De planeetvreter

De planeetvreter Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De planeetvreter verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,18

RecensieIk ben het niet met de vorige recensent eens dat de Kiekeboes populair zijn geworden door meer seksualiteit. Op de boekenbeurs zie ik juist heel veel kinderen in de rij staan voor een tekening van Mario. Ik denk juist dat de kracht erin zit dat de personages niet enorm veel of op bepaalde momenten veranderd zijn. De bekendste series in België (Kiekeboe, Jommeke) of Nederland (Donald Duck met alle spin-offs) zijn juist niet enorm veranderd. Daarbij kopen de kinderen van toen, voor hun kinderen van nu. Herkenbaarheid moet toch blijven. En dat gaat ook fout bij deze serie.

Ik vind verder dit verhaal ook erg dun en het trekt me niet aan. Wel vind ik de tekeningen mooi, hoewel ik nog steeds erg moet wennen aan de personages. Vooral Lambik vond ik vroeger grappiger en kon er veel meer emotie ingelegd worden in zijn gezicht dan nu het geval is. De achtergronden vind ik over het algemeen wel goed maar niet zo gedetailleerd hoe Paul Geerts dat vroeger deed.

Datummaandag 27 juli 2020 10:39

RecensieDit verhaal is het eerste dat is opgemaakt in het grotere formaat van de nieuwe serie. Dat houdt in dat ik ook de modernisering van de reeks zal bespreken. De vorm moest duidelijk worden aangepast aan de andere Standaard uitgaves wat het typische SenW uiterlijk te niet heeft gedaan. Dit was al zo sinds de "Curieuze neuzen" maar nu is de afstand tot de originele serie nog groter. De verschijnt als "Classics" (waarom weer Engels?) in een witte serie.Verwarrend. De nieuwe aanpak kan mij weinig bekoren. Er is al heel veel geschreven dat Wiske en Sidonia borsten hebben gekregen, die aanpassing was prima. Waarom terug gegrepen wordt naar heel vroeger,snap ik niet. Waarom moest Wiske van haar beroemde eierkop af? De oude baard van Jerom is terug: wat is het nut? Sidonia is een oude vrouw geworden. Als je vernieuwend wil zijn doet het dan goed. Zorg dat er meer logica in komt in de onderlinge verstandhoudingen. Dat was een punt van SenW. Introduceer meergewaagde ideeën en laat het burgerlijke van SenW los. Werk met moderniteit...meer seksualitiet à la Kiekeboes? Daarom is die serie nu veel populairder. De introductie voorin is afgekeken van Asterix. De tekst daarbij is nogal kinds: "Suske is supercool" Nou vraag ik je....de metamorfose voegt weinig toe en zal Sen W niet populairder maken.
Verder gaat het door op de weg die met "de curieuze neuzen" is ingezet. Dikke, grove tekeningen, Lambik is held af, Sidonia weinig betekenisvol en doorgaans flauwe humor. Nog steeds ontbreekt de nodige geestdrift.
Het verhaal zelf is aardig. het is geen superverhaal maar ik heb slechter gelezen en er komen slechtere aan.
Datumwoensdag 26 februari 2020 21:54

RecensieDat de personages moesten veranderen, had voor mij niet gehoeven (al is het resultaat niet onaardig). Het is eigenlijk veel te plotseling gebeurd. Een geleidelijk proces was misschien beter geweest
De nieuwe pagina-indeling is ook een minpuntje. Misschien een kwestie van smaak, maar ze leidt veel te veel af
Het verhaal is niet slecht, maar er zijn betere albums. De grappen van Lambik als “collega' van Barabas hadden niet gehoeven
Misschien een beetje cliché, de insecten die zich als zwerm als één wezen gedragen. Dat komt wel vaker voor in strips (en tekenfilms)
Datumwoensdag 12 december 2018 20:18

RecensieDit is een bijzonder zwak verhaal! S&W is de laatstw jaren, uitgezonderd aan wat spaarzame hoogtepunten, afgegleden tot het niveau van een kinderstrip, waarin geen ruimte meer is voor maatschappelijke ontwikkelingen, diepgang en echte verhalen. Het verhaal heeft wederom de diepgang van een drooggevallen plas op straat en kan me geen moment echt boeien. Ik word al een jaar of tien steeds maar weer geconfronteerd met flauwe woordspelingen, taalgrapjes en andere onzinnige opmerkingen en tekeningen in het verhaal. Jammer dat de erfenis van Willy Vandersteen, Paul Geerts en Marc Verhaegen door de erven Vandersteen zodanig wordt verkwanseld dat ze uiteindelijk haar eigen ondergang tegemoet gaat. De tekeningen zijn onder de maat, verhoudingen kloppen nog steeds niet en aan details wordt al helemaal niet meer gedacht. Op dee ingeslagen weg doorgaan betekent uiteindelijk het einde van de serie.
De jeugd zal weinig interesse hebben in deze albums en de vaste schare fans zal steeds verder afnemen.
Datumzaterdag 24 februari 2018 00:04

NaamSebastian Klement
RecensieDit album is een teleurstelling op elk vak.

