De geplaagde Plantijn

De geplaagde Plantijn Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De geplaagde Plantijn verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,50

RecensieEindelijk, na een tijdje wat mindere albums is hier weer een beter album. Een verhaal dat gebaseerd is op de documentaire het verhaal van vlaanderen. Ik heb er zelf ook naar gekeken, want de geschiedenis interesseert me wel. Het enigste minpunt is dat het weer om een schat gaat, ik vraag me af of ze nog eens iets unieks kunnen bedenken. Het gaat ook over mijn favoriete tijdvak van de geschiedenis. De cover en de tekeningen zijn ook veel beter dan de vorige albums, natuurlijk kan het nog altijd beter. Het vehaal geef ik een 9,5 (dat halfje geef ik niet wegens de schat)voor de rest echt goed, dat wist ik al vanaf het begin, toen de oude stadskaart van Antwerpen werd verkocht. Ik vraag me af waarom Sidonia altijd moet thuisblijven en dan zelfs niet eens een rol speelt bij het laboratorium van proffesor Barabas, ze speelt amper een rol in het verhaal. Toch nog altijd een zeer goed album.
Datumzondag 02 juli 2023 17:09

NaamD. Van Rijn
RecensieEen aardig album. De start belooft overigens wel meer met twee figuren in een spannend gevecht … die vervolgens geen echte rol meer spelen in het verhaal. Datzelfde gebeurt met een dievegge die in feite wat vergeten wordt. Het maakt allemaal een wat slordige indruk. Dat gezegd hebbende was de rest van het verhaal leuk en zit er ook de nodige spanning in met in feite een gevecht om het vrije woord. Al met al was het prima tijdverdrijf. Maar ook weer snel vergeten.
Datumzaterdag 28 januari 2023 18:36

RecensieDit album is een soort reclamestrip voor de docureeks HET VERHAAL VAN VLAANDEREN. In het verhaal zelf merk je daar niet zoveel van, maar de tijdsperiode is heel belangrijk voor Vlaanderen
Het verhaal speelt zich af na de Val Van Antwerpen (17.08.1585). Nadat de Spanjaarden Antwerpen veroverden gaven ze de protestanten de keuze om naar het katholicisme terug te keren of te vertrekken. Dat leidde ertoe dat half Antwerpen naar de Noordelijke Nederlanden (onder andere Amsterdam en Leiden) trok. Ook sloten de protestanten in 1587 de Schelde, waardoor Antwerpen als handelsstad afgedaan had en langzaamaan aan belang inboette, terwijl in Nederland de “Gouden Eeuw” ontstond. Pas in 1792 werd dit opgeheven
Leuk dat er een woordje “Antwaarps” wordt gesproken. Wel wat raar dat Wiske er niks van verstaat en Lambik en Suske er geen probleem mee hebben. Lambik noemt het zelfs “de mooiste taal ter wereld”
Dat Plantijn als drukker in een ander lettertype praat is een beetje flauw te noemen
Opmerkelijk te noemen is dat de Spanjaarden een bruine huid hebben, in alle vorige verhalen hadden deze een blanke huid en waren ze alleen door hun taal en uniformen te onderscheiden. Nog een kleine opmerking: de gerechten die niet te eten zijn (volgens Don Pumbacos), is best een leuke grap, maar wordt een paar keer te veel gedaan
Samengevat: helemaal geen slecht verhaal, al was het zonder de flauwe grappen beslist sterker geweest. Hoe dan ook, er is in elk geval nog genoeg spanning of er nu al dan niet een schat is en wat er in die kist zit
Datumzaterdag 28 januari 2023 08:02

RecensieNou dit viel niet tegen. Het zestiende eeuwse Antwerpen en de strijd tussen protestanten en katholieken. Een ouderwets verhaal in de positieve zin. Het grootste deel van het verhaal heeft een beetje de sfeer van de blauwe reeks want het draait om Lambik en onze teee helden, Jerom en Sidonia blijven thuis (helaas wel “om de vaat te doen…” wat toch echt te afgezaagd is). Niet alles is perfect, want de verhaallijn rondom de dievegge is storend en bovendien onnodig. En ik vond de historische tekeningen soms wat kaal. Maar als verhaal zeker niet beroerd en echt wel S&W-waardig. Ga zo door!
Datumzondag 22 januari 2023 21:40