De preutse prinses

De preutse prinses Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De preutse prinses verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,56

RecensieLaat ik beginnen door te stellen dat Paul Geerts zijn Suske en Wiske-werk buitengewoon belangrijk is geweest voor het voortbestaan van de reeks. Zonder Geerts was Suske en Wiske in mijn jeugd al iets uit het verleden geweest, iets dan onze (groot)ouders vroeger als kinderen lazen, een reliek uit een vervlogen tijd.

Inmiddels zijn Geerts zijn initiële bijdragen aan het Suske en Wiske-canon echter alweer meer dan 50 jaar oud. Als kind in de 90s verslond ik zijn albums en ik was dan ook buitengewoon enthousiast toen ik hoorde dan Geerts weer een album zou maken.

Het idee bleek echter beter dan de uitvoering. Als je al Geerts z'n output in de 90s door een AI zou laten lezen en deze dan zou vragen om een album in de stijl van Geerts te maken, zou de Preutse Prinses het resultaat zijn. Een verhaal in Azië? Check. Een schurk met een lichamelijk gebrek? Check. Een opgesloten prinses? Check. Het voelt allemaal een beetje als pastiche, nog net niet als fan fiction.

In het begin van het album is de tekenstijl nog wat onzeker, maar naarmate het album vordert lijkt Geerts de karakters weer in de pen te hebben en De Rop zijn inktwerk zit nergens in de weg en is solide en goed uitgevoerd. Hierdoor ziet het er ook daadwerkelijk uit als een album uit de 90s.

Ook de karakters en hun reacties voelen goed aan en toch komt al dit niet samen om er een memorabel album van te maken. De grappen zijn buitengewoon flauw en met name de politieke grappen zijn misplaatst. Ook Geerts zijn nauwelijks verhulde commentaar op de #metoo-movement slaat de plank volledig mis. Alleen de titel al; blijkbaar was dit het belangrijkste punt dat Geerts wou maken met dit album? Een pijnlijke misser.

Ook bevat het album veel opvulling. Opeens zijn onze helden in een modern kickboks-stadion, terwijl ze in het Thailand van 150 jaar geleden zijn? Wiske gaat daarna er alleen op uit en rijdt op een beer (terwijl deze rol prima vervuld zou kunnen worden door Jerom) en onze overgebleven helden moeten daardoor Wiske gaan redden? De uiteindelijke weg naar de conclusie voelt hierdoor uit balans en van toevalligheden samenhangend.

Geerts zijn werk zal altijd bestaan als een van de hoogtepunten uit de Rode Reeks en hoewel hij in die reeks ook missers had, zijn die te vergeven door de totale kwaliteit van zijn bijdragen. Laten we daarom dit album snel vergeten en weer eens een oud album van Geerts lezen en accepteren dat het relieken zijn, uit een vervlogen tijd. Evenals Geerts zelf.

Datummaandag 30 mei 2022 09:20

NaamA. Janssen
RecensieMaestro Geerts aan het werk, helaas kun je zien dat de grootmeester er enige tijd uit is geweest. Koppen van de karakters kloppen hier en daar niet. Verhaal is niet best. Ergerde me er dermate veel aan dat ik het niet kon uitlezen. De kaftafbeelding is ook niet dynamisch met een houterig getekende Lambik. Toch dank voor de invloed op mijn jeugd en de vele (heel vele) uren die ik heb mogen genieten van de talenten van Paul.
Datumzondag 14 november 2021 23:21

RecensieDe jaren negentig zijn voorbij. 2 Unlimited zal nooit meer de hitlijsten bestormen, er zitten geen flippo's meer bij de chips. Maar hier is Paul Geerts met een nieuwe Suske en Wiske alsof er nooit iets veranderd is. Het sentiment, kortom. Vanaf bladzijde één zitten we een album lang in vintage Geerts: flauwe grappen, Aziatische culturen, opgesloten prinsessen. Uiteraard is de schurk lelijk en iedereen met grijs haar is wijs. Af en toe duikt er een sacherijnige draak op als er een bladzijde opgevuld moet worden en Jerom even zijn spierballen moet tonen.
Op geen enkele manier is kortom gepoogd om iets nieuws te brengen en ach, oude honden moet je ook geen nieuwe trucjes leren. Paul Geerts brengt precies wat je verwacht: niet bepaald briljant, maar zeker ook niet zo slecht als andere pogingen tot hommage-albums (*kuch* Sonometer *kuch*). Ik had er een aardig halfuurtje retro-vermaak mee.
Datumzondag 12 september 2021 09:01

