De sterrensteen

De sterrensteen Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De sterrensteen verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,58

RecensieWeer een album op Antarctica. Het is helaas geen best album op de Zuidpool. Alle Studio100 conventies zijn weer van stal gehaald. De drukte, de onnozele grappen en het gebrek aan logica. Het verhaal lijkt aardig te beginnen maar het klopt niet dat Barabas de jongeren berispt daar zij al tig avonturen op Antarctica hebben meegemaakt of desnoods de Himalaya. Dit is al een voorbeeld van dergelijke onlogica. Het past niet dat ze in de Cornetteau ( hahaha..)moeten bijven. In het verre Zuiden wordt het nog enigszins spannend maar zodra bekend wordt waardoor is de lol er af: uitvergrote insecten kan, al vraag ik mij af of dergelijke dieren op de Zuidpool overleven ( dat ze in schoenen en andere spullen mee komen à la maar overleven?). Meikevers en bidsprinkhanen in de ijskou? De dieren zijn op zich niet erg maar alle gevaar wordt verdreven door het feit dat ze spreken en dan ook nog bijdehand zijn. De conversaties brengen dit verhaal, zoals zo vaak naar het niveau kinderachtig. Barabas geeft uitleg maar toch klopt er iets niet. Daarbij is een bidsprinkhaan een gevaarlijk roofdier dat binnen mum van tijd de andere insecten zou hebben verorberd. Maar goed los van de biologie staan ook de gevechten bol van knulligheid. Als je de tekst van een dreun “klop” is , dan komt de mep niet serieus over. De Nederlanders zijn overbodig en niet leuk zeker met de caravan ( nou vraag ik je….). Ongepast. Ook het lollig commentaar leveren op jezelf. Hou eens op. Het einde is wel heel plotseling. Er zijn ook leuke dingen: zoals gezegd in het begin was er sprake van spanning, Lambik als hulk (hulkbik…leuke naam!), de opgesloten onderzoekers passen in het verhaal, de strijd tussen Hulkbik en Jerom is even leuk. Plezant waren ook de sneeuwpoppen van Jerom en het breien. In deze feminiserende maatschappij past dat. Helaas is dit geen geslaagde episode.
Datumdinsdag 08 december 2020 16:05

NaamRené
RecensieDe sterrensteen is een album dat eigenlijk heel veel indruk zou moeten maken, maar dat toch niet doet. Immers, een verhaal op het ijs van Antarctica (er zijn veel goede Suske en Wiske avonturen rondom sneeuw en ijs!), reuzen insecten en een magische steen: dan heb je toch een heel goede basis lijkt mij! En toch blijft dit verhaal bij mij maar amper hangen. Misschien komt het door een aantal minpunten:
- Als ik denk aan wat Suske en Wiske allemaal moesten doen in de topverhalen van Willy van der Steen (zie de recensies op deze site), dan vind ik het ongeloofwaardig dat nu ineens professor Barabas vindt dat Suske en Wiske niet meemogen;
- Suske en Wiske vragen zich zelfs op een gegeven moment af of zij nog wel de hoofdrol spelen...ik had toch echt de hoop dat deze vraag na de albums van Marc Verhaeghen nu niet meer gesteld ging worden!
- De plotselinge associaties van professor Barabas met zijn studententijd lijken alleen maar het verhaal te rekken;
- De Nederlandse toeristen die plotseling opduiken: op zich vind ik dit een sterke grap rondom het toenemend toerisme op "extreme" plekken (ze zijn ook echt totaal niet gekleed op het klimaat van Antarctica) alleen hier komt het precies op een plek dat het alle spanning uit het verhaal haalt...
- Misschien komt het ook wel doordat de insecten het ene moment heel gevaarlijk zijn en het andere moment juist weer alleen maar "grappig".
Overigens: ik heb overigens wat minder moeite met Jerom die breit: ik zie het meer als een grap dat tegenwoordig alles "in evenwicht" moet zijn en dus de man op zoek gaat naar zijn "vrouwelijke kant" - met als een soort van uitschieter: de sterkste man van het universum (Jerom) die gaat breien...!
Al met al blijft alleen een redelijk plot over (dat duidelijk gebaseerd is op De Hulk) dat echter qua uitwerking her en der echt beter had gemoeten. Dit verhaal verdient wat mij betreft nog net een voldoende.
Datumvrijdag 11 mei 2018 20:57

