studio zijn stijl weer opakt en er wat moois van maakt. Zoals Verheagen dat deed.

Datumwoensdag 18 juli 2012 10:52

Reactie no. 46
NaamSimon
RecensieEen goed verhaal met personages zoals we ze kennen. Had Marc van bij het begin zo'n verhalen afgeleverd, tekende hij nu nog. Alleen spijtig van het einde. Dat vond ik een beetje té.
Datumvrijdag 11 maart 2011 15:54

Reactie no. 45
RecensieHet laatste verhaal van Marc Verhaegen speelt zich af op de Kalmthoutse heide: een thuiswedstrijd dus. Het centrum van de actie is de villa van diamantair Bernsohn en zijn paranormaal begaafde dochtertje. Verder lopen er nog wat volkse types rond en natuurlijk onze vaste striphelden Suske en Wiske.
Wat vinden we ervan? Mwah, het is een verhaal met een kop en een staart, de plot is goed te volgen, er zijn wat gags en het heeft niet het ADHD-tempo van Verhaegens eerdere werk. Dus best een aardig album. Er zijn wel rafelrandjes: het tekenwerk is, zeker wat de personages betreft, knudde met een rietje. En twee honden vernoemen naar een dodelijke ziekte, dat hoort thuis in Joop Klepzeiker en niet in S&W. Verder voegen de scènes met de diverse landlopers niets toe en helaas is ook Lambiks ontmoeting met zijn voorouder Hippoliet maar matigjes uitgewerkt. Magertjes album, maar nog niet onvoldoende.
Datumzondag 31 januari 2010 22:27

Reactie no. 44
RecensieNet nu Marc het goed in de vingers kreeg, moest hij eruit voor een Kabouter Plop en co tekenaar.
Erg jammer, dit is eigenlijk het laatste sterke album tot nu toe. Hierna ging het rap bergafwaarts helaas.
DatumFri Sep  7 11:28:38 2007

Reactie no. 43
RecensieEen redelijk/goed verhaal, dat vlot wegleest, dit is het laatste verhaal waarvan dat gezegd kan worden, Marc had moetten blijven
DatumSun May 20 17:57:30 2007

Reactie no. 42
RecensieHet is jammer dat Verhaegen niet meer albums heeft gemaakt van deze kwaliteit. Samen met '' het verraad op de Veluwe '' is dit het enige goede wat hij voortgebracht heeft met zijn aandeel aan de serie.
DatumSun May 20 03:09:29 2007

Reactie no. 41
RecensieDit was een heel goed boek en heel fijn om te lezen ik geef een 9 en een half.
DatumTue May  1 11:25:09 2007

Reactie no. 40
Naamherman
Recensiezeer goed verhaal en het is heel leuk om te lezen. Lambik heeft hier weer en leuke rol gekregen zoals het hoort.
DatumFri May  5 15:27:13 2006

Reactie no. 39
Naammarianne
RecensieOndanks alle ophef die er over het album was vind je heel weinig terug over de 2e wereld oorlog het is meer een rode draad over tekeningen die pas aan het eind van het verhaal duidelijk worden en waar jongeren lezers iets meer wordt verteld maar niet teveel.
Prima verhaal
DatumSat Apr 29 21:58:15 2006

Reactie no. 38
NaamMickey
RecensieDe Formidabele Fantast , is de verhaallijn van Suske en Wiske zoals we het weer kennen,  maar een minpunt van de strip is de tweede wereld oorlog die er in wordt verwerkt ( zoals het al meer propaganda was in de politiek in de linkse vorm ) verder is het een komish verhaal , waar lambik een centrale rol vormt en weer allerlei onzin uitkraamt en het weer echt lachwekkend is, het is te hopen dat het volgende avontuur wel weer de zelfde verhaallijn geeft en de verhalen weer worden zoals ze vroeger waren omdat dit toch gewoon in de traditie van Susks en Wiske hoort te zijn.

De Formidabele Fantast is een van de betere afleveringen , sinds een redelijk lange tijd , met een redelijke goede Lambik formule , die altijd toch het beste heeft gewerkt.
het zou ook een suggestie kunnen zijn om Suske nog een grotere rol te geven, en wiske gewoon het zelfde laten zoals het kararakter is, verder Sidonia en Jerom zijn ook fijne karakters samen met de rest waarvan nog een hele hoop avonturen met veel plezier te beleven zijn

DatumTue Sep  6 22:37:07 2005

Reactie no. 37
Naamtim
RecensieEen van de beste (en dat zijn er niet veel) albums van Marc Verhaegen. Als hij op dit niveau door zou zijn gegaan, betreur ik het dat hij ontslagen is geworden. De tekeningen zijn mooi, de grappen goed en ik vind het erg fijn dat de beroemde Teletijdmachine weer eens wordt gebruikt! Leuk ook dat professor Barabas meereist naar het verleden. In tegenstelling tot het optreden van Theofiel Boemerang, vond ik dat van Raymond van Barneveld juist zinloos. Oké, hij is een geweldige darter, maar wat heeft dat nou met het verhaal te maken? Het is juist leuk om Boemerang weer eens tegen te komen, hoewel dit inderdaad maar een opvulling voor het verhaal was. In ieder geval, De Formidabele Fantast is een zeer geslaagd album!
DatumMon Aug 22 16:48:08 2005

Reactie no. 36
Naammarieke
RecensieIk vind het GEWELDIG ook met Barneveld die er in speelde was echt grappig en het verhaal vind ik goed verzonnen EEN ECHTE 10!!!
DatumThu Aug 18 18:52:04 2005

