De Lambik files: De pijnloze tandarts

Suske en Wiske Clubblad 1 met het verhaal 'De pijnloze tandarts' Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De pijnloze tandarts verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6

Recensie Dit is de zevende bijdrage uit de Lambik-files.
In dit verhaal heeft Lambik een job als tandarts en wie Lambik kent, weet dat hij dit beroep er niet zonder kleerscheuren er vanaf brengt.
"Wat heeft dit verhaal met mysterie te doen?" vragen zich vele nu af. Dit verhaal is tot nu toe twee keer uitgegeven. Een keer in het Suske en Wiske-clubblad nr. 1, dat als bijlage diende bij de eerste druk van "De rebelse Reinaert" in September 1998 en de tweede keer dan in het familiestripboek uit het jaar 2000. Wie de aankondigingen van beide uitgaves met elkaar vergelijkt, ziet meteen de verschillen. Op de eerste uit 1998 zie je het glimlachende hoofd van Lambik met zijn naam erboven en de titel van het verhaal eronder. Verder wordt nog de naam van Willy Vandersteen helemaal boven aan vermeld en geheel onder zie je dat het scenario en de tekeningen van Paul Geerts zijn. Bij die uit het familiestripboek 2000 zie je de typische aankondiging, zoals we die uit de Lambik-files kennen; een nog al iets angstig kijkende Sidonia en een wantrouwig ogende Lambik met trenchcoat. Op de achtergrond de schaduwen van de twee. Bovenaan met dikke letters de vermelding, dat het zich hier om de Lambik-files handelt en onderaan lees je dan de titel van het verhaal. In ons geval dus "De pijnloze tandarts". Ik denk me, dat dit vehaal gedacht was voor een derde Lambik-familiestripboek. Want in die stripboeken oefent hij nogal onhandig diverse beroepen uit en dit verhaal zou er goed van stijl er in passen. Helaas is er nooit een derde Lambik-familiestripboek verschenen en dan heeft de uitgeverij het, volgens mij, in de succesvollere lambik-files - reeks ertussen gevoegd!
Het is een matig grappig verhaaltje met enkele goedzittende woordspelingen, maar voor de rest... Nou ja!
De echte Lambik-files zijn beter!
Datum Thu Jan 29 15:42:34 2004