RecensieDe Sterrensteen is en blijft een album dat mij nooit zo erg heeft kunnen boeien en waar ik niet echt zoveel over te vertellen heb.
Het verhaal is erg mager en af en toe erg slecht uitgewerkt dat het boek dan ook gelijk weer stukken naar beneden haalt.
Niet echt zo'n bijzonder album en niet zo essentieel voor de Suske en Wiske reeks.
Datumvrijdag 08 november 2013 16:23

Naamemma
Recensieik vind dit verhaal heel goed bedacht. want wiske is in dit verhaal echt nieuwsgierig en suske erg dapper, lambik erg eidel en jerom erg sterk en trouw. sidonia erg bezorgt om wiske haar nieuwschierigheid en prof. barabas doet weer erg slim. als je moest kiezen zou dit toch net niet mij favoriet zien. maar toch raad ik je als een grote suske en wiske fan deze strip echt aan.
Datumvrijdag 25 februari 2011 22:03

NaamWouter
RecensieDe sterrensteen. Alleen die titel spreekt al aan.
Het verhaal zit goed in elkaar al hadden sommige dingen beter gekund of zou het beter zijn geweest als ze het hadden weggelaten.
Zoals met de Nederlandse vakantiegangers. Dat is een beetje storend. De tekeningen zijn prachtig. Luc Morjaeu is wat mij betreft zeker op de goede lijn bezig. Ook met de albums die hierna zijn gekomen. De voorkant verraad nog niet veel.

Voor mij gewoon een dik verdiende 8 voor dit album!
Puik werk studio!

Datumzaterdag 29 januari 2011 17:50

Naamdennis
Recensiedit album is net als de joviale gille, het babbelende bad, het machtige monument en de dartelende draak. niet zo goed.
Datumzondag 26 december 2010 19:52

NaamMarretje
Recensieik heb hem gelijk gekocht maar of ie echt zo goed is,ik weet het niet.
de cover,echt afschuwelijk dit zou best het slechte boek van peter en luc kunnen zijn...
aankoniging fout,het moet grappig en korte zinnen zijn.
voorbeelden van echte goede aankonigingen zijn: de jokkende joker,de tijdbobijn,de dartele draak,het machtige monument,de krasse kroko. ook nog wat: de cover,je kan haast niet herkennen wie suske of wiske zijn (door die helmen).
ik dacht,nou de heletijd gaat het beter met de studio,nou,dit is een diepe diepe dal...
het verhaal is goed (ik snap de bedoeling) maar ook erg grof.
tekeningen vallen ook nog mee,maar er zitten flauwe grappen in.
verder is het voorspelbaar:suske en wiske mogen niet mee en wiske is weer eigenwijs en gaat in de koffer.
ik mis ook sidonia(en haar bezorgdheid).
dit verdiend een dikke dikke onvoldoende!!!!
Datumdinsdag 8 september 2009 19:35

Naamjeroen
Recensiedit is gewoon een prachtstrip kleuren mooi tekeningen en verhaal gewoon prachtig ik vind dit echt een formidabel verhaal.
Datumzaterdag 13 juni 2009 14:53

RecensieOp zich wel een mooi album.. beetje rare wendingen soms en een Jerom die breit heb ik nog nooit gezien en ook de transformatie van Lambik had wat mij betreft wat beter gekund. De spanning is er wel in te vinden.. dat zeker dus vandaar dat ik hem nog een klein beetje kan aanraden.
Datumzondag 7 juni 2009 12:48

NaamRichard
RecensieEen sfeervol album met een leuk onderwerp.
Een pluim voor de inkleuringen en de tekeningen.
Alleen Jerom die aan het breien is ?????
Antarctica wordt leuk in beeld gebracht, ook de diverse verscheidenheid aan insecten.
Datumzaterdag 28 februari 2009 12:23

