De Vroem-Vroem-Club

De Vroem-Vroem-Club Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De Vroem-Vroem-Club verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,33

RecensieYann en Valkema leveren met De Vroem-Vroem-Club een leuk hommage-album af, dat dankzij Valkema een feest is om naar te kijken. De tekenstijl werkt prima en het is goed te zien dat Valkema veel plezier haalt uit het zo natuurgetrouw mogelijk tekenen van de auto's, net als oervader Vandersteen.

Het verhaal loopt lekker vlot door, voelt nergens gehaast en komt uiteindelijk tot een prima conclusie. Echter zit het zo overvol met knipogen en referenties dat het verhaal op een gegeven moment voelt als een soort kapstok voor alle deze (visual) gags. Yann en Valkema halen Hanna-Barbera aan in de vorm van Dick Dastardly, Carl Barks met een verwijzing naar Guus Geluk en Maarten Toonder met een verder onbeduidende liefdesverklaring aan Tom Poes van Lambik. Verder halen ze ook de meester zelf regelmatig aan met o.a. een geforceerde inclusie van de Rode Ridder. Kortom, het voelt allemaal een beetje als "inside football"; een strip voor stripliefhebbers en stripauteurs, niet voor een groter publiek.

En natuurlijk is de hommage-reeks tot op zekere hoogte precies dat, een reeks voor liefhebbers. Toch ben ik er van overtuigd dat dit album beide had kunnen zijn als ze zich een klein beetje ingehouden hadden, zoals het in het hierop volgende hommage-album wel gelukt is. Een strip voor de casual Suske en Wiske-fan en de die hard-fan. Zo eentje die de moeite neemt om recensies te typen op deze site. ;)

In het fantastische dossier van Podcast-held Koen Maas aan het einde van de hardcover uitvoering van het album vergelijkt schrijver Yann zich met Don Rosa, Carl Barks zijn geestelijk opvolger op de Donald Duck/Uncle Scrooge comics. Don Rosa slaagde erin om verder te gaan waar Carl Barks zijn verhalen ophielden en de verhalen van de Ducks in een soort van logische continuïteit te gieten. Het was Don Rosa's werk dat uiteindelijk leidde tot Ducktales en dat de klassieke Duckstad karakters maakten tot zoals we ze nu kennen. Als het Yann's opzet was om ditzelfde te doen voor Suske en Wiske - waar hij in zijn citaat wel op lijkt te zinspelen - dan is hem dat met dit album (en voorganger Cromimi) niet gelukt.

Wat hem wel gelukt is, is een vermakelijke hommage en een mooi vehikel voor Gerben Valkema's fantastische tekeningen afleveren. Alleen voor de echte die-hard Suske en Wiske-lezer.

Datummaandag 30 mei 2022 08:25

RecensieLeuk dat Gerben Valkema deze keer een soort vervolg op DE TUF-TUF-CLUB maakt. Maar het was misschien beter geweest als de cover die bijna identiek als het "bronverhaal" was werd gebruikt
Dit verhaal speelt zich af in 1966. In het echt werd toen besloten om de albums voortaan in kleur uit te geven, wat een jaar later zou gebeuren
De zwaarbeveiligde Amerikaanse ambassade is een verwijzing naar de Koude Oorlog die toen een hoogtepunt inging. Ook wordt een paar keer naar de Vietnamoorlog verwezen
Bikbellum doet weer mee, jammer genoeg voornamelijk als achtergrondgrapje. Maar het is wel vreemd dat hij niet bij Lambik blijft
We komen weer familie van Sidonia tegen. Familie waar zelfs zij niks van wist. Ook duikt een nazaat van Kovertol de heks op. De raaf met de bolhoed heeft nu witte veren en een naam. Grip blijkt aan het eind van het verhaal een ridder te zijn die Johan Deroode heet
Buurvrouw Marloes is best leuk maar ze komt een beetje over als een losbol die Jerom en Lambik om haar vinger windt om klusjes voor haar te doen (zeer tegen hun zin trouwens).
Het pakje van Lambik blijkt vuile was te bevatten. Dit lijkt een verwijzing te zijn naar een soortgelijke grap in DE GOUDEN CIRKEL (1960)
Er wordt een paar keer naar andere stripreeksen verwezen: Als Wiske boodschappen doet, komt een oud rammelkarretje voorbij, waarvan de chauffeur een Arabier is. Dit zou kunnen verwijzen naar het ROBBEDOES verhaal EEN RUSTIGE VAKANTIE (1957-1958). De stewardess op het vliegtuig is Natasja en de passagier die ze bedient is Walthery, haar geestelijke vader. Natasja zou echter pas in 1971 haar debuut maken. In het laadruim zijn een paar stripdieren te vinden. Zo is de marsupilami te horen (en z'n staart te zien) en ook de roep van de Krwakakrwa uit het gelijknamige verhaal van de SMURFEN kan gehoord worden
Alice vindt dat de strips in de VS zouden moeten verschijnen. Dat zou in het echt pas in 1976 gebeuren, als WILLY AND WANDA
De bouwer van modelvliegtuigjes voegt niet echt iets aan het verhaal toe
Als de baas van de ontvoerders ontmaskerd wordt, zegt hij hetzelfde als wat in alle SCOOBY-DOO series gezegd wordt door de ontmaskerde schurk. Alleen zou SCOOBY-DOO verhaaltechnisch gezien pas drie jaar later in 1969 op tv te zien zijn
De scène waar de auto's op de kinderen afstormen is best indrukwekkend in beeld gebracht
Datumzondag 23 januari 2022 07:16

RecensieNiet zo goed als Cromimi, maar toch weer een erg leuk album van Valkema. Het is een soort vervolg op de Tuf-tuf club Het is erg leuk getekend, vooral de verschillende personages. Je voelt dat het met liefde en plezier is gemaakt, iets wat je over de normale reeks nauwelijks meer kan zeggen. En veeeel meer tekst dan een modern regulier Suske en Wiske album, maar wel een beetje te veel. De humor is ook iets minder dan in Cromimi. Verder is het weer een vlot verhaal, maar wel van de hak op de tak. Ook begrijp ik niet waarom Bik-bellum in het verhaal zit. En in welke tijd speelt het zich af? S&W reactie op Barabas telefoon-uitvinding verraad dat het zich in onze huidige tijd afspeelt, maar ze vernoemen ook de Vietnam-oorlog, de teletijdmaschine wordt gebruikt en alle commercials op de tv zijn ouderwets Amerikaans. Het Texas in het verhaal is ook het ouderwetse wilde westen. Dus ja, veel dingen kloppen niet.
Toch zou ik zeggen: Als Valkema iets minder tekst gebruikt en een verhaal maakt met meer structuur, dan kan hij wat mij betreft meteen het huidige duo van de reguliere reeks vervangen.
ps: De cover is mooi, maar ze hadden eigenlijk het concept moeten gebruiken, met de slijtage-sporen en het plakband. Dat had nog leuker geweest. Ook vindt ik het vreemd dat ze na een paar hommage tekenaars en scenaristen weer teruggrijpen op Valkema. Maar wanneer ze zo'n goed album afleveren, kun je eigenlijk niet klagen.
Datumzondag 19 december 2021 08:48