De primitieve paljassen

De primitieve paljassen Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De primitieve paljassen verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,09

RecensieDoor dat zowel Lambik als Barabas met elk hun eigen machines bezig zijn in het huis van eerstgenoemde, vormt er zich zo’n enorme kortsluiting dat onze vrienden met huis en al in de prehistorie terecht komen. Eigenlijk een mieters gegeven: heel leuk en vreemd dat dit niet eerder is voorgevallen. Een dankbaar onderwerp voor dit kortverhaal en ook hier weer zo goed uitgewerkt dat het verhaal (iets) leidt onder het feit dat het een kortverhaal is. Dit is beter dan veel “volledige” verhalen. Het is erg leuk gedaan dat je met een huis vol hedendaagse techniek terecht komt in een tijd waarin je niets aan die technologie hebt. Prachtig dat onze vrienden worden geconfronteerd met hun onkunde die veroorzaakt wordt door het gebrek aan elektriciteit. Dit is een beetje door te trekken naar nu: als het internet er uit ligt, is de hele Benelux onthand. Dit is een vrij actueel thema dus. Je zult maar opgesloten zitten in de oertijd: op jacht gaan, alle apparaten doen het niet, alle diepvriesmaaltijden ( een vrijgezellendiepvries), slapen bij het haardvuur en….je staande houden tegenover wilde dieren en de oermens. Uiteindelijk raken onze vrienden verlost van de oertijd door het losbarsten van een onweer, door een betrekkelijk eenvoudige ( maar reële) oplossing komen onze helden weer terug. Een erg leuk album, minpuntjes zijn de vele aandacht naar de ontbijtmachine van Lambik, Lambik is toch de domkop die hij nu is en dat Jerom toevallig een neefje tegenkomt. Toch al met al een erg goed kortalbum dat beter is dan veel langere hedendaagse verhalen van een normaal formaat.
Datumdonderdag 08 oktober 2020 09:25

Naamleendert
RecensieLeuk verhaal heruitgegeven in de Kruidvat serie. Wat mij opviel in dit scenario is dat de oud vertrouwde Lambik zoals we die kennen meet in de begintijd maar ook uit de Grappen van Lambik terugkomt. Hier wordt Lambik niet als onnozel afgeschilderd (zoals tegenwoordig in de nieuwe reeks gebeurt) maar zijn de situaties waarin hij terechtkomt gewoon grappig en kennen we ons allemaal een beetje in herkennen . Het verhaal loopt goed en grappen zijn leuk. Een dikke 8
Datumdinsdag 07 mei 2019 22:22

RecensieLeuk kortverhaal met een sterk plot, goede tekeningen en erg veel humor. Zoals zo vaak is de teletijdmachine (ditmaal de mobiele variant) verantwoordelijk voor een leuk avonttur in het verleden, ditmaal het Stenen tijdperk. Wellicht een idee om weer eens een regulier album in deze periode te situeren?
Datumwoensdag 3 november 2010 06:44

Recensiedit is inderdaad een toppertje. alleen wat kort.
maar kan later gebruikt worden in een vervolg op de malle mergpijp.
we kunnen dan misschien zien hoe nonkel bevroren raakt. wie weet.
ga zo door.
Datumzaterdag 7 november 2009 18:20

RecensieErg leuk verhaal dat inderdaad goed had kunnen dienen als volwaardig album vanwege de omstandigheden die plaatsvinden en het fanatsierijke plot. De tekeningen kunnen hier en daar nog wat bijgeschroeft worden (de sabeltandtijger hangt aan een boom met opeens de grootte van een uit de kluiten gewassen kat en de verhoudingen van Jerom's oom tegenover de omgeving kloppen ook niet altijd). Ik voel dit ook aan als een soort van opvolger van De Malle Mergpijp, dus snap ik waarom dit als kortverhaal dient. De humor is hier ook veel beter gesitueerd dan de laatste tijd in de reguliere reeks. Een heerlijk ouderwets S&W-niveau heeft het! Lambik is ouderwets onbenullig met z'n ontbijtmachine (dat uiteraard op een sof uitdraaid) en z'n kapstokgrapje: Het erg komt naturel over bij me. Weer een kortverhaal-toppertje van het nieuwe team, en ik vind dat ze eerder daar mee door moeten gaan dan met langere verhalen.
Datumzondag 10 augustus 2008 13:34