NaamDaniel Seegers
RecensieFantastisch album, heb ook inmiddels al meerdere albums laten signeren door meneer Geerts en meneer De Rop. Echt weer een ouderwets goed en prachtig getekend verhaal!
Datummaandag 16 augustus 2021 13:52

NaamWalter
RecensieDat was niet best zeg. Flinterdun verhaaltje zonder enige spanning.
Datummaandag 09 augustus 2021 13:51

RecensieDit voelde weer zo goed en nostalgisch. De tekeningen zijn weer mooi. Niet zo hoekig en snel als de tegenwoordige stijl. Het huiselijke tafereel was weer terug. Dan ook de reizen, monsters etc. Het was weer een vertrouwd Suske en Wiske wat ik zo'n tijd gemist heeft.
Het is niet een van de beste verhalen en ik heb wel een aantal vragen: de klankentapper kon al voorwerpen laten praten. Daar hadden ze geen speciale ingebouwde vertaler voor nodig. Daarnaast is het onduidelijk waarom ze eerst naar Thailand moesten gaan en dan pas naar het verleden.
Desalniettemin was het mooi om Suske en Wiske zo weer te zien, rustig, leuk, mooie gedetailleerde achtergronden en mooie tekeningen. Niet dat gehaaste maar echt een verteller aan het woord.
Datumzondag 21 juni 2020 01:03

NaamDe Vries JP
RecensieIn jaren niet zo goed herkenbaar erg vertrouwd. Ben op gegroeid met Paul Geerts. Erg blij dat hij weer eens terugkeert. Dit nummer van 1 van de beste van de afgelopen 10 jaar.
Datumdinsdag 16 juni 2020 11:58

RecensieOok ik kan niet met meer dan een 6 komen. De grote meester doet nog 1 keer een album, en dan komt hij met dit? Voorop gesteld: De oude stijl is weer heerlijk om te zien en veeeel beter dan de huidige (maar ik ben er dan ook mee opgegroeid). Maar het verhaal is weer een super simpel standaard verhaal. 1 groot cliche: Slechte broer is jaloers op goede broer, bla, bla, bla. Voor de rest is het gewoon heel veel knok scenes. En de prinses heeft nauwelijks een rol, de titel slaat nergens op. Ze hadden het net zo goed "de krachtige kringloopwinkel" kunnen noemen, aangezien het album begint met een masker dat Lambik gekocht heeft in een kringloopwinkel of op een rommelmarkt. Paul Geerts heeft zooo veel betere albums gemaakt. Maar de oude stijl (met inkting van Eric de Rop) was wel heerlijk om weer te zien!
Datumdinsdag 02 juni 2020 17:09

Naamjmzwaan
RecensieWat heb ik naar dit album uitgekeken. Echt een heerlijk Paul Geert verhaal. Eerlijk is eerlijk: ik werd een beetje weemoedig toen ik de figuren van Paul Geerts hand zag. Die typische humor gelijk al op de eerste pagina. Het album krijgt een mooie plek in mijn boekenkast.
Maar: het plot voelt wat simpel. De cover is niet bijzonder spannend. Het inktwerk van Eric de Rop is wel eens beter geweest. Daarom geef ik net geen 10.
Kortom; een heerlijk ouderwets album, die het verleden van Suske en Wiske weet te vieren en daarom zeer geschikt is voor het jubileumjaar.
Datumzaterdag 30 mei 2020 19:05

NaamCeriel
RecensieWat een verademing om S&W weer te zien in hun oude staat. Ik hoop niet dat Geerts dit als een laatste eerbetoon ziet zoals Vandersteen dit deed met De Eenzame Eenhoorn en De Wervelende Waterzak en hoop dat hij er nog een aantal meer zal gaan maken.
Helaas doet het verhaal geen eer aan de gloriejaren die er waren sinds de nummers 200 t/m 230, toen Paul Geerts werkelijk meesterwerken van albums wist te brengen als Angst Op De Amsterdam, De Krimson Crisis, De Mysterieuze Mijn, De Goalgetter, Sagarmatha, De Kleurenkladder en ga nog maar zo door. Dit album past daar bij lange na niet tussen mijns inziens, maar om mijn helden weer te zien zoals ze zijn heb ik toch genoten van dit album.
Datumdinsdag 26 mei 2020 19:13