Het onbekende eiland

Het onbekende eiland Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het onbekende eiland verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,87

RecensieDit kortverhaal zat bij mij bij “Het geheim van de Kalmthoutse heide in. Ook weer een eenvoudig verteld sprookje dat aangezwengeld wordt door Lambik die uit frustratie een wereldreis maakt en op een onbekend eiland strandt dat op geen enkele kaart te vinden is. Vreemd is wel dat men elkaar zo makkelijk heeft getroffen in de onmetelijke Indische Oceaan die voorheen al door vele ontdekkingsreizigers in kaart werd gebracht ( onder andere Hollanders). Jerom had het desbetreffende eiland in één keer gevonden. Lambik wordt getreiterd door de Bitskoemers de venijnige bewonders van het eiland. Sidonia wordt geschaakt door de vriendelijke reus Boeffer ( en tevens koning der Bitskoemers) als zijn maagd maar zoals eerder gezien, blijkt Sidonia niet voor de poes. Haar feministische ideeën zetten kwaad bloed bij de Bitskoemers, die Boeffer tegen haar opzetten. De ontstane strijd wordt weer beslecht door een interventie van Jerom. Ook dit is een leuk, goed getekend verhaal met allerlei eerder gebruikte elementen. Niet origineel maar er is wel een zeer plezierige mengeling uit gekomen. Niet bijzonder maar wel gewoon leuk…of plezant in goed Vlaams.
Datummaandag 09 november 2020 15:46

RecensieKortverhaal dat maar matig is blijven hangen en waarvan de tekeningen niet meer dan redelijk zijn.
Datumdinsdag 2 november 2010 21:04

RecensieDegelijk verhaal (voor een korte editie) maar weinig om handen hebbend. Leest wel lekker weg, verder weinig bijzonders. Lambik wel als vanouds in goede doen.
Datumdonderdag 21 augustus 2008 20:38

Naamlars van Bekkum
RecensieIk vind dit eigenlijk wel een leuk verhaal. Ik geloof dat ik deze strip nog ergens in een vakantie boek heb zitten,samen met een los verhaal van Jerom enzo... Ik was helemaal vergeten dat ik dit boek nog had. Ik las hem,naar aanleiding van het lezen van deze recensier weer opnieuw voor het eerst sinds de zomervakantie van ik meen 1986, en ik moet toegeven dat ik het een erg avontuurlijk verhaal vond.Leest gewoon lekker weg. Een verhaal met een knipoog naar bekende figuren.Daar hou ik wel van. In dit geval kingkong en Robinson Crusoe. Jazeker! Een dikke voldoende voor dit verhaal!
DatumWed Nov 29 20:21:03 2006

Recensieeigenlijk het beste korste verhaal uit de buitenreeks van paul geerts.het onbekende eiland.leuke naam.lambik op avontuur en dan nog wat hotse flats!!leuk verhaal.perfect!!!!
DatumWed Feb 23 11:43:36 2005

Naam JeroenG
Recensie In het vakantieboek-verhaal 'Het onbekende eiland' wil Lambik bewijzen dat hij nog lang niet uitgerangeerd is en gaat daarom alleen een reis rond de wereld maken. Hij strand op een onbewoond eiland en Suske, Wiske en Sidonia gaan hem zoeken. Het eiland blijkt toch niet zo onbewoond en Sidonia wordt gevangen genomen en later weer bevrijd door de rest.
Dat is in het kort het verhaal. Het leest op zich lekker weg, maar bestaat feitelijk vooral uit een aantal korte aaneensluitende scenes. Allereerst dus Lambik die gepikeerd is en daarom gaat reizen. Hier zien we een typische Lambik die indruk op zijn vrienden wil maken. Vervolgens de schipbreukscene en zijn vrienden die hem komen helpen. Eenmaal op het eiland volgt nog de kidnap van Sidonia, de zoektocht van de rest naar haar, en Sidonia die Boeffer de kingkong-aap manieren probeert te leren. Uiteindelijk het slotgevecht met Boeffer en de bitskoemers.
Op zich leest het lekker weg, leuke humor op zijn tijd, alleen jammer genoeg vaak erg opvlakkig. Maar goed, 100 stroken is ook niet veel voor een verhaal. Boeffer en de bitskoemers zijn op zich wel leuk, alleen een groot minpunt is de manier waarop uiteindelijk alles opgelost wordt. Ineens duikt Jerom met de gyronef uit de lucht op, slaat een beetje in het rond en klaar is kees. Nog wel aardig is de opmerking die hij erbij maakt ("Beetje vooruit laten gaan, nieuw vakantieboek aangekomen, leuke spelletjes spelen.")
Al met al geen echt sterk verhaal, maar wel voldoende, want het leest wel lekker.
Datum Wed Mar 3 00:50:41 2004