Als het voor vernieuwing staat er er niets in het verhaal dat de doorslag geeft.
het verhaal had net zo makkelijk gespeeld worden zonder deze akelige redesigns.

Als het gaat om het respecteren van het medium het vaalt... hard

Het geven van borsten aan Sidonia gaat tegen haar bezemsteel figuur in.
En het ouder maken van ons duo maakt de serie van Amoras totaal zinloos

Nu hebben we twee series met tieners, bedankt

Datumzaterdag 24 juni 2017 12:29

Naammartin
RecensieTja wat moet je hiermee. Als ik hierin lees heb ik niet het gevoel dat ik een Suske en Wiske album lees. Het leest ook allemaal veel te flitsend en te vlot. Op 20 minuten had ik de strip doorlezen. Ter vergelijking met een oude Sus en Wis kon ik mij al gauw een uurtje zoet houden.Flutverhaal trouwens. Er is geen tijd om de personage tot hun recht te laten komen en de vernieuwingen (Lambik met dikke snor, Wiske met borstjes, Sidona met echte bril, Suske met hoodie) zijn niets betekenend. Volgens mij heeft m'n ten tijde van het Amber-album ook al eens geprobeerd om zulke vernieuwingen door te voeren, echter zonder succes. Dit is ditmaal niet anders. De strip is van een kinderlijk niveau en ik denk dan ook dat vele 'oudere' fans zullen afhaken als deze trend verder wordt gezet. Je leest het al jaren, maar waarom toch wil het team Van Gucht-Morjaeu zich de moeite doen om 4 albums van 48 pagina's uit te brengen, als de meeste fans tevreden zouden zijn met 2 goede albums van 58 pagina's per jaar. Voor het geld ? Omdat Suske en Wiske een rendabel product zijn ? Als deze trend volgehouden wordt zal dat niet lang het geval meer zijn. Ook de verandering naar een groter formaal slaat nergens op. De auteurs hebben net die kenmerken veranderd die een Sus en Wis album juist leuk maken. Sorry jongens, jullie laten wel zien dat jullie knap kunnen tekenen, maar een goed verhaal bedenken is meer dan een beetje goed kunnen tekenen. En hetgene dat jullie aanrichten met onze vertrouwde strip geeft mij het gevoel alsof we onze vertrouwde helden voorgoed kwijt zijn. Noem dit Tom en Tamara of Sven en Sammy maar haal aub de naam van Suske en Wiske van de kaft. Dan doen jullie pas echt iets nieuw.
Datumvrijdag 23 juni 2017 22:53

RecensieNa diverse keren, zowel digitaal als in het echte leven, geattendeerd te zijn op deze Suske & Wiske nieuwe stijl, besloot ik dat ik het een kans zou geven en toen ik hem bij toeval (ik was er niet naar op zoek) bij de supermarkt tegenkwam heb ik hem meegenomen.

Het begon goed: Wiske voor de (platte) tv, Suske achter de pc, ze hebben net een pizza besteld. Het zag er vergeleken met de klassieke verhalen (waarmee ik de nummers 67 tot en met ruwweg 190 bedoel) allemaal erg modern uit.

Gaandeweg vond ik het steeds minder worden. Wederom het uitgemolken idee van op een bepaald moment vreemde wezens tegenkomen die bestreden of geholpen moeten worden, of een combinatie daarvan. Een in mijn ogen flauw en mager verhaal, wat niet goedgemaakt werd door Suske en Wiske die nu een eigentijds en daarmee (vooral voor de jeugd denk ik) aantrekkelijker uiterlijk hebben, of door het moderne gebruik van de tekenruimte.

Of dit nu de redding is van de alom bekende stripserie Suske & Wiske: ik vrees het ergste.

Datumdinsdag 20 juni 2017 14:38

NaamBas30
RecensieHet verhaal vind ik goed bedacht je blijft lezen tot het einde. Ook en nieuwe formaat spreekt mij erg aan je zit hierdoor veel meer in het verhaal. Van mij mogen ze nog jaren zo doorgaan !!
Datumzaterdag 17 juni 2017 13:30

Naamjones
Leeftijd8
Recensiesuske en wiske zien er anders dan alle anderen avonturen maar veder heel leuk en spanend
Datumzaterdag 27 mei 2017 15:43

NaamDejan den Hertog
RecensiePrima verhaal, mooi getekend en de veranderingen vallen op een goede manier op. Het is een mooi verhaal geworden ! Tekeningen zijn zelfs mooier dan vroeger.
Datumvrijdag 26 mei 2017 21:49

