Cromimi

Cromimi Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Cromimi verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 9,00
NaamBenS
RecensieIk ben een stuk minder enthousiast over het album dan anderen merk ik. De tekenstijl is aan de ene kant prima: Goede detailleerde plaatjes en achtergronden. Goede afwisseling van cameraperspectieven. Het feit dat de hoofdrolspelers de hele tijd naar elkaar schreeuwen en emoties tonen, stoorde mij erg, maar dat is natuurlijk subjectief. Wat het album minder maakt, is dat de hoofdrolspelers hele andere karakters zijn geworden met andere eigenschappen. Hierdoor is het wel heel erg in de verte een Suske en Wiske album. Verder is de verhaallijn erg dun. De start van het album is veelbelovend, maar wanneer Cromini uiteindelijk op het toneel verschijnt, gebeurd er weinig meer en komt het einde snel in zicht.
Datumdinsdag 08 februari 2022 09:54

RecensieHelemaal niet slecht als begin van de hommage reeks
Gerben Valkema maakte een jaar eerder al een S&W verhaal voor de Nederlandse versie van SOS Kinderdorpen. Nu werden er wel andere scenaristen bij gehaald, maar beide albums hebben een sterk verhaal en een prima tekenstijl
We worden er weer aan herinnert dat Jerom eigenlijk uit de oertijd komt. In het verleden duikt de stam waar hij bij hoorde op, maar vreemd genoeg is Moe Mie nergens te zien
Zoals eerder werd opgemerkt is het vreemd dat Jerom zich niks herinnert van z'n vriendinnetje uit de oertijd, terwijl zij hem wel meteen herkent. Hoewel, voor haar is er eigenlijk nauwelijks tijd verstreken
Dat Suske door z'n computerverslaving geregeld "Nazizombies" voor zich denkt te hebben wordt na een tijdje een beetje flauw. Hoewel hij niet de enige is. Een graffitispuiter heeft er ook last van
Wel leuk dat Bikbellum weer opduikt. Maar er werd iets over het hoofd gezien. Aan het eind van DE DOLLE MUSKETIERS werd hij in het verleden achtergelaten. Dus hoe kan hij dan ineens weer opduiken? En waarom werd de musketiershoed niet gebruikt?
In het museum zijn af en toe dingen te vinden die naar andere series verwijzen. Zo is de mummie van Rascar Capac uit het KUIFJE verhaal DE ZEVEN KRISTALLEN BOLLEN te zien
Door een ongelukje in het verleden, blijkt de toekomst iets verandert te zijn. Maar het is niet meer dan een paar kleine details
Datumzondag 28 november 2021 11:49

RecensieMisschien omdat de "Vroemvroemcub" bijna uitgebracht gaat worden of omdat deze nog op de stapel lag...ik weet het niet...maar nu is "Cromimi" aan de beurt voor een recensie. Net als de “Kwakzalver” is dit er één van buiten de serie. Buitenbeentjes zou je die albums letterlijk kunnen noemen. “Buitenbeentjes” zonder enige negatieve bijklank. Dit is naast “De Kwakzalver” en andere verhalen een pareltje. Afgezien van het verhaal dat beslist origineel is, zijn er veel andere aspecten die de S&W reeks naar een hoger plan tillen. Het verhaal kent enige paralellen met bijvoorbeeld “De malle mergpijp en andere verhalen waarin naar de oorsprong van Jerom wordt gewroet. Er komt een oude liefde van Jerom opduiken waar hij zelf niets meer van weet. Het is wel vreemd dat hij via de krant een expeditie ontdekt wat zijn nieuwsgierigheid wekt, maar dat dit uiteindelijk ontaardt in het vinden van een oude vlam. Het lijkt wat toevallig en vreemd. Wat mij het meeste aansprak is de evolutie van bepaalde figuren. Dit verhaal is net als het eerder genoemde album een verhaal waarbij de grenzen worden opgezocht qua gekte/ hilariteit. Veel van de lol zit in een aantal personages die extra dimensies hebben gekregen waardoor ze veel interessanter zijn, meer diepgang krijgen en gewoonweg veel leuker zijn. Het zijn vee meer karakters. De personen waar het om gaat is in de eerste instantie Jerom maar ook Sidonia en Suske. Onze spierbundel is een moeilijk type waar je niet in elk verhaal wat mee kunt. Dan is het des te leuker om te zien dat hij hier de leiding heeft, zeer grappig is en is vaak de oorzaak van de hilariteit in dit boek. Oude eigenschappen zijn terug en worden ten volle benut: de ogen met koplampen bijvoorbeeld. Hij gaat wel terug naar zijn oergedaante en dat werkt eigenlijk heel goed. Zelf shetf eit dat hij borsthaar heeft. Vervolgens Sidonia. Wat een heerlijk karakter is zij: hij heeft haar schoonheidsmiddelen als gimmick en dat maakt haar ook een zeer rijk en leuk personage. Inclusief buien, de soapaddictie en haar onnozelheid met betrekking tot de Beatles. Zo’n Sidonia moeten we vaker zien….en dan hebben we Suske. Ik houd wel van hem maar het is toch doorgaans de suffe saaie tegenhanger van Wiske. Je geeft hem een computerverslaving ( en werkt die goed uit….niet halfbakken zoals in sommige oudere albums) en je maakt van Suske een hilarisch personage dat geobsedeerd is door nazizombies. Net als bij “De kwakzalver”, groeit Suske hier enorm en is hij samen met Sidonia en Jerom de leukste persoon. Veel meer karakter, soms gek, soms dom. Het levert ook op dat Wiske die meer op de normale reeks lijkt ( hoewel met haar Suske en Wiske kamer….),de baas over hem moet spelen om dat het jochie teveel aan zijn levende doden denkt. Wiske is normaler maar ook erg leuk. Alleen de evolutie van de anderen valt veel meer op. Lambik mag natuurlijk ook niet vergeten worden maar ook voor hem geldt dat hij dichter bij het origineel staat en daardoor minder aandacht trekt, desalniettemin is zijn zoektocht naar bier is ook weer een supervondst, dus zorgt onze kale held ook voor een surplus aan genot. Dit wordt mede veroorzaakt door een erg leuke Bikbellum: eindelijk, daar is-ie weer! Barabas is ook een stuk gekker dan normaal en wordt bespot door anderen wat erg fijn uitpakt. Zelfspot is er onder andere in de vorm van de grootvaderparadox ( wat resulteert in twee Jeroms) en de Gyronef die weer veel meer kan. De tekenstijl is druk maar erg leuk, het heeft wel wat van “De kwakzalver” weg. Ook in dit verhaal zou de manier van tekenen kunnen worden omschreven as een hoog ADHD gehalte. Alles gaat wel heel rap, dit houdt de vaart er in maar het risico dat het wat veel wordt. Een heerlijk album dit en ik verheug mij dan ook op de “Vroemvroemclub” die gaat komen.
Datumdinsdag 18 mei 2021 19:03