De Barabass

De Barabass Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De Barabass verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,00

RecensieWeer eentje uit de SOS kinderdorpen serie, de Belgische versie. Veel van de verhalen hebben mij zeer aangegrepen of betere gezegd: positief verrast. Dit album bekoort mij minder. Misschien ligt het aan de tekenstijl die mij minder aanspreekt: de tekeningen zijn erg grof en erg simpel. Dat is een kwestie van smaak: een recensie dient toch zo objectief mogelijk geschreven te worden. De clou van het verhaal is vrij eenvoudig: Suske en Wiske werken op een dansfestival. Barabas vindt een soort moderne Klankentapper uit waarmee muziek gemaakt wordt die iedereen leuk vindt; hij gebruikt die op het festival. Een van de DJ’s verdwijnt en wordt vervangen door twee andere. Aan S&W natuurlijk om de zaak op te lossen. Zoals gezegd is het verhaal erg simpel. Net als de kleurstelling en de tekeningen. Het is wel realistisch om de kinderen ( dat zijn ze hier echt), een baantje te laten hebben, Lambik die ze als chauffeur brengt, Sidonia als moeder en Jerom als veiligheidsbeambte te tonen. De rol van Lambik en Sidonia zijn zeer klein. Het draait echt om de jongeren, Jerom en Barabas. Ik bedenk me nu dat normaliter S&W als pubers heel weinig met muziek hebben. Als ze dat wel zouden hebben, zou dat zoveel realistischer zijn. Dat is leuk van de “bijreeksen”: die plaatsen S&W dikwijls in de realistischer decor waardoor er veel meer ruimte is voor experiment. Het zou mooi zijn als de makers van de “normale” serie daar meer naar kijkt. Ik snap natuurlijk dat S&W niet realistisch is maar toch…. Desalniettemin een aardig boekje dat niet aan de verzameling mag ontbreken maar ik heb scherper en pittiger verhalen in de nevenseries gelezen.
Datumzaterdag 20 februari 2021 22:14