Naamerik
Recensiegewoon een dikke 10.
bijna net zo mooi als de oude verhalen van suske en wiske.
maar zoals willy ze vroeger maakte krijg je ze toch nooit weer, wie je ook aan die tafel zet om een nieuw verhaal te bedenken.
wel jammer vindt ik het dat Marc Verhaegen zijn opklimmende werk niet af kan maken.

en nu op naar het volgende verhaal van suske en wiske

DatumWed Aug 17 17:18:04 2005

NaamMenno
RecensieHeel goed verhaal ook leuk dat er iemand naar hun tijd gaat!
DatumSun Aug  7 19:12:56 2005

Leeftijd13-14
RecensieDit vind ik echt het beste verhaal van Marc Verhaegen.
Ik verspil mijn woorden niet aan commentaar.
DatumSat Jul 30 14:52:12 2005

Naamwilco
RecensieDit album komt weer een beetje in de buurt van de oudere betere albums.
DatumWed Jul 27 12:01:28 2005

NaamErwin
RecensieLambik is weer Lambik geworden in dit verhaal. De tekeningen zijn weer erg fraai, maar het verhaal.................. het rammelt! Het is erg rechtlijnig (wie zal dat spook nu toch zijn?) en het komt allemaal een beetje te geforceerd over. De terugkeer van Theofiel zou leuk kunnen zijn, maar in deze rol had zijn komst slechts een decoratieve functie. Het slot is er aan de haren bij gesleept, het is zeker geen afronding van een album. We weten allemaal dat dit album de opmaat was naar een aansluitend verhaal, maar dit had dan beter gekund.
Als we over een tiental jaren op dit album terugkijken zal het zeker en vast niet gememoreerd kunnen worden als het ware meesterwerk van Marc. Maar toch, een magere voldoende is op zijn plaats.
DatumTue Jul 26 21:24:28 2005

RecensieEen heel goed album, inderdaad. De personages zijn weer ongeveer wat ze moeten zijn en Lambik is na een paar mindere optredens in de voorafgaande verhalen in eer herstelt. Wat een verschil van kwaliteit met het vorige verhaal " De flierende fluiter. Alleen het slot is me wat zwakjes, en dat dat meisje de toekomst kan voorspellen ( Joden die vermoord worden in de 2de wereldoorlog is wel erg ver gezocht). Daarom geen 9 of een 10 voor dit album dat al min of meer het niveau van een Paul Geerts of heel misschien wel een Vandersteen haalt. Ja, een leuk album voor Marc om mee af te sluiten, spijtig dat hij nu ontslagen wordt nu hij net zulke goede verhalen maakt: Paniek in Palermo, Verraad op de Veluwe en De formidabele fantast zijn echt alle drie albums van een hoog niveau, ik hou mijn hart vast voor wat de opvolgers er van zullen maken ( hopelijk hetzelfde niveau als dit album). Ik wens ze in ieder geval veel succes en dat er nog veel zulke albums mogen verschijnen in de reeks.
DatumSun Jul 10 11:54:05 2005

NaamPatrick van den Udenhout
RecensieAardig, maar zeker geen "echte"suske en wiske... Laat de nieuwe groep makers eens een keer alle oudere verhalen eens flink analyseren hoe een échte sus en wis gemaakt dient te worden. Liever wat minder vaak albums die uitkomen, dan dit soort flauwe aftreksels. Of is het niet meer de kwaliteit van de verhalen en gaat het om het binnenhalen van geld..??
Besteed weer eens tijd om een echt goed album te maken...!!
DatumSun Jul 3 15:18:14 2005

NaamJaap de Graaf
RecensieIk vind het een leuk album. Ik vind het jammer dat Marc Verhaegen is ontslagen want ik vond hem betere verhalen schrijven dan Paul Geerts. Het is een leuk verhaal.
DatumSat Jul 2 20:23:02 2005

NaamNathan Bergen
Recensieik snap niet waarom jullie dit album zo goed vinden, de afgelopen albums waren veel beter.
dees is een slechte afsluiter vind ik.
DatumWed Jun 22 13:44:07 2005

RecensieEen leuk en spannend verhaal, eindelijk word de tijdmachine weer gebruikt, Het verhaal leest lekker vlot weg.
Een aanrader.
DatumMon Jun  6 15:20:13 2005

Naamjohan
Recensieniks het is een cool boek omdat ze naar 1912 reizen en een dagboek van hippoliet vinden!
DatumSun Jun 5 18:30:31 2005

NaamDanny
RecensieShitterend Suske & Wiske verhaal dat me met heimwee naar mijn jeugd terug bracht, Toen een nieuwe Suske & Wiske een feest was. Inderdaad, zoals al een aantal keer vermeld, spijtig Dat marc Verhaegen niet meer de nieuwste strips zal tekenen. Het niveau begon juist terug te stijgen. Maar we moeten ook de nieuwe tekenaars een kans geven.
DatumFri Jun 3 17:19:20 2005

NaamKenne
RecensieIk vind dit echt een heel boeiend en spannend verhaal. de grappen zijn deze keer niet meer flauw, en ik herken al weer een beetje de oude karakters van Willy Vandersteen. Jammer dat Marc ontslagen is net nu het zo goed ging met de reeks. ik vond alleen een beetje raar dat theofiel opeens opdook om de teletijdmachine te bedienen. Maar dit vind ik echt een boek dat bij mijn verzameling hoort. Kortom een 9
DatumThu Jun 2 20:32:27 2005