Naamalbert
Recensie- Na het vorige album, had ik weer enige hoop gekregen voor de suske en wiske reeks.
hoewel dit album niet slecht is, komen de voor mij flauwe grappen te kinderlijk over. ik heb ook het idee dat ze nu echt meer op het jongere publiek zitten te azen.
- Het verhaal vind ik wel redelijk alleen komt de "steen" meer als object naar voren dan een echt groot belangrijke onderwerp. Kijk naar albums zoals "De Klankentapper" en "De Tamme Tumi". Hier wordt het onderwerp veel meer uitgewerkt.
- Jerom en breien? NEE!
- Verder vind ik de tekeningen beter worden, zoals van de nunatak. Ga hiermee vooral door. Gedetailleerde tekeningen passen zeer goed in de suske en wiske reeks.
- Iets minder dan de vorige dus een 6
Datumdonderdag 15 januari 2009 20:47

NaamCeriel
RecensieWat me opvalt bij veel recensenten hier is het eeuwige verlangen naar een betere toekomst voor de reeks. En als dan een album goed is (velen waarderen De Dartele Draak) is het een hoop deze lijn te behouden. We zijn altijd in het 'nu' en wellicht vinden mensen over 20 jaar dit weer een sprankelend album, omdat het zo nostalgisch is. Desalniettemin worden de albums gemaakt tussen 1978 en 1984 niet alom gewaardeerd. Voor mij wel, maar dat komt dan weer door die nostalgie. Hoewel het te maken heeft met tijdsgeest; in mijn jeugd (intensieve lezer tussen 1986 en 1995) las ik de albums niet met het oog dat mensen er wat van konden vinden en deze meningen ergens profileerden. De albums waren er gewoon. En ze waren goed omdat ze er waren. Ik dacht niet echt in goed of slecht ofzo, maar dat kan weer te maken hebben met het kind zijn.

Ik vond de Sterrensteen een leuk album om te lezen, net als de meeste voorgaande albums van de 'nieuwe' (toch alweer drie jaar bezig) generatie tekenaars/scenarioschrijvers.
Hoeveel spannender of amusanter wil je het hebben in een stripverhaal. Volgens mij heb ik zeer zelden een Suske en Wiske met open mond en versteend van de spanning gelezen, ook vroeger niet. Volgens mij was dat voor mij enkel tijdens het lezen van De Krimson Crisis door het ijzersterke begin van dat verhaal. En ook wel bij de Hellegathonden en de Krachtige Krans (het schilderij), verhalen die ik echt eng vond indertijd.

Het leukste aan dit verhaal vind ik dat Suske en Wiske qua karakter weer precies zijn zoals ze waren een aantal deccenia geleden. Als Wiske Suske 'Frans' noemt dan weet je het wel. Het begingrapje met het 'niets geven' vond ik ook gewoon leuk. Waarom niet? Wellicht ietwat kinderachtig die insecten, omdat ze nooit echt eng worden en enkel wat uit de kluiten gewassen zijn en humor beziiten. Nee, dan neem je die vijanden nooit serieus.

Misschien is dat het wel denk ik ineens nu ik dit stukje schrijf. Geef de vijanden niet de kans grappig te zijn. Dat maakt ze enger, en een grap van bijv. Lambik wordt zo alleen maar relativerender en extra grappig.

Al met al gewoon leuk getekend en een leuk verhaal. Zoals ze waren. Ook tussen 1978 en 1984.

Datummaandag 12 januari 2009 19:28

NaamJeroen
Recensie- Bij de tekeningen ontbreekt elk gevoel voor detail
- Onnodig wordt er geprobeert grappig te zijn
- Figuren zijn erbarmelijk slecht getekend
- Verhaal idee is leuk maar wordt het minimale uitgehaald
- Waar zijn de tijden van 5-6 jaar geleden toen er onder een andere tekenaar de plaatjes goed werden uitgewerkt?
- Prutswerk
- 2 voor het papier waar het opgedrukt staat.
Datumdonderdag 8 januari 2009 08:44

