De Vroem-Vroem-Club

De Vroem-Vroem-Club Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De Vroem-Vroem-Club verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,50

RecensieNiet zo goed als Cromimi, maar toch weer een erg leuk album van Valkema. Het is een soort vervolg op de Tuf-tuf club Het is erg leuk getekend, vooral de verschillende personages. Je voelt dat het met liefde en plezier is gemaakt, iets wat je over de normale reeks nauwelijks meer kan zeggen. En veeeel meer tekst dan een modern regulier Suske en Wiske album, maar wel een beetje te veel. De humor is ook iets minder dan in Cromimi. Verder is het weer een vlot verhaal, maar wel van de hak op de tak. Ook begrijp ik niet waarom Bik-bellum in het verhaal zit. En in welke tijd speelt het zich af? S&W reactie op Barabas telefoon-uitvinding verraad dat het zich in onze huidige tijd afspeelt, maar ze vernoemen ook de Vietnam-oorlog, de teletijdmaschine wordt gebruikt en alle commercials op de tv zijn ouderwets Amerikaans. Het Texas in het verhaal is ook het ouderwetse wilde westen. Dus ja, veel dingen kloppen niet.
Toch zou ik zeggen: Als Valkema iets minder tekst gebruikt en een verhaal maakt met meer structuur, dan kan hij wat mij betreft meteen het huidige duo van de reguliere reeks vervangen.
ps: De cover is mooi, maar ze hadden eigenlijk het concept moeten gebruiken, met de slijtage-sporen en het plakband. Dat had nog leuker geweest. Ook vindt ik het vreemd dat ze na een paar hommage tekenaars en scenaristen weer teruggrijpen op Valkema. Maar wanneer ze zo'n goed album afleveren, kun je eigenlijk niet klagen.
Datumzondag 19 december 2021 08:48

RecensieIk was helemaal idolaat van Cromimi dus de verwachtingen waren hooggespannen voor dit verhaal. Het knotsgekke Cromimi had mij volledig ingepakt. Ik was dus benieuwd of dit album dat ook zou doen. Niet helemaal. Het is wederom heerlijk om onze hoofdrolspelers in dee hoedanigheid weer te zien: voor mij had de hoofdreeks op deze manier voortgezet moeten worden. Elk personage is krachtig en uitgerijpt, zoals eerder gemeld profiteren vooral Sidonia en Suske hiervan zonder dat de anderen inleverden aan kwaliteit. Bikbellum mag natuurlijk niet onvermeld blijven.Oh! enneh....kan Wiske uit de reguliere reeks niet zoals hier worden?...liever wel met eierkop!! Ik geniet met name van onze protagonisten. Het verhaal is ook goed maar wel wat vaag en de snelheid van het vertellen ( ADHD gehalte) met de grote hoeveelheid aan personen is wat te veel van het goede. De eerder genoemde vaagheid wordt waarschijnlijk hierdoor veroorzaakt. Soms krijg je het "wie is wie" gevoel. Heel sterk zijn de verwijzingen naar de Tuf Tuf club. Oude personages komen terug en dat pakt hier goed uit. Ik houd erg van deze tekenstijl. De humor is in deze "serie" vele malen beter dan in de reguliere reeks die neigt naar het saaie. Hier zit weer charme in, niet die van Willy Vandersteen of Geerts maar een nieuwe Yann/ Valkema charme. Hoewel ik het verhaal niet altijd kan bijhouden is het toch weer een heerlijke episode, dankzij de hernieuwde charme.
Datumdinsdag 30 november 2021 22:55