Amoras

Deel 2: Jérusalem

Amoras, deel 2 Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Amoras, deel 2 verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,77

RecensieDe nieuwigheid en de verrassing van deel 1 is er in dit geval natuurlijk af. Dat is niet erg: het pad is geëffend door het succesvolle voorafgaande deel zodat dit het deel is waar iedereen op heeft zitten wachten. Het nieuwe is er dus af maar de ingrediënten die deel 1 zo succesvol maakten, zitten er nog volledig in. De titel is Jerusalem en het verhaal gaat verder waar het andere deel op hield. Of alles nu specifiek om Jerusalem gaat, valt te bezien. Ik heb de indruk dat ook dit verhaal meer over Suske en het verlies van en de zoektocht naar Wiske gaat dan dat het een episode aan de blonde dame gericht is. Dat is niet erg: Suske en Wiske zijn interessanter en Jerusalem is meer een aanreiker tot avontuur. Zij loodst letterlijk Suske door Amoras. Ook hier merk je de fragmentarische opbouw in het verhaal: het levert een puzzel op maar af en toe is alles niet even makkelijk te volgen. Je flitst ( bijna letterlijk van het ene personage naar het andere en van de ene situatie naar de andere). De verschillende kleurstellingen in het album accentueren deze overgangen. De leidraad blijft de zoektocht van Suske en Jerusalem en daarna de plannen van Krimson. De rest lijkt er minder toe te doen. Dat komt later goed in de latere albums. Toch komen er extra omstandigheden bij: de oorlog tussen de dikken en de dunnen en de vulkaan. Misschien iets te veel omgevingsfactoren? Zoals eerder aangegeven is, draait ook hier weer veel om Suske ( ik vind dat een goed keuze) die daardoor weer veel beter uit de verf komt dan in de reguliere serie en bovendien consistentie aan het verhaal geeft). Wiske lijkt dood en staat daardoor meer aan de zijlijn maar de grofheid die daar mee gepaard is gegaan is zeer wrang en zeer interessant. Krimson wordt daardoor een zeer interessant en echt gevaarlijk personage. Het lijkt veel meer op een band tussen Krimson en de twee jong volwassenen. Je merkt dat Jerom, Lambik en Sidonia al helemaal eigenlijk niet eens nodig zijn. De eerste twee brengen de humor al rijden in een Renault 5 die momenteel al op z’n jongst vijfentwintig jaar oud moet zijn. Ik volg hun verhaal minder. Barabas wel. Hij is wezenlijk onderdeel van de plot, hij is daardoor veel interessanter. IK heb vaak wienig met Barabas maar in dit geval niet. Na Krimson en de jongeren is hij de persoon die het meest beklijft. Oh ja, Jerusalem…de titelgeefster van het boek. Je volgt haar ook en zeker geeft ze veel maar je let meer op de reacties van Suske dan op haar….de zoen en de scene bij de wijzerplaat doen denken dat er toch wat gaat spelen tussen hen. Dat maakt het sterk. Het had verder uitgewerkt mogen worden. De sfeerbeelden zijn ook hier weer fantastisch. De kleurstellingen mooi, de weergave van de personages ook. Het album houdt er dankzij de fragmentarische aanpak de spanning er in en noopt tot doorlezen. Dit wordt ondersteund door het aanbrengen van nieuwe gebeurtenissen zoals "het ongeluk" met de vrachtwagen. De agressie en wrangheid zijn zeer op hun plaats. Er wordt veel over Jerusalem bekend maar voor mij had dit album eerder Suske 2 mogen heten. Ach, gelukkig krijgt hij eindelijk eens alle aandacht die hij verdient.
Datumzaterdag 12 december 2020 10:57