Naambeholder
RecensieIk vond dit een leuk verhaaltje om te lezen, maar toch heb ik een paar zware kritiekpunten. Laat me wel duidelijk zijn : ik heb genoten van dit verhaal. Alleen zijn er veel betere suske en wiske albums geweest.
Ik hou wel van verhalen waar ze parodieen van films en dergelijke insteken, maar niet als het een letterlijke kopie is. Robotkop bvb vond ik één van de zwakste verhalen die er ooit waren. Als je er op let, dan zie je ineens een reuzepanda in de dartele draak, net als Kungfu panda uit is. Laten we dan eens kijken of er misschien net een film uit is over een groene reus? Ja, toevallig wel.
In de film "the hulk 2008" gaat het over het gevecht tussen de hulk en een nog grotere, sterkere hulk "the abomination". Leuk gevechtje. Steken we het erin? Tuurlijk. Maak van lambik de hulk en van jerom de abomination. ik bedoel maar, copycat... zelfs het woord "hulk" wordt letterlijk gebruikt, voor als je het nog niet zou doorhebben. Dat vond ik dus zeer zwak. Niet alleen FC de kampioenen misbruiken de hulk dus om hun albums wat op te spijzen. Wat wordt het volgende? De groene smurf?
En Jerom die breit. Heel leuk. Iemand heeft naar Demolition man gekeken...
verder vond ik de sfeer van de pratende insecten niet passen bij de serieuze sfeer van de gemuteerde hulken. De grap van de hollanders heb ik ook niet gesnapt (ligt misschien aan mij)...
Een ongeinspireerd album dat het door de grappen en de spanning toch wel kan redden. Maar meer ook niet.
Datumdonderdag 8 januari 2009 01:49

RecensieEen redelijk album, maar in vergelijking met haar kloon (de Apekermis; ook een meteoriet, dieren die de aarde over willen nemen, een film verwerkt in het album; nu de hulk, toen 007) natuurlijk ver beneden maats. Niet het meest originele verhaal en een hoop open eindjes. Wederom vervelende tijdrovende grapjes, weer balonnetjes met nodeloze informatie. Suske en Wiske vragen zich zelfs zelf hardop af of ze nog wel de hoofdsrol hebben in hun reeks. Waarom gaan zij niet meteen di piloot zoeken in plaats van hem aan zijn lot over te laten (harteloos van de prof en de oude sus en wis zouden er zeker tussenuit gekepen zijn). Maar goed; 2008 was al moeilijk zat als ouderwetse suske en wiske fan, dus dan toch maar een hoopvolle zes.
Datumdonderdag 1 januari 2009 17:36

Naamlenn van engelen
RecensieIk heb het verhaal al zeker 18 keer gelezen en lke keer wordt het veel beter.
De cover is de meest mooie cover sinds de curieuze neuzen. Toen ze de oorspronkelijke cover op de site zette wist ik al dat deze vervangen werd door een veel betere!!
Een echt suske en wiske verhaal!
Datummaandag 22 december 2008 18:16

RecensieHet nieuwe team blijft me verbazen. Het album begint met een totaal onnodige niet grappige pagina vullende grap. Vervolgens die onzin bij Lambik thuis, kom op hoor, zelfs voor kids van 8 is dat gewoon te simpel. (Barabas-Lambik) Tsja op dat moment begint het eigenlijke verhaal. Het verhaal wist me niet te boeien. Het enige leuke moment in het album komt wanneer Lambik in aanraking is gekomen met de sterrensteen. Jammer genoeg worden er een paar Nederlanders bij gehaald om de volgende foute grap uit te werken. Tot slot nog iets stomszinnigs in strook 184 en dan zijn we het album alweer door.

Vanwege de redelijk uitgewerkte scènes met Hulkbik etc, en toch verbeterende tekeningen geef ik het album een afgeronde 5,5.
Na de Dartelende draak dacht ik even dat het team het licht zag, maar zo werd ik ook teleurgesteld na de Nachtwachtbrigade en de Kaperkoters. Die drie albums waren de enige van redelijk niveau van het nieuwe team. Ik wacht met smart op de Knikkende Knoken. De voorkant lijkt te duiden op een redelijk verhaal. Middeleeuwse Suske en Wiske verhalen doen het altijd wel goed bij mij.

Datummaandag 22 december 2008 18:07