RecensieIk heb in de aanloop naar het verschijnen van dit album alles gelezen wat erover gepubliceerd werd en in spanning afgewacht. Ik ben blij verrast. Ik moet eerlijk zeggen: ik vreesde het ergste, maar ik denk dat hiermee op een goede manier invulling is gegeven aan de veranderde tijden. Dat we in dit nieuwe format door tijdsdruk en plaatsruimte vast weer te maken krijgen met een aantal scenario-gewijs zwakke albums valt te verwachten, maar de vorm is prima en voor dit album geldt dat het verhaal een dikke voldoende scoort. Tempo is goed, geen rare zijpaden. Ik vind de karakters juist wel sterk (vooral Lambik is prima). Wat mij stoorde, maar slechts een klein punt, is dat er tenminste twee keer achteraf verklaard wordt waarom Sidonia of Lambik ergens niet bij aanwezig is. Dat bewijst volgens mij het ruimtegebrek. Maar andersom houdt dat het tempo er wel in. Mede oudgedienden: we moeten er aan wennen. Voor een strip bedoelt voor kinderen nog goed toegankelijk voor ons!
Datumdonderdag 25 mei 2017 08:12

NaamPaul
RecensieDe nieuwe opzet van Suske en Wiske vind ik zeer verassend en gewaagd, al vind ik het oude toch nog meer mijn ding maar dat is meer een kwestie van gewenning denk ik. Maar een groter formaat had voor mij niet gehoeven. Liever weer terug naar 56 of 58 pagina's zoals vroeger. Het verhaal vind ik wel redelijk maar een klassieker ook zeker niet.
De toren op de achterzijde is terug, stukken beter dan dat onnozele plaatje op de back-cover de afgelopen jaren. Maar wat mij verbaasde, en dat wil ik eigenlijk even opmerken dat alleen de titels vanaf album 300 vermeld worden. Doen de albums 67 tot 300 er opeens niet meer toe?
Datumdinsdag 23 mei 2017 19:47

NaamDan
RecensieDe strip is verder weggedreven van zijn oorsprong dan ooit. Deze hysterische Nickelodeon-figuurtjes hebben weinig nog te maken met het gedachtegoed van Willy Vandersteen. De hele sfeer is weg. Dat was al langer aan de hand, maar met De Planeetvreter is er een nieuw dieptepunt bereikt. Stop hiermee en maak gewoon een hele nieuwe strip als je dat wil, maar doe dat niet onder de naam van Suske en Wiske.

Oh en het verhaal is zoals altijd van dit scenarioteam: kinderlijk, vlak en afgeraffeld.

Datummaandag 22 mei 2017 17:42

Recensie1) Het Verhaal: Aangezien we een nieuw tijdperk ingaan zal ik dit in onderdelen becijferen. Het verhaal zelf is goed bedacht maar filterdun uitgewerkt. Zoals al jaren sinds het verminderen van de aantal pagina's komen de verhalen nooit echt tot zijn stand. Vooral nu ze de pagina anders indelen en meer ruimte hebben slaan ze de plank mis door het niet te gebruiken. Meer plaatjes en meer tekst aub.! ik kan niks anders geven dan een 4.

2) De vernieuwing: De meningen zijn op Facebook niet goed gesteld. Natuurlijk weten we niet in hoeverre dit zal werken in de opbrengsten. De grote fans, inclusief ik, wachten al jaren op iets wat ook maar een beetje in de buurt komt wat Willy Vandersteen waardig is. Maar door deze verandering lijkt dat nooit meer te gebeuren. Het was dan ook te verwachten dat mensen nu definitief afhaken en de albums niet meer kopen. De opbrengst zal uitmaken of het daadwerkelijke goede keus is geweest. Wat mij betreft zijn de veranderingen niet storend. We leven nou eenmaal in een andere tijdperk. niks is meer hetzelfde en vrijwel alles wordt veranderd. Zo ook de stripindustrie. De karakters zijn aangepast aan deze tijd. gewaagde zet maar als ze niks deden dat kon het ook het definitieve einde van Suske en Wiske betekenen. Als je kijkt naar de vernieuwde serie van De Rode Ridder komt dat dan wel beter tot zijn stand. In beide reeksen kunnen de verhalen, mits goed ingedeeld, nu juist beter tot zijn recht komen. Ik geef hiervoor (waarschijnlijk met veel tegenzin van anderen) een 8.

3) De serie: Het formaat is met grote tegenzin ontvangen. En geheel begrijpelijk. Ik heb de gehele serie compleet van de Rode Ridder en Suske en Wiske en dan staat er ineens een grotere versie lelijk ertussen. Ik zal hier niet aan kunnen wennen. Ondanks dat de verhalen beter tot zijn recht kunnen komen is dit een gemiste kans. En wat ik helemaal niet begrijp is dat deel 67 t/m 299 niet meer te verkrijgen zal zijn in dat formaat. De classics zelf zou beter zijn als aparte serie ernaast. Deze zijn namelijk wel in deze vorm waardig. En nu de nummering ineens met Het geheim van de Gladiatoren begint en daarna de duistere diamant, snap ik weinig meer wat ze nou van plan zijn. Waarom niet met Het eiland Amoras of gewoon nummer 67 de Poenschepper? Loopt deze Classic serie dan tot nummer 233 en dan nummer 300? Ik heb maar besloten om naar de classic vorm te kijken die ik persoonlijk wel mooi vind en hiervoor wel een 6 te geven. Maar deze hadden ze dan beter als aparte serie kunnen uitbrengen.

Datummaandag 22 mei